GeriEkonomi Çanlar otomotiv için çalıyor!
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    2
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Çanlar otomotiv için çalıyor!

Çanlar otomotiv için çalıyor!

Kur ve faizlerdeki artışa 3 aşamalı ÖTV sisteminin yarattığı negatif yansıma da eklenince haziran ayında yüzde 40’a yakın daralan otomotiv pazarı, temmuz ayında benzer kayıp yaşadı. Bu da pazarın 7 ayda şimdiden yüzde 16 küçülmesine neden oldu. Ağustos ayının yarısının da tatil olması nedeniyle işlerin kötü gitmeye devam edeceğini düşünen sektör temsilcileri acil önlem için çağrı yapıyor.

TÜRKİYE’de ekonominin lokomotifi olan otomotiv sektöründe işler her geçen gün daha kötüye gitmeye başladı. Kur ve faizlerde yaşanan hızla artışa matraha dayalı ÖTV sisteminin yarattığı negatif yansıma da eklenince, haziranda yüzde 40 daralan otomotiv pazarı temmuz ayında da benzer kayıp yaşadı. Sektör yetkilileri temmuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre kaybın yüzde 35’in üzerinde olduğunu belirterek, yıl başından bu yana ise düşüşün ise yüzde 16’ya ulaştığını belirtiyor.  Geçtiğimiz yıl temmuz ayında Türkiye’de 82 bin 297 adet otomobil ve hafif ticari araç satılırken, resmi olmayan rakamlara göre bu sayının bu temmuzda 53-55 bin arasında bir adede gerilediği söyleniyor. Bu da ocak-temmuz döneminde toplam satışların geçtiğimiz yıla göre yüzde 16 düşerek yaklaşık 406 bin adede gerilediğini ortaya koyuyor. Geçen yıl ilk 7 ayda 483 bin 455 adet otomobil ve hafif ticari araç satılmıştı.

AĞUSTOSUN YARISI YOK
Bazı sektör temsilcileri otomotiv pazarının yıkıla yıkıla ilerlediğini belirterek, yeni ekonomi yönetimi tarafından acil önlem alınmazsa kayıpların artarak devam edeceğini ve istihdam kayıplarının yaşanacağı yorumunu yapıyor. Ağustos ayının yarısının da tatil olduğu için problemlerin artacağını kaydeden temsilciler, “9 günlük bayram tatili ve diğer tatiller eklendiğinde ağustosun resmen yarısı yok. Bu da satışların daha fazla düşmesine yol açacak. Geçen yıl ağustosta 72 bin 536 adet otomobil ve hafif ticari araç satılırken, yarısı olmayan bu ağustosta satışlar 40 bin adedin altına gerileyebilir. Bu da ağustos sonunda 8 aylık kaybın yüzde 20’yi aşmasına yol açacaktır” yorumunu yaptı. Otomotivde öncelikli olarak ÖTV sisteminin değişmesi gerektiğini kaydeden yetkililer beklentilerini ise şöyle açıkladı:

EN ACİLİ ÖTV SİSTEMİ
“En acil konu olarak yeni sistemdeki 3 aşamalı ÖTV eşikleri güncellenmeli. Ülkemizde satılan araç modelleri içinde ilk basamak olan 46 bin TL eşiğindeki yüzde 45 ÖTV’ye tabi olan araç neredeyse kalmadı, dolayısıyla 46 bin TL ve üst eşiklerinin hiç geç kalmadan güncellenmesi pazarı bir nebze hareketlendirecektir. Aksi takdirde haziran ve temmuzda yüzde 40’lara dayanan düşüşler tüm yıl için geçerli olabilir ki bu durum sektöre olduğundan fazla devletin vergi gelirlerine negatif yansıyacaktır. Araç satışlarında etkili olan bir diğer önemli husus ise taşıt kredilerine ulaşım ve faiz oranları. Toplam satışlar içinde kredi kullanım oranları segmentine bağlı olarak yüzde 70 ‘lere kadar çıkıyor. İki ayrı açıdan bakmak gerek, biri kredi için peşinat sınırının biraz daha yükseltilmesi (yakın zamanda bu sınır 100.000 TL’ye çıkarılmış olsa da bugünkü döviz kurlarından dolayı halen yetmemekte), ikincisi ise verilen kredi süresi. 2013 yılından bu yana taşıt kredileri 48 ay ile sınırlandırılmış durumda, bugünkü fiyat seviyelerinde 48 ay sürenin en az 60 aya çıkartılması perakende tüketicileri için son derece önemli. İnce ayarlar ile sektöre biraz da olsa katkı sağlayacağına inandığımız bir konu taşıt kredilerindeki düzenlemeler.”

HÜKÜMETİN VERGİ GELİRLERİ DE DÜŞÜYOR
GEÇTİĞİMİZ haftalarda otomotiv pazarında acil alınması gereken önlemler hakkında görüşlerini paylaşan Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün, “ÖTV’de matrahın güncellenmesi, kredi vadelerinin 60 aya çıkartılması ve ticari araçların kiralanması gibi önlemleri sürekli gündeme getiriyoruz. Ama asıl önemli olan otomotiv pazarı daraldıkça hükümetin vergi gelirleri de ciddi şekilde düşüyor. Böyle devam ederse yıl sonunda Maliye’nin toplayacağı vergi gelirlerinde önemli bir gerileme olacak. Bu yüzden otomotiv sektörüne bu açıdan bakıp önlemlerin buna göre değerlendirilmesi gerekiyor” yorumunu yaptı.

SEKTÖRDE DEV ZİRVE
ÜZERİNDE kara bulutların dolaştığı otomotiv sektörünün en büyük çatı örgütleri geçtiğimiz cuma günü Otomotiv Sanayi Derneği (OSD) Başkanı Haydar Yenigün’ün ev sahipliğinde bir araya geldi. Haydar Yenigün gün içinde sektörün hem sanayi hem de perakende tarafında yer alan örgütleriyle ayrı ayrı toplantılar yaptı. Bugüne kadar çoğunlukla genel sekreter veya koordinatör düzeyinde bir araya gelen bu örgütler ilk kez başkanlar ve yönetim kurulu düzeyinde görüşüp, sektörün sorunlarını ve geleceğini masaya yatırdı. Gün içinde Taşıt Araçları Tedarik Sanayicileri Derneği (TAYSAD) Başkanı Alper Kanca ve Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği (OİB) Baran Çelik ile sanayi alanındaki sorunları ve gelişmeleri görüşen Yenigün, Otomotiv Distribötürleri Derneği (ODD) Başkanı Ali Bilaloğlu, Otomotiv Yetkili Satıcılar Derneği (OYDER) Başkanı Murat Şahsuvaroğlu ve Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği (TOKKDER) İnan Ekici ile de iç pazardaki sorunları tartıştı. Görüşmelere derneklerin yönetim kurulu üyeleri de katıldı.

 

 

SON 24 SAATTE YAŞANANLAR

Son 24 saatte ne oldu? (01.08.2018-2)

Yorumları Göster
Yorumları Gizle