Çorap sektörü, 1,1 milyar dolarlık ihracatla "göz kamaştırdı"

Güncelleme Tarihi:

Çorap sektörü, 1,1 milyar dolarlık ihracatla göz kamaştırdı
Oluşturulma Tarihi: Şubat 09, 2014 12:35

Türkiye, geçen yıl çorap ihracatını önceki yıla göre yüzde 16 artışla 1,1 milyar dolara, adet bazında da yüzde 10,5 yükselişle 1,4 milyar çifte çıkardı.

Haberin Devamı

İstanbul Tekstil ve Konfeksiyon İhracatçı Birliklerinin (İTKİB) verilerine göre, Türkiye'nin geçen yılki çorap ihracatı 2012'ye oranla yüzde 16 artarak, 1 milyar 161 milyon 631 bin dolar oldu.

Sektör, adet bazında 2012'de sattığı 1 milyar 283 milyon "çift çorabı" geçen yıl yüzde 10,5 artışla 1 milyar 418 milyon çifte yükseltti. Geçen yıl çorap ihracatı yapılan ülkeler arasında ilk sıralarda İngiltere, Almanya, Fransa, Hollanda ve İtalya yer aldı.

İngiltere, 2013 yılında Türkiye'den adet bazında 374 milyon 745 bin çift, değer bazında 282 milyon 574 bin dolarlık ürün satın aldı.

Almanya'ya 303 milyon 573 bin çift çorap satan sektör, bu satıştan 235 milyon 697 bin dolar gelir elde etti.

Fransa'ya ise 113 milyon 106 bin dolar, Hollanda'ya 54 milyon 470 bin dolar ve İtalya'ya 38 milyon 596 bin dolarlık çorap ihracatı yapıldı.

Haberin Devamı

ÇSD Başkanı Öztürk

Çorap Sanayicileri Derneği (ÇSD) Başkanı Hüseyin Öztürk, yaptığı açıklamada, 2013'teki çorap ihracatının önceki yıla göre yüzde 16 artış göstermesinin sektör açısından önemli bir başarı olduğunu söyledi.

Türk çorap sektörünün dış satımdaki istikrarlı yükselişinin sürdüğünü aktaran Öztürk, geçen yıl ihracatın önceki yıla göre yüzde 0,01 arttığını hatırlattı.

Öztürk, geçen yıl hazır giyim sektörünün yüzde 8,3 artış yaptığına dikkati çekerek, "Çorap sektörümüz önceki yıla göre yüzde 16'lık artışla, 1 milyar 162 milyon dolarlık ihracat gerçekleştirerek göz kamaştırdı. Kıyasıya rekabetin yaşandığı ve Çin'in yanı sıra her geçen yıl Uzak Doğu ve Güney Amerika'dan yeni ülkelerin düşük fiyatla rekabate katıldığı global pazar şartlarında böylesine önemli bir başarıya imza atan sektör, önümüzdeki yıllar için de ümit verdi. 2014 yılında gerek adet, gerekse tutar bazında büyümemizi sürdüreceğiz" diye konuştu.

Öztürk, geçen yıl ihracatta adet bazında yüzde 15, tutar bazında ise yüzde 20 artış hedeflediklerini dile getirerek, buna rağmen belirlenen hedeflere yakın olmaktan mutlu olduklarını söyledi.

"Girdi maliyetleri, büyük risk oluşturuyor"

Türkiye'nin dünya çorap üretiminde Çin'in ardından önemli ülke özelliğini koruduğunu anlatan Öztürk, Türk çorap ihracatçılarının bu önemli konumunu önümüzdeki yıllarda da korumaya devam edeceğini kaydetti.

Haberin Devamı

Öztürk, her geçen gün artan girdi maliyetlerinin Türk çorap ihracatçısını uluslararası rekabette zor durumda bıraktığını söyleyerek, şunları ifade etti:

"Ümit ediyorum ki girdi maliyetlerimizin Türkiye'deki tahmin edilenin altında ya da eşit düzeyde gerçekleşmesinin sektörümüz açısından önemli olacağını düşünüyorum çünkü uluslararası ihracatta girdi maliyetleriniz dünya normlarında olmadığı zaman rekabet gücünüz de pazardaki rakip güçlerle aynı düzeyde olmuyor. Dolayısıyla fiyat baskısı ve müşteriyle probleminiz sizi kapana sıkıştırıyor. Bu belirsizliklerin maalesef 2014 yılında da olacağını öngörmekteyiz. Bunun bizim açımızdan çok büyük bir risk oluşturduğunu düşünmekteyim."

Haberin Devamı

Bu yıl küresel talebin Çin ve Uzak Doğu'dan geri döneceğini tahmin ettiklerini dile getiren Öztürk, pazardaki stokların eriyeceğini, "basic"ten ziyade butik siparişlerin artacağını beklediklerini vurguladı.

Öztürk, bunun hem çorap sektörünü hem de hazır giyim sektörü açısından olumlu olacağına işaret ederek, kesinlikle döviz artşına aldanılmaması gerektiği bilgisini verdi.

"Dövizin anlaşılabilir yerde durması bizim açımızdan önemli"

Geçen yılın sonlarında ve yeni yılın başlarında dövizdeki dalgalanmaya işaret eden Öztürk, "Türkiye'de dövizde istikrar olmadığı sürece yatırımcının, ihracatçının önünü görmesi açısından her zaman 'flu' hava söz konusu oluyor. Geleceğe karamsar bakıyor ve mümkün olduğunca günü kurtarma mantığına yaklaşıyor" diye konuştu.

Haberin Devamı

Öztürk, kamuoyunda döviz artışının ihracatçılara fayda sağladığına ilişkin algıya değinerek, sözlerini şöyle noktaladı:

"Oysa biz öncelikle ülkemizde istikrarı ve ardından ihracattaki istikrarda en önemli paya sahip dövizin de anlaşılabilir bir yerde durması bizim açımızdan önemlidir. Bunun aksi durumlarda geçmişte de buna benzer şekilde dövizin arttığını ve çok ciddi oranlarda geriye dönüş sağladığına hep birlikte şahit olduk. Burada arada kalan üretici oldu. Ne girdi maliyetlerimizi değiştirebildik ne de müşteriye vermiş olduğumuz indirimi geri çekebildik. Bu hassas ve kırılgan nokta için hem meslektaşlarımın hem de kamuoyunun dikkatini çekmek istiyorum."

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!