Denizde ‘silindir yağı katkısı’ krizi çıktı

Güncelleme Tarihi:

Denizde ‘silindir yağı katkısı’ krizi çıktı
Oluşturulma Tarihi: Eylül 19, 2005 02:11

Gemilerin motorları için silindir yağı katığı üreten 3 büyük fabrikadan biri yandı, ötekini ise Katrina kasırgası vurdu.

Gemi motorlarına silindir yağı katığı üreten 3 büyük kuruluştan Oronite’nin Singapur’daki fabrikası yandı, Louisiana’daki rafineriyi de Katrina Kasırgası vurdu, dünya ticareti için tehlike çanları çalmaya başladı. Silindir yağının dev kuruluşları ExxonMobil, Shell, Castrol armatörlere, ‘İhtiyacınızdan fazla silindir yağı talep etmeyin, gemiler durabilir’ uyarısı yaptı.

DENİZ taşıtları için silindir yağı katkı maddesi üreten Oronite’nin Lousiana Rafinerisi, Katrina Kasırgası nedeniyle devre dışı kalınca, dünya deniz taşımacılığı tehlikeye girdi. Uzmanlar dünya ticaretinin üçte ikisinin denizler üzerinden gerçekleştirildiğine dikkat çekerek, önlem alınmaması halinde dünya çapında büyük bir krizin çıkabileceği uyarısında bulunuyor. Dünyadaki bu krizin sürmesi halinde, dünya denizlerinde ticaret yapan Türk gemilerinin ve Türkiye’deki deniz ulaşımının da olumsuz etkileneceği belirtiliyor.

Silindir yağı üreten ve dağıtan ExxonMobil, Shell, Castrol gibi dev şirketler deniz sektöründeki büyük müşterilerine mektup göndererek, ‘İhtiyacınızdan fazla silindir yağı talep etmeyin, durum daha da vahim hale gelebilir’ uyarısı yaptı.

BÜYÜK YANGIN ÇIKTI:

Dünya deniz ticaretinin tehdit altında olduğu uyarısını ABD’de yayın yapan ‘Lubworld’ Dergisi yaptı. Derginin Ağustos sayısında yer alan haberde; deniz yağları katkı maddesi üretimi alanında dünyanın en büyük üç kuruluşundan birisi olan Oronite’nin Singapur’da bulunan tesislerinde 2005 yılının Mart ayında büyük bir yangın çıktığı ve tesisin üç hafta süreyle kapalı kaldığı duyuruldu. Haberde, Oronite’nin Singapur Jung Adası’nda bulunan rafinerisinin 2005 yılında artan talebi karşılayamadığı ve Oronite’nin zor durumda kaldığı bildirildi.

ZORUNLU SEBEP AÇIKLAMASI:

Oronite 11 Ağustos Singapur Rafinerisi’nin artan talebi karşılayamadığını belirterek, bir Mucbir Sebep (Zorunlu Durum) açıklaması yaptı. Açıklamada, Hindistan’da yaşanan sel felaketi nedeniyle katkı maddesi üretiminde kullanılan hammadelerin Singapur’a ulaşmadığı ve bu nedenle müşterilerin taleplerinin karşılanamayacağı ilan edildi.

SİNGAPUR BİRİMİ BAKIMDA:

Oronite’nin talebi karşılayamaması ve ‘Mucbir Sebeb’ açıklaması nedeniyle dünya silindir yağı pazarında sıkıntı yaşanırken, bu kez Oronite Singapur Rafinerisi Ağustos sonundan itibaren üç hafta zorunlu bakıma gireceğini açıkladı.

SON DARBE KATRİNA’DAN:

Dünya Deniz Taşımacılığı’nı durdurabilecek son felaket Katrina Kasırgası ile geldi. Kasırga nedeniyle Oronite’nin Louisina’da bulunan ve ABD katkı maddesi ihtiyacının yüzde 25’ini karşılayan Conocco Phillips rafinerisi sel suları altında kaldı. Rafinerinin ne zaman tam kapasite üretime geçeceği ise açıklanmadı. Conocco Philips’in üretim yapamaz hale geldiği duyulunca silindir yağı üreticisi şirketler arka arkaya ‘Zorunlu Sebeb’ açıklaması yapmaya başladılar.

GEMİLER DURABİLİR:

Dünya silindir yağı üretiminde oluşan kriz tehlikesi nedeniyle, deniz taşıtlarına silindir yağı satan Shell, ExxonMobil, Castrol gibi dev şirketler müşterilerine mektup yazarak, ‘İhtiyacınızın üzerinde silindir yağı talep etmeyin’ çağrısı yaptı. Castrol CEO’su David Gilmour Oronite’nin Zorunlu Sebeb açıklamasının hemen ardından, ‘Durum çok ciddi, sorunlar büyüyebilir uyarısı’ yaptı.Gilmour, sektörümüzün yaşadığı katkı maddesi sıkıntısı gemilerin durmasına sebeb olabilir’ dedi.

Deniz taşımacılığı ticaretin bel kemiği

DENİZ
taşımacılığı dünya ticareti açısından çok önemli bir yer tutuyor. Dünya ticaretinin büyük bölümü deniz taşımacılığı ile gerçekleşiyor. Özellikle, demir çelik, petrol, akaryakıt, madenler motorlu taşıt, gibi büyük miktarda ticareti yapılan ürünlerin taşınması deniz yoluyla gerçekleştiriliyor. Yük gemileri ve tankerlerin çalışmaması dünyada üretimin ve ticaretin büyük darbe alması anlamına geliyor. Ayrıca binlerce yolcu gemisi ve deniz taşıtının da deniz yağı krizinden önümüzdeki günlerde etkilenmemesi mümkün görünmüyor.

İşte kapımızdaki büyük tehlike

Dev tankerler çalışmadığı için petrol fiyatları daha da yükselebilir, dünya yeni bir petrol krizine sürüklenebilir

Madenlerin taşınmasında sorun yaşandığı için başta demir çelik olmak üzere bir çok sektörde kriz yaşanabilir

Türkiye ekonmisi için çok önemli değeri olan otomotiv ve beyaz eşya ihracatı darbe yiyebilir.

Temel tüketim maddeleri sıkıntısı yaşanabilir.

Katkı maddesinin de, deniz yağının da fiyatı artıyor

DENİZ yağı fiyatları dünyada son bir yıl içinde yüzde 50’ye varan oranlarda artarken, katkı maddelerindeki fiyat artışı yüzde 40 oldu. Ağustos ayında yaşanan Katrina kasırgasının ardından ciddi hasar açıklayan Chevron Oronite ABD’deki rafinerisi ihraç edilen katkı maddelerinin de büyük bir kısmını karşılıyordu. 9 Eylül’de de Shell Marine Product firması ‘Alexia 50’ olarak adlandırılan silindir yağı üretiminde kullanılan katkı maddelerinin yetersiz olduğunu açıkladı. Bu gelişmeler deniz yağ fiyatlarında önümüzdeki günlerde olağanüstü artışlar yaşanacağının sinyalleri olarak yorumlanıyor.

‘İhtiyacınızdan fazlasını istemeyin’ ricası

Exxon Mobil Deniz ve Hava Taşıtları Yağları Bölümü Başkanı P.M Brown ise Katrina Kasırgası sonrası müşterilerine gönderdiği mektupla ‘İhtiyacınızın üzerinde silindir yağı talep etmeyin’ ricasında bulundu. Brown müşterilerine gönderdiği mektupta şu noktalara değindi: ‘Dünyada petrol ürünlerine olan taleb artıyor, buna karşılık deniz yağları katkı maddesi üretiminde beklenmedik bir düşüş yaşanıyor. Katrina Kasırgası durumun daha da kötüye gitmesine neden oldu. Exxon sizin taleplerinizi karşılamaya çalışmaktadır. Lütfen çabalarımıza destek olunuz, ihtiyacınızın üzerinde silindir yağı talep etmeyiniz. Eğer çeşitli nedenlerle yağ ihtiyacınızda değişiklik olursa lütfen müşteri temsilcimizle ilişkiye geçiniz. Sizin için elimizden geleni yapacağız.’
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!