Dev gemi geldi, boru denize giriyor

Güncelleme Tarihi:

Dev gemi geldi, boru denize giriyor
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 22, 2001 01:36

Karadeniz'e Mavi Akım borusu döşeyecek ilk gemi Castoro Otto, dün sabah İstanbul Boğazı'ndan geçti. Castoro Otto, öncelikle Karadeniz'in sığ sularına boru döşeyecek.

Castoro Otto gemisinin günlük boru döşeme hızı 4 kilometre olacak. Karadeniz’in derin suları için ise Saipem 7000 adlı daha büyük gemi gelecek.

Rusya ile Türkiye arasında doğalgaz akışını sağlayacak Mavi Akım Boru Hattı projesi, günde ortalama 4 kilometre hızla hayata geçirilecek.

Mavi Akım projesinde deniz dibine ilk boru hattını döşeyecek olan Castoro Otto'nun İstanbul Boğazı'ndan geçişi nedeniyle düzenlenen basın toplantısında konuşan ENİ Grup Snam'ın Başkanı Domenico Dispenza, Snam'ın Karadeniz'e özel bir teknikle boru döşeyeceğini ve başlangıçta boru döşeme hızının günde 4 km olacağını söyledi.

ENİ'nin grup olarak bir çok başarılı projeye imza attığını belirten Dispenza, Mavi Akım'da derinliğin 2 bin 150 metreyi bulacağını ve bu derinliğe J Lay adı verilen bir yöntemle boru döşeneceğini ifade etti.

Mavi Akım'ın 2002 yılının Haziran ayında sona erdirileceğini ve çift boru hattı döşeneceğini kaydeden Dispenza, derin sularda boru döşme işlemi yapacak olan Saipem 7000'nin de 6 Ağustos tarihinde İstanbul Boğazı'ndan geçeceğini vurguladı.

Dispenza, Mavi Akım projesinin 2.3 milyar dolara mal olacağını ve Rusya'dan Türkiye'ye yılda 16 milyar metreküp gaz akışını sağlayacağını belirtti.

UYGUN ZEMİN BULUNDU

Saipem Başkanı Pietro Franco Tali de, derin sulara boru döşeyecek olan Saipem 7000'nin teknolojisinin Mavi Akım projesi için geliştirildiğini ve Karadeniz'in yüzey haritasının gözden geçirilerek boru hattı için en uygun zeminin bulunduğunu söyledi.

Tali, boru hattı döşenirken Karadeniz'de meydana gelecek deprem ve zemin kaymalarının da hesaba katıldığını ve meydana gelecek doğal afetlerde ortaya çıkacak olumsuz sonuçlara anında müdahale edileceğini ifade etti.

Tali, ‘‘Şimdiye kadar inşa edilen doğalgaz boru hatlarının en derini olacak Mavi Akım'da bu derinlikteki basınca uygun 32 mm kalınlığında özel bir çelikten yapılmış borular kullancağız’’ dedi.

Snam Başkanı Domenico Dispenza, Mavi Akım'ın dünyanın en büyük deniz altı iletim projelerinden birisi olduğunu ve projenin gerçekleştirilmesi aşamasında yüksek teknoloji kullanan çeşitli şirketlerle çalışacaklarını ve doğalgazı gelecek yılın ortasında söz verdikleri gibi Türkiye'ye getireceklerini söyledi.

Su alıp, yüksekliği düşürdü

Mavi Akım Projesi kapsamında sığ sularda boru döşeyecek mavna Castro Otto, İstanbul Boğazı'ndan geçiş yaparak Karadeniz'e açıldı. Liberya bayraklı mavna, İstanbul Boğazı'na saat 09.30 sıralarında giriş yaptı. Bu sırada Boğaz, çift taraflı olarak deniz trafiğine kapatıldı. Mavna, Boğaz'a giriş yapmadan önce de, Marmara Denizi'nde su alarak, 60 metre olan yüksekliğini 57.8 metreye düşürdü. Platformu, İngiliz bayraklı 192 metre boyunda 1869 gros tonluk Porto Solvo ile Danimarka bandıralı 40 metre boyunda 766 gros tonluk Stevens Power adlı 2 römorkör çekti. Bu arada Kıyı Emniyeti ve Gemi Kurtarma İşletmeleri Genel Müdürlüğü'ne ait 2 römorkör de gruba eskortluk yaptı. Geçiş sırasında Boğaz trafiği bölümler halinde trafiğe kapatıldı. 191 metre boyunda 33 bin 862 grostonluk mavnada, 90 metre uzunluğunda bir ana vinç bulunuyor. 340 kişiyi barındırabilen mavna yaklaşık 3 saatlik bir sürede İstanbul Boğazı'nı geçerek Karadeniz'e açıldı.

Rakamlarla Mavi Akım

Projeye 1997’de Türkiye ve Rusya Federasyonu arasında yapılan anlaşma ile başlandı.

Projede İtalyan ENİ ve Rus Gazprom şirktetleri yüzde 50-50 ortak.

Projenin maliyeti 2.3 milyar dolar.

Boru hattının en derin yeri 2 bin 150 metre.

Projenin toplam uzunluğu 774 km.

Deniz altından geçecek bölüm 385 km.

Proje ile taşınacak doğülgaz miktarı yılda 16 milyar metreküp.

Doğalgaz Türkiye'ye Haziran 2002’de gelecek.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!