Carlsberg Türkiye’de Damla Hanım’a emanet

Güncelleme Tarihi:

Carlsberg Türkiye’de Damla Hanım’a emanet
OluÅŸturulma Tarihi: Ekim 06, 2003 00:00

Danimarkalı Carlsberg'in Türkiye'deki markaları Damla Birol'a emanet. Türk Tuborg Pazarlama BaÅŸkan Yardımcısı Damla Birol, Danimarka'dan sonra en fazla Tuborg birasının Türkiye'de satıldığını belirterek, ‘‘Carslberg için Türkiye önemli ülkelerden biri, çok hızlı bir büyüme bekliyor’’ dedi.TÃœKETÄ°CÄ°LERÄ°NÄ°N büyük bölümü erkek olan bira sektöründe, artık kadın yöneticilerin de ağırlığı göze çarpıyor. Dünyanın en büyük 5 bira üreticisinden biri olan Danimarkalı Carlsberg'in Türkiye'deki markaları Damla Birol'a emanet.Türk Tuborg Pazarlama BaÅŸkan Yardımcısı Damla Birol, Danimarka'dan sonra en fazla Tuborg birasının Türkiye'de satıldığını belirterek, ‘‘Carslberg için Türkiye önemli ülkelerden biri, bölgede çok hızlı bir büyüme bekliyor’’ diyor. Carlsberg'in tam 2001 krizi döneminde Türk Tuborg'un çoÄŸunluk hisselerini aldığını ve 25 milyon dolar civarında yatırım yaptığını hatırlatan Damla Hanım, kriz döneminde marka ve pazarlama yatırımlarının asla kesilmemesinin altını çiziyor.Futbol ve basketbol gibi sporlarla da görevi nedeniyle yakınlaÅŸan Damla Hanım, bu konularda takım arkadaÅŸlarından büyük destek gördüğünü vurguluyor. Yaklaşık 6 aydır Türk Tuborg Pazarlama BaÅŸkan Yardımcılığı görevini yürüten Damla Birol ile bira sektörünün yanısıra bira devi Carlsberg'in Türkiye'ye bakışını konuÅŸtuk. Uluslararası Carlsberg içinde Türkiye'nin rolü nedir?- Carlsberg, 2001 yılında Türk Tuborg'daki çoÄŸunluk hisseleri satın aldı. Sonra da ciddi bir yatırım yaptı. Türkiye, Danimarka'dan sonra en çok Tuborg satılan ülke. Bu yüzden Carlsberg dünyasında Türkiye önemli ülkelerden biri. Türkiye'nin yer aldığı bölgede Carlsberg hızlı bir büyüme bekliyor. Tuborg ve Carlsberg markalarında, Polonya ve Rusya'dan sonra Türkiye üçüncü pazar büyüklüğüne sahip. 140 ülkede faaliyet gösteren Carlsberg, 40 civarında ülkede üretim yapıyor. Ãœretim kalitesinde ise Türkiye Danimarka'dan sonra ikinci sırada yıllardır, hedefimiz birincilik. Kriz Carlsberg'in Türkiye'deki yatırımlarınızı etkilemedi mi?- Carlsberg'in çoÄŸunluk hisselerini satın almasından sonraki yatırımı kriz ortasına rastladı, ama buna raÄŸmen hiç çekinilmeden yatırıma devam edildi. Bu yatırımdan sonra da modernizasyona gidildi. Ciddi bir ÅŸiÅŸeleme tesisi kuruldu, tesisler, dağıtım filosu tamamen yenilendi. Kriz döneminde yaklaşık 25 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Çünkü kriz dönemleri, pazarlama ve marka yatırımlarında geri çekilecek zaman deÄŸil. Hayat damarınızı kestiÄŸinizde yeniden baÅŸlamak çok zor.Bira pazarındaki konumunuz nedir?- Bira sektörünün yüzde 99'unu iki firma paylaşıyor. Biz 2000 yılından beri pazarda 2 puan kazandık. Pazardaki toplam payımız, yüzde 23. Åžu anda 300 milyon litre kapasitemiz var. Hedefimiz büyümeye devam etmek. Markalara ve insanlara yatırım yaptığımız zaman bu büyümenin arkadan geleceÄŸini düşünüyoruz. Yeniliklerin önemli olduÄŸuna inanıyoruz. Pazarı büyütmek için nasıl bir strateji izliyorsunuz?- 'Bira deyince aklınıza ne geliyor?' diye sorunca tüketiciler bize ÅŸunları sıralar. ‘Keyif, birlikte olmak, sohbet, muhabbet, arkadaÅŸlık, az alkollü içecek, çok fazla hazırlık gerektirmeyen bir içecek.’ Pazarlama aktivitelerimizi yemek gibi düsünürsek, bunun içine çokça bir tutam kalite koymak, bolca eÄŸlence, bolca futbol koymanız gerekiyor. Bütün dünyada bu iÅŸ böyle yapılıyor. Biz de Carlsberg ve Tuborg için bu tür aktiviteleri yapıyoruz. Tüketicilerimizle duygusal bir baÄŸ kurmaya çalışıyoruz.Hangi ülkelere ihracat yapıyorsunuz?- Ä°hracatımız Carlsberg merkezden yönlendiriliyor, çok uluslu bir ÅŸirket olduÄŸumuz için sınırlarımız var. Genelde ihracatımız komÅŸu ülkelere. 11 ülkeye ihracatımız var. Irak, çok bakir bir pazar. Eskiden beri bu bölgede bir miktar satışımız vardı. Åžimdi herkesin gözü bu bölgede. Futbola profesyonel olarak yaklaşıyorumErkeklerin ağırlıklı tüketici olduÄŸu bira sektörüyle nasıl tanıştınız?- Yurt dışında pazarlama konusunda çeÅŸitli ÅŸirketlerde çalıştıktan sonra danışmanlık yapmaya baÅŸladım. 1997-2000 arasında Türk Tuborg'a danışmanlık yapıyordum. Carlsberg henüz çoÄŸunluk hisselerini satın almamıştı. Sektörü çok sevdim, çok eÄŸlenceli yanları var. Futbol, basketbol ve müzikle pazarlama yapıyoruz. Çok deÄŸiÅŸik pazarlama araçları kullanmamız gerekiyor. Futbola profesyonel olarak yaklaşıyorum, arkadaÅŸlarım bana çok yardımcı oluyor. Ben de o heyecanı hissedebiliyorum artık. KiÅŸi başına yılda 12 litre bira içiyoruzTürkiye'de kiÅŸi başına bira tüketimi hangi düzeyde?- 1970'lerde kiÅŸi başına bira tüketimi 1.5 litreydi. KiÅŸi başına bira tüketimi 1980'lerde 6.5 litreye yükseldi, 1995'lerde 10.5 litreyi buldu. Bugünlerde de 11.5-12 litreye ulaÅŸtı. Bu iyi bir trend, ama Türkiye'deki rakamlar yurt dışına göre çok geride. ABD'de kiÅŸi başına bira tüketimi 80 litre. Bira kültürünün çok yerleÅŸtiÄŸi ülkelerde 150 litreye yükseliyor. Bira tüketicisinin profili genelde nasıl?- Bira tüketicisi ağırlıklı olarak erkek, 20-35 yaÅŸları arasında, ortalama yaÅŸ 33. Birada tüketim doÄŸudan batıya geldikçe artıyor. Marmara ve Ege'ye geldiÄŸinizde kiÅŸi başına yıllık tüketim 15-20 litreye yükseliyor.Carlsberg, 60 milyar litrelik bira deviCARLSBERG 1847'de Danimarka'da bira üreticisi J.C Jacobsen tarafından kuruldu. 1873'te Kopenhag'da bir grup bankacı ve sanayicinin giriÅŸimiyle Tuborg Fabrikaları faaliyete geçirildi. 1970'de Carlsberg ve Tuborg birleÅŸti. 1987'de Danimarka'daki bira üreticileri Carlsberg çatısı altında biraraya geldi. Bugün Carlsberg Breweries, 29 bin çalışan ve yıllık 60 milyar litre satış hacmine sahip. 140'dan fazla ülkede ürünleri satılan Carlsberg, 40 ülkede üretim yapıyor. Günde 49 milyon ÅŸiÅŸe bira üreten Carlsberg, dünyanın en büyük 5 bira ÅŸirketi arasında. Carlsberg Breweries, 2001 Mayıs'ta Türk Tuborg'un hisselerini satın aldı. Türk Tuborg, 1967'de YaÅŸar Holding ve Tuborg Breweries ile ortak kurulmuÅŸtu.Åžirkette bira içmek serbest!TÃœRK Tuborg'da çalışanların diÄŸer ÅŸirketlere göre bir farklı yönü var... Mesai saatleri içinde de bira içmek serbest. Damla Birol, ‘‘İş saatlerinin ilerleyen zamanlarında bira içiliyor. Åžirketimizde özellikle iÅŸler bittikten sonra rahatlamak için bira içiyoruz’’ diyor. DAMLA BÄ°ROL Türk Tuborg Pazarlama BaÅŸkan Yardımcısı Damla Birol, BoÄŸaziçi Ãœniversitesi Ä°ÅŸletme Fakültesi'nden mezun. Fulbright bursuyla ABD'de Indiana Ãœniversitesi'nde iÅŸletme masteri yaptıktan sonra, 1989'da Procter & Gamble Inc.' e katıldı. Kanada'da P&G'nin Ivory markasının pazarlama sorumlusu olarak çalıştı. 1992'de P&G Türkiye'ye geçti ve 1995'e kadar pazarlama müdürlüğü görevini sürdürdü. Daha sonra çeÅŸitli kuruluÅŸlara pazarlama ve pazarlama organizasyonu konularında danışmanlık yaptı. 2003 Mart ayından bu yana Türk Tuborg Pazarlama BaÅŸkan Yardımcılığı görevini sürdürüyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!