Çin otomotivcilerin iÅŸtahını kabartıyor

Güncelleme Tarihi:

Çin otomotivcilerin iştahını kabartıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 07, 2004 00:00

Çin dünyanın en hızlı büyüyen otomotiv pazarı oldu. 2002 yılında ilk kez 1 milyonun üzerinde motorlu taşıt aracının satıldığı Çin'de, satışlar 2003 yılında iki kat artarak 2 milyon adete ulaÅŸtı. Çin pazarında satışlarda ki artış, otomotiv üretimine de yansıyor. Otomotiv üretimi bir önceki yıla göre yüzde 35 artarak 4.4 milyon adete ulaÅŸtı.Dünyadaki otomotiv üretimi ise yüzde 2.9 artarak, 60 milyon adeti geçti. Otomobil üretimi ise yüzde 83.4 arttı. Dünya otomobil üretimi yüzde 1.8 artışla 42 milyon adete ulaÅŸtı.Çin pazarının 2010 yılında toplam 7 milyon adete ulaÅŸacağı tahmin ediliyor. Ä°yimser hesaplara göre ise 2025 yılında iki kat artışla 15 milyon adete yükseleceÄŸi öngörülüyor. Böylece 2010 yılında dünyanın Japonya'dan sonra ikinci en büyük pazarı haline gelecek.Çin pazarının hızlı yükseliÅŸi, bu pastadan daha çok pay almak isteyen ürecilerin de aÄŸzını sulandırıyor. Ancak, bu pazarda varolmanın tek yolu, ülke de yerli üretim yapmak. Bu yüzden otomotiv devleri Çin'deki yatırımlarını artırmaya çalışıyorlar. Son olarak Japon Toyota ve Ä°sveçli Volvo, Çin'nin en büyük otomotiv üreticisi First Automotive Works (FAW) ile motor üretmek için toplamı 350 milyon doları aÅŸan iki anlaÅŸma yaptılar. Bu anlaÅŸmaların temelinde iki dev ÅŸirketin de yüksek gümrük vergisinden kaçınarak geliÅŸen Çin pazarına daha ucuza araç satmak istemesi yatıyor.Japonya'nın en büyük otomotiv üreticisi Toyota, 152 milyon dolarlık bu ortak giriÅŸim ile lüks bir sedan olan Toyota Crown için motor üretecek. Ãœretime 2005 yılında baÅŸlayacak ve ilk etapta yılda 40 bin adet 3.0 litre V6 benzinli motor üretilecek olan fabrikanın yılda 130 binlik üretime ulaÅŸması bekleniyor. Toyota ve FAW daha önceden de Vios ve Corolla gibi modeller için otomobil motoru üretiyorlardı.Volkswagen'den (VW) sonda FAW'ın ikinci büyük ortağı konumunda Toyota, Çinli firmalarla ortaklıklar yaparak son 18 ayda 2 milyar dolardan fazla yatırım gerçekleÅŸtirdi.VW ve GM'den sonra Çin pazarına giren Toyota'nın, yüzde 4.8 pazar payı bulunuyor. VW ve General Motors'un (GM) pazar payları ise yüzde 34 ve 18 olarak gerçekleÅŸti.Dünyanın ikinci büyük kamyon üreticisi Volvo ise, FAW ile yaptığı 105 milyon dolarlık yatırımla 2010 yılına kadar 50 bin motor üretmeyi planlıyor. Ä°sveçli ÅŸirket, Çin pazarına bu yıl 2 bin adet, 2008'e kadar da 10 bin adet kamyon satmayı amaçlıyor. Çin kamyon pazarının 2010 yılına kadar 100 bin adete ulaÅŸacağı tahmin ediliyor.Åžirketin satışların artacağı beklentisi Çin'nin büyüyen ekonomisi kadar, otoyollarının da geniÅŸlemesiyle de yakından ilgili. Dünyanın en uzun otoyollarına sahip ABD'de ki 90 bin kilometrelik otoyol ile karşılaÅŸtırıldığında, Çin'nin 2010 yılına kadar 70 bin kilometre otoyola sahip olacak olması, pazarın ileri de daha da büyümesiyle ilgili bir ipucu olarak gösteriliyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!