GeriEkonomi ‘Doğuştan global’
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

‘Doğuştan global’

‘Doğuştan global’

2012’den beri düzenlenen Türkiye İnovasyon Haftası’na bu yıl ilk kez ‘Doğuştan Global’ (Born Global) sloganıyla ‘Girişimcilik’ de eklendi. Etkinliğe katılan tüm siyasi isimler, iş dünyasının ve girişimcilerin dilinde ise globalleşme kelimesi vardı.

TÜRKİYE İhracatçılar Meclisi’nin (TİM) Ekonomi Bakanlığı koordinasyonunda 2012 yılından bu yana düzenlediği Türkiye İnovasyon Haftası’na bu yıl ‘girişimcilik’ alanı da eklendi. Yeni adıyla Türkiye İnovasyon ve Girişimcilik Haftası olarak dün başlayan etkinliğin sloganı ise “Doğuştan global” (Born Global) oldu. Türkiye’yi bölgesinde bir girişimcilik merkezi olmasının vurgulandığı etkinlikte, Türkiye’den çıkan inovasyonla ve teknolojiyle daha fazla ihracat yapan bir ülke olması için yapılacak planlar açıklandı. 6-9 Aralık tarihleri arasında düzenlenen etkinliğin açılış konuşmasını gerçekleştiren Başbakan Yardımcısı Mehmet Şimşek, Türkiye’nin genç nüfusu ile çok büyük bir potansiyele sahip olduğunu ifade eden Şimşek, inovasyonun daha çok küçük ve orta ölçekli şirketler tarafından yapıldığını anlatarak, “Türkiye’de bu açıdan güçlü bir altyapı var. Dolayısıyla biz küçük ve orta ölçekli şirketlerin finansmana erişimi noktasında son 1-1.5 yıl içerisinde önemli adımlar attık” dedi.

KÖTÜ YERDE DEĞİLİZ

Şimşek, Türkiye’nin Global İnovasyon Endeksi’nde kötü bir yerde olmadığını anlatarak, sözlerine şöyle devam etti: “En az ilk 20’lerde olmamız lazım diye düşünüyorum. Buradaki göstergeye göre 43. sıradayız. Fakat TÜİK’in çalışmasına göre yenilikçi firmaların toplam firmalar içerisindeki payı hızla artıyor. Muhtemelen Türkiye İnovasyon ve Girişimcilik Haftası’nın da katkısının olacağını düşünüyorum. Önümüzdeki dönemde her firmanın mutlaka bir şekilde nasıl daha iyisini yaparım, nasıl geliştiririm, maliyetleri düşürürüm, sorunları çözerim şeklinde bakması lazım. İnovasyon düzeyinde aslında çok kötü değiliz ama bütün alanlarda ilerlemek için muazzam fırsatlar, potansiyeller var. Türkiye zor bir coğrafyada yaşıyor. Birçok iç ve dış şokla karşı karşıya kaldı. Yaşadığımız sorunlar nedeniyle birtakım tepkiler verdik. Bu tepkiler nedeniyle Türkiye’nin algısı bir miktar bozuldu ama bunu hızla değiştireceğiz. İstanbul’u bütün yakın coğrafyanın, Afrika, Orta Doğu, Balkanlar ve Asya’nın, eğer girişimcilik merkezi yapacaksak, ekosistem oluşturacaksak Türkiye’nin algısını daha da iyileştirmemiz lazım.”

AVRUPADA İLK 5’TEYİZ

Kredi Garanti Fonu’nun (KGF) başarılı bir uygulama olduğunu belirten Şimşek, “Biz bunu daha çok ihracatçıya, imalat sanayi yatırımlarına ve özellikle kadın girişimcilere destek için daha güçlü şekilde devam ettireceğiz” diye konuştu. Şimşek, verdikleri destek ve teşviklere ilişkin bilgi vererek, “Avrupa’da melek yatırımcılıkta 5’inci sıraya yükseldik. Ben inanıyorum ki Türkiye ilk 3’e de girecek. Hazine olarak biz 500 milyon liralık bir kaynağı fonların fonuna, gelecek vadeden start-uplara, teknoloji firmalarına, fikirlere yatırım yapsın diye aktaracağız. Talep bekliyoruz. Sadece ve sadece bu fikirler ve ürünler ticarileşsin diye vereceğiz” dedi.

TEKNOLOJİ EŞİKLERİ YAKINDAN TAKİP EDİLMELİ

TEKNOLOJİK değişim ve dönüşümün hızına yetişebilmek için yakından takip edilmesi gereken bir kavram olduğunu ifade eden TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi, “Bu kavram ‘teknoloji eşikleri’. Teknoloji eşikleri sayesinde Tesla 100 yıllık otomotiv firmalarını geride bıraktı. Cep telefonunu 1973’te Motorola buldu. Ama bugün Apple ve Samsung’un çok gerisinde. 3 boyutlu (3D) yazıcılar, yapay zekâ, nanoteknoloji, tıp ve nörobilim, enerji ve çevre sistemleri. Bu disiplinlerin hepsi teknoloji eşikleri barındırıyor. Tarih, bu eşikleri takip ederek başarıya ulaşan, ya da etmeyerek başarısızlığa mahkum olan firmalarla dolu. Çok çalışarak, okuyarak, inceleyerek, merak ederek eşikleri hep birlikte yakalayacağız” dedi. Zamanın yaratıcı ve özgüvenli olma zamanı olduğunu belirten Büyükekşi, şunları söyledi: “Bu treni yakalama, bu yolculuğa ortak olma zamanı. Ön vagonda olmamak çok önemli değil. Asıl önemli olan şu; treni kaçırmamak. Devrimler arası zaman artık eskisinden daha kısa. Değişime ayak uydurabilenler treni hızla yakalıyor. İnşallah gençlerin gayretleri, çalışmalarınız, azminiz trendeki yerimizi almamızı sağlayacak.”

İHTİYACIMIZ HAYAL GÜCÜ

İnovasyonun sadece bilim insanlarının ya da devasa bütçelere sahip firmaların tekelinde olmadığını ifade eden Büyükekşi, “İnovasyonun çok maliyetli, çok zorlu, çok karmaşık, çok değişik, çok farklı olmak zorunda değil. Daha mikro alanlarda, mütevazi bütçelerle, yenilikçi ürünler geliştirebiliyoruz. Hatta bu çalışmaları destekleyen gönüllüler, sizi fonluyor, projenize katkı sağlıyor. Bugün ABD merkezli KickStarter, İndieGoGo gibi kuruluşlar, ülkemizde ise ArıKovanı bu amaca hizmet ediyor. Hatta son dönemde bunlar, ABD’de “kamu yararı gözeten kuruluşlar” statüsüne geçti. Gençlerden inovasyon ve girişimcilikle beklentimiz net. Eski köye yeni adet getirmelerimiz istiyoruz. İhtiyacımız olan tek şey, hayal gücü” diye konuştu.

BİR KAT GİRİŞİMCİLERE AYRILDI

İSTANBUL Kongre Merkezi’nde düzenlenen Türkiye İnovasyon ve Girişimcilik Haftası’nda etkinlik alanında bir kat girişimcilere ayrıldı. Girişimciler geliştirdikleri ürünleri ve hizmetleri tanıttı. Ayrıca girişimciler 2 farklı kategoride düzenlenen ‘Pitching’ yarışmalarına katılacak. Biri yerli, diğeri yabancı girişimciler için ulusal kategoride 200 bin lira uluslararası kategoride ise 50 bin dolar ödül verilecek.


Yorumları Göster
Yorumları Gizle