‘Bu ülke için seve seve’ etiket oyunu

Güncelleme Tarihi:

‘Bu ülke için seve seve’ etiket oyunu
Oluşturulma Tarihi: Aralık 16, 2001 00:00

‘BU ülke için seve seve’ çağrılarıyla başlayan kampanyalardan yararlanmak isteyen tüketicilerin doldurduğu bazı mağazalar, indirim fırsatçılığı yapmaktan geri kalmıyor. Bu mağazalardan bazıları, indirim yapmadığı halde etiketi değiştirerek, indirim yapmış görünürken, bazıları da hesap oyunları yaparak, düşük indirim oranlarını yüksek gösteriyor.DARALAN piyasaları canlandırmak amacıyla başlatılan indirim kampanyalarına, etiket oyunları yüzünden gölge düştü. Peş peşe yaşanan ekonomik krizler bile bazı mağazaları alışkanlık edindikleri ‘‘etiket oyunları’’ndan vazgeçiremedi. Bu mağazalar, son kampanyalarda indirim yapmadıkları halde, yapmış izlenimi yaratarak, tüketicileri aldatma yoluna gitti.Şişli Belediyesi'nin ‘‘Bu ülke için seve seve’’ sloganını da kullanarak başlattığı girişimin ardından tüm Türkiye'ye yayılan indirimli satış kampanyaları, daralan pazarın canlanmasında önemli bir rol oynadı. Ancak kampanyalardan yararlanmak isteyen tüketicilerin doldurduğu bazı mağazalar, indirim fırsatçılığı yapmaktan da geri kalmadı. Bu mağazalardan bazıları, indirim yapmadığı halde etiketi değiştirerek, indirim yapmış görünürken, bazıları da indirim oranlarıyla ilgili yeni hesaplama yöntemleri geliştirdiler.İNDİRİM BAHANEArkadaşımız Zeliha Aslan'ın yaptığı araştırmaya göre, kampanya sırasında önce etiket fiyatlarını yükselten bu mağazalar, ardından da indirim yaptıklarını duyurarak, yükseltilmiş fiyat üzerinden işlem yapıyor. Ancak, bu mağazaların etiket oyunu yaptığı, dikkatli tüketiciler sayesinde ortaya çıkıyor. Sezon içinde mağazaları dolaşıp, etiket fiyatlarını öğrenen bu tüketiciler, indirimden yararlanmak için gittiklerinde etiketlerle oynandığını görüyor.Oysa, indirim oyunları, Tüketici Yasası kapsamında, yanıltıcı reklam olarak değerlendiriliyor ve vitrinde yer alan her türlü duyuru, ilan kabul ediliyor. Reklam ve ilanlarında tüketicileri yanıltmaması gerekiyor. Aksi takdirde, cezai işlem yapılıyor. Ne var ki, indirim oyununa başvuran mağazalara uygulanan para cezasının sadece 1 milyar 898 bin 208 lirayla sınırlı kalması, caydırıcı özelliğini yitiriyor. İndirim kampanyalarının ardından okuyucularımızın ‘‘etiket oyunu’’ yaptığını savunduğu mağazalardan biri de Denizli'de... Okuyucumuz, ‘‘Lc Waikiki ürünlerinin satıldığı Denizli'deki bu mağazada, sezon fiyatı 75 milyon lira olan bir kabanın, yüzde 30 indirim uygulandığı kampanya döneminde, etiketi nasıl olur da, 98 milyon 500 bin liraya çıkarılıp, 69 milyon liraya düşer?’’ diye soruyor.Konuyla ilgili olarak görüştüğümüz mağaza yetkilileri, ‘‘Sorun, ürünü tedarik ettiğimiz firmadan kaynaklanıyor. İlk gönderdikleri partide ürünler, seri sonu etiket fiyatlarıyla geldi. Daha sonra gelen partiler ise sezon fiyatıyla elimize ulaştı’’ dediler.Ancak Lc Waikiki, ‘‘Biz dönem dönem fiyatlarda bazı ayarlamalara gidiyoruz. Ancak, son 3 ay içinde etiketlerimizde herhangi bir değişiklik olmadı’’ dedi.HESAPLAMA OYUNUTüketicilerin, indirim kampanyaları sırasında sadece etiket oyunlarına değil, hesap oyunlarına da dikkat etmeleri gerekiyor. İndirim yaptığını savunan bazı mağazalar, indirim hesabını yaparken, fiyatı 1.2'ye bölerek yüzde 20, 1.3'e bölerek de yüzde 30 indirim oranını buluyor. Bunun sonucunda da faturayı keserken, indirim oranını ilan ettiği orandan daha düşük tutmuş oluyor. Levi's, okuyucularımızın başvurusu üzerine indirimde bu hesaplama yöntemini kullanan Ankara'da ki mağazasını, ‘‘yanlış hesaplama yöntemi uyguladığı’’ gerekçesiyle uyardı. Bu mağazanın da artık, klasik hesaplama yöntemini kullanacağını açıkladı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!