Dericiler, asi gençliği bırakıp, keyif verecek

Güncelleme Tarihi:

Dericiler, asi gençliği bırakıp, keyif verecek
Oluşturulma Tarihi: Ocak 06, 2000 00:00

Haberin Devamı

DERİ sektörü yeni binyılda İtalya ile birincilik için rekabet edecek. Yeni binyılda Türk deri hazır giyim üreticileri, geçmişin ‘‘asi gençlik’’ imajını kullanmaktan vazgeçecek. Üreticilerin ve stilistlerin hedefi, deriyi ‘‘insana keyif veren giysi’’ olarak benimsetmek.

DERİ giyim yeni yüzyılda insanlar için hafiflik ifade edecek. Şimdiden ceket, kabanın dışında etek ve pantolon olarak insan vücudunu sarmaya başlayan deri, yeni binyılda, eğlenen, keyif alan insanın giysisi olacak. Artık, deri ceketli, başkaldıran asi gençlik imajı veren Marlon Brando ve James Dean tarzı geride kalıyor.

Modacı Ümit Ünal, 21. yüzyıl için deri giyim felsefesini şöyle tanımlıyor:

‘‘Deri giyim yeni binyılda sınırsızlığın, keyif almanın ve farklı seçenekleri bir arada toplamanın giysisi olacak. Dışa vurumcu isyankar insanların imajı yerini uyumlu, eğlenen insan imajına bırakacak. Derinin deri olduğunu hissetmeyeceğiz, teknolojik yorum ön palana çıkacak. O kadar ki tişört olarak bile deriyi giyebileceğiz. Deri görünümüyle insanları beyninden etkilemek isteyenlerin tercihi olacak.’’

LAZERLİ ESTETİK

Yeni binyılda deri giyimde ilk göreceğimiz yenilik hafiflik. İkinci yenilik ise lazerli kesim ve baskı teknolojisiyle sağlanan estetik olacak. Ağır, hantal, soğuktan koruyan deri giysiler yerini triko görünümlü, kumaşı andıran, yıldız baskılı kıyafetlere bırakacak.

Taş baskılı, antika görünümlü deriler de farklılık mesajı verecek. 21. yüzyılda temel felsefe kombinasyon, yani farklı unsurları bireysel tercihlere göre bir araya getiren tarz. O nedenle deri sadece tek başına değil hazır giyimin diğer kollarında da tamamlayıcı bir hammadde olacak. Ama teknoloji ile sınırsız kullanım şansına da ulaşacak.

Deriyi internette satamazsınız çünkü, dokunmak gerekiyor

ORJİN Deri'nin sahiplerinden Zafer Yıldırım, internet mağazacılığının deri giyim alış verişini etkilemeyeceğini savunuyor. Çünkü, deri doğal bir ürün. İnsanlar ellemedikçe, üzerine giymedikçe, deri hazır giyim almayı tercih etmez. Zafer Yıldırım, ‘‘Hazır giyimde bilgisayarın başına geçip renginizi, ölçününüzü belirliyorsunuz. Hatta bilgisayar resminizin üzerine giydiriyor. Oturduğunuz yerden seçiyorsunuz. Ama deri çok farklı bir ürün’’ diyor. Yıldırım'a göre Uzakdoğu'nun Avrupa'ya mesafesi nedeniyle Türkiye önümüzdeki yüz yılda da aranılan ülke konumunda.

Rekabet, Rusya, Çin ve Türkiye arasında

DERİ sanayi 1980'li yıllarda temellerini attı, o yıllarda Michael Jackson'un Türk deri ceketini giydiği bütün gazetelerde haber olmuştu. Deri sanayi yeni binyılın başında, endüstrisini tamamlamayı, modaya yönelmeyi başardı. Yüzyılın son 10 yılında Rusya, Çin, Hong Kong pazarlarına açılmayı başaran dericiler 21. yüzyılda Türkiye'yi derinin yeni adresi haline getirecekler.

Bu arada deri ürünleri katma değeri yüksek bir ürün haline gelecek. Çünkü, çevreci akımların güçlenmesi, hayvan kesimini daha da engelleyecek. Bu nedenle deri fiyatları artacak. Türkiye, gelecek 10 yıllarda ise Rusya ve Çin ile rekabet etmek zorunda kalacak.

Ezgi Ajans'ın sahibi Seydali Gönel yeni yüzyılda derinin pahalı bir ürün haline geleceğini söylüyor. Gönel, ‘‘21. yüzyılda derinin rakibi çevreci akımlar ve polyester, plastik benzeri buluşlar olacak. O nedenle derinin fiyatı yükselecek. Deri giyim elitlerin giyebileceği bir tarz olacak. Bu da katma değerin yükselmesini sağlayacak’’ diyor.

İtalya, deride birincilik konumunu sürdürecek, ancak Rusya, Çin ve Türkiye dünya pazarında etkili olacak. Rusya da ekonomik sorunlarını aşabilirse, 21. yüzyılda önemli bir deri işleyecisi olacak. Ancak, deriyi Türkiye'den alacak. Çünkü kendisi işleyemiyor henüz. O nedenle Rusya dikim yapan bir ülke olacak. Rusya'nın bu şekilde deri pazarında gelişmesi 10-15 yılı bulacak, o nedenle Türkiye'nin fırsatları iyi değerlendirmesi gerekiyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!