GeriEkonomi Cep telefonunda ‘tatlı kár’ dönemi artık bitiyor
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Cep telefonunda ‘tatlı kár’ dönemi artık bitiyor

CEP telefonu pazarındaki hızlı büyümeye karşılık artan rekabet, üreticiler için ‘‘tatlı kár’’ dönemini kapattı. Artık, telefon üreticileri daha çok satmalarına rağmen, daha az kárla yetinmek zorunda.

DÜNYA cep telefonu piyasasında satışlar patlarken, artan rekabet sonucu, daha çok satan üreticiler artık bilançolarında daha az kárlarla yetinmek zorunda kalıyorlar.

Konuyla ilgili olarak bir inceleme yayınlayan Wall Street Journal gazetesi, halen piyasada liderligi Finlandiya'nın Nokia firmasının elinde tuttuğunu ve satılan her 100 telefondan 27.9'unun Nokia olduğunu bildirdi. Nokia'yı yüzde 16'lık pazar payıyla Amerikan Motorola ve yüzde 11.5 ile İsveçli Ericsson izliyor.

Cep telefonu piyasasında Samsung'un yüzde 6.3, Alcatel'in ise yüzde 5.5'luk payı bulunuyor. Geri kalan yüzde 32.8'lik bölüm ise öteki şirketler arasında paylaştırılmış durumda.

Gazete, cep telefonu üreticisi firmaları özellikle şu 2 noktanın korkuttuğunu yazdı:

Hızla değişen teknolojiye uyum sağlamak.

Yatırımcılarda görülen ‘‘acaba büyüme yavaşlar mı?’’ endişesi. Bunlara, şirketlerin kárlılık oranlarının beklenen düzeyde olmayacağını açıklamaları eklenince Nokia firmasının hisselerinde yüzde 25 değer kaybı görüldü. Ericsson'un kaybı ise yüzde 15 oldu.

Teknolojik alanda üretici firmaları bekleyen yenilikler ise şöyle sıralanıyor: cep telefonlarinin internete bağlanmalarına olanak verecek WAP teknolojisi, kısa adı GPRS olan küresel paket radyo servisi, kısaca 3G olarak anılan 3. kuşak şebeke ve telefonlar. Bu teknik gelişmeler cep telefonlarını bir yandan bilgisayar şebekesine bağlarken, diğer yandan taşınabilir ses ve video cihazlarını gündeme getirecek.

Bu arada Nokia firmasının diğerlerinin hatalarından yararlanmayı çok iyi başardığı ve yeni müşteri cekebilmek için, eski ürünlerin fiyatını sürekli indirdiği belirtildi.

Bunun sonucu olarak Nokia'nın pazar payının daha da artmasının beklendiği ifade edildi. Pazar payınıyüzde 20'ye çıkarma mücadelesi veren Motorola firmasi ise Nokia'nın arkasından ikincilik konumunu kaybetmemeye çalışıyor. Nokia'nın aksine, eski modellerinde fiyat indirimine gitmeyi reddeden Motorola'nın yıl sonuna kadar 85 milyon cep telefonu satabileceği öğrenildi.

GSM EGEMENLİĞİ

Bu arada, kısa adı GSM olan cep telefonu küresel sistemini destekleyen Nokia, Ericsson ve Motorola'nın şimdiye kadar bunda başarılı oldukları ortaya çıktı. Aynı sistemi henüz kullanmayan Asya ve Amerika ülkelerinin ise 3G sistemini öne çıkartarak söz konusu 3 şirketin elde ettiği avantajı yoketmeye çalışacakları, Japon kaynakları tarafından ifade edildi.

Bu amaçla Japon Matsushita firmasının Amerikan piyasasına Panasonic marka cep telefonlarıyla gireceği ve 2001 başına kadar 25 milyon cep telefonu satmayı hedeflediği bildirildi.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle