Capital dergisi Kasım sayısından

Güncelleme Tarihi:

Capital dergisi Kasım sayısından
Oluşturulma Tarihi: Kasım 06, 2001 00:00

TÃœRKÄ°YE'NÄ°N EN BEÄžENÄ°LEN ŞİRKETLERÄ° ABD'de Fortune'un gerçekleÅŸtirdiÄŸi "Most Admired Companies" araÅŸtırmasını Avrupa'da Financial Times'ın gerçekleÅŸtirdiÄŸi "World's Most Respected Companies" araÅŸtırması izledi. Türkiye'de de Capital iki yıl önce bir devrim baÅŸlatarak "En BeÄŸenilen Åžirketler" araÅŸtırmasına imza attı. 2001 yılında ikincisi gerçekleÅŸtirilen araÅŸtırmada Türkiye'nin en beÄŸenilen ilk üç ÅŸirketi Arçelik, Koç Holding ve Vestel Elektronik oldu. 796 profesyonel yönetici ile görüşülmesinin ardından gerçekleÅŸtirilen bu dev araÅŸtırma her sektörden ÅŸirketler için çok önemli mesajlar içeriyor, geleceÄŸe yönelik ipuçları veriyor.NOBELLÄ° EKONOMÄ°ST SAVAÅžI YORUMLUYORDünyanın en ünlü ekonomistlerinden Gary S. Becker 11 Eylül'deki saldırılar sonrasında ortaya çıkan tabloya ve Afganistan harekatının etkilerine oldukça farklı yaklaşıyor. Becker Amerikan ekonomisinin kısa sürede kendisini toparlayacağını ve bunun dünya ekonomilerine de yansıyacağını vurguluyor. Chicago Ãœniversitesi'nde öğretim üyesi olan ve aynı zamanda Businessweek dergisine makaleler yazan Gary S. Becker Capital için çok özel deÄŸerlendirmeler yaptı.Ä°STANBUL DIÅžINDA NELER OLUYOR?Tüketim araÅŸtırmalarında daha çok büyük metropoller baz alınıyor. Oysa Anadolu'nun 7 bölgesinde, 81 ilde farklı tüketim eÄŸilimleri göze çarpıyor. Kriz dönemlerinde bu tüketim farklılıkları ÅŸirketler için daha büyük önem kazanıyor. Anadolu dikkate alınmadan yapılan deÄŸerlendirmelerden yanıltıcı sonuçlar ortaya çıkabiliyor. Capital, krizin ardından, Edirne'den Ardahan'a sektör sektör tüketim eÄŸilimlerini ortaya koyan çok özel bir araÅŸtırma hazırladı.SOÄžUTUCUDAKÄ° BÃœYÃœK BAÅžARIKriz döneminde baÅŸarı öykülerine rastlamak zor aslında. Ancak Enver Eren bu genel kanıyı yıkıyor. Eren soÄŸutucu üreten aile ÅŸirketini devraldığında atölyeden bir farkı yoktu. SFA SoÄŸutma Sanayi adında yeni bir ÅŸirket kurduktan sonra yeni yatırım ve iÅŸbirlikleri de birbiri ardına geldi. Enver Eren ÅŸimdi kurduÄŸu joint-venture'lar ve ortaklıklarla marketlerle deÄŸil global oyuncularla iÅŸ yapıyor. Önümüzdeki yıl Arçelik, Beko ve Candy ile yaptığı anlaÅŸmalarla Avrupa'da sayılı üreticiler arasına girecek.BOÅž OFÄ°S SENDROMUTürkiye'de, özellikle Ä°stanbul'da A tipi ofis kapasitesi 1990'larda patlamaya baÅŸladı. Yıllık büyüme bazen yüzde 90'lara ulaÅŸtı, ortalama yüzde 15'in altına inmedi. Büyük kentler bir anda ofislerle doldu ve fiyatlar hızla yükseldi. Ancak kriz ve tasarruf önlemleri her ÅŸeyi tersine çevirdi. BirleÅŸen bankalar, küçülen ÅŸirketler ve kapanmalar bir anda "ofis boÅŸluÄŸu" sendromu yarattı. Capital Türkiye'nin ofis arzının son haritasını çıkardı.BEYAZ ÇÖKÜŞAmerika ve Avrupa ülkelerinde olduÄŸu gibi Türkiye'de de beyaz et tüketimi özellikle son yıllarda artış eÄŸiliminde. 10 yıl önce kiÅŸi başına 4 kg olan tüketim 12 kg'a çıktı. Bu parlak tablo çok sayıda giriÅŸimciyi sektöre çekti, bazı ÅŸirketleri kapasite artırımına yöneltti. Ancak kriz ile birlikte ÅŸu anda "beyaz" sektörde tam bir çöküş yaÅŸanıyor. 2001 yılında yüzde 10 büyüme hedeflenen sektörde yüzde 5-10 arasında bir küçülme olacağı konuÅŸuluyor. Capital sektörün ileri gelenleriyle birlikte beyaz etin geleceÄŸini araÅŸtırdı.ÖNGÖRÃœLMEYEN NASIL YÖNETÄ°LÄ°R?Ne 11 Eylül'deki saldırı ne de Marmara depremi tahmin edilebilirdi. Bu nedenle de herkes bu gibi olaylar karşısında genellikle hazırlıksız yakalanıyorlar. Ancak ÅŸirketler öngörülemeyen olaylar ve bu olayların ardından gelen dönemlere karşı senaryolar geliÅŸtirebilirler. Öngörülemeyenin yönetimi (Managing the unguessable) olarak adlandırılan bu anlayış tamamen senaryo planlamaya dayanıyor. Ä°ÅŸin özünde geleceÄŸe yönelik senaryolar oluÅŸturup ortaya çıkacak tehlike ve fırsatlardan kazançlı çıkma stratejisi var. Son dönemde yaÅŸananlar bu görüşü destekleyenleri haklı çıkardı ve senaryo planlama yeniden gözde hale geldi.YENÄ°DEN YAPILANMADA SON YAKLAÅžIMLARTüm dünyanın ekonomik sıkıntı içinde bulunduÄŸu günlerde özellikle ÅŸirketler "yeniden yapılanma (reengineering)" kavramını daha sık kullanır hale geldi. Yeniden yapılanma konseptinin yaratıcılarından Dr. Michael Hammer James Champy ile birlikte yazdığı "Reengineering the Corporation" kitabının ardından son olarak "The Agenda" kitabıyla bir anda dikkatleri üzerine çekti. Yeni çalışmasında Yeniden yapılanmada yeni yaklaşımlar, müşteri odaklılık, yeni ekonomi ve ÅŸirket örnekleri üzerine yoÄŸunlaÅŸan Hammer Capital'in sorularını yanıtlarken yöneticilere önemli taktikler verdi.Ä°Åž DÃœNYASININ REKABET ANALÄ°ZÄ°Ä°sviçre'deki Uluslararası Yönetim GeliÅŸtirme Enstitüsü tarafından yayınlanan "Dünya Rekabet Gücü Yıllığı" motivasyondan finansman yeteneÄŸine, verimlilikten üst düzey yöneticilerin kalitesine kadar çok farklı alanlarda Türk iÅŸ dünyasının rekabet haritasındaki yerini belirliyor. AraÅŸtırmanın sonuçlarına göre Türkiye yönetim alanında uluslararası deneyimde güçlü, iÅŸ etiÄŸi açısından ise zayıf. Motivasyon ve eÄŸitime de daha fazla önem vermesi gerekiyor. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!