Boeing-Airbus iş jeti dalaşı

Güncelleme Tarihi:

Boeing-Airbus iş jeti dalaşı
Oluşturulma Tarihi: Ekim 23, 1997 00:00

Uğur CEBECİ
Haberin Devamı

Dünya hava sanayiinin iki devi, yolcu uçaklarından sonra şimdi de iş jetlerinde müthiş bir rekabete girdiler. İş jeti üretimine uzun yıllar pek sıcak bakmayan Boeing ve Airbus, dünyadaki iş jeti pazarının patlama noktasına gelmesi üzerine üretim kararı aldılar. Yapılan araştırmalardan, çok sayıda işadamının ve büyük kuruluşun yolcu uçağı gövdeli, uzun menzilli uçak ihtiyacı olduğu belirlendi. Ayrıca birçok ülkenin devlet hizmetleri için de, havayolu şirketlerinin filolarında bulunan türden uçakları iş jeti yapma eğilimleri ortaya çıktı. Bunun üzerine en küçük yolcu uçağı modellerinden iş jetleri geliştirildi.

Boeing, 737 modelinden iş jeti üretimine geçerek pazara girerken, Airbus A320 ailesinden A319 uçağını iş jeti pazarına sürdü. Her iki iş jeti de hemen sipariş almaya başladı. Boeing iş jeti BBJ, kısa sürede 25 sipariş alırken, daha sonra pazara giren Airbus 4 ay içinde 7 müşteri buldu.

Kalabalık gezilerde ideal

Boeing, iş jetinin fiyatını 32 milyon dolar, Airbus ise 34 milyon dolar olarak belirledi. Ama her ikisi de, daha ilk pazarlık aşamasının birinci turunda 30 milyon dolara kadar iniyorlar.

Bu uçaklara büyük talep var. Çünkü çok uluslu şirketler, kalabalık yapacakları uzun menzilli yolculuklarda büyük uçaklara ihtiyaç duyuyorlar. Piyasadaki en büyük iş jeti 15-20 kişilik. Ayrıca menzilleri de yetersiz.

Boeing, geçtiğimiz yıl 737-700 modelini tadil ederek hazırladığı Boeing Business Jet (BBJ) projesine General Electric ile ortak başladı. B737BBJ'nin ilk uçuşunu 1998'de yapması ve aynı yıl içinde sertifike edilerek hizmete girmesi planlanıyor. Boeing, bu uçakta menzili artırma amacıyla 800 serisinin kanatlarını kullanıyor. Geniş kanatlardaki yakıt depoları sayesinde menzil artarken, uçağın hızının biraz daha fazla olacağı tahmin ediliyor. Kesin veriler, uçuş testlerine başladıktan sonra ortaya çıkacak. Uçağın kabini, müşterilerin isteğine göre hazırlanıyor. Yatak odasından, altın musluklu banyoya kadar istekler karşılanıyor. İçeride, kondisyon salonundan, toplantı odasına her türlü konfor mevcut. Kabin, istenirse hepsi geniş oturumlu 60 kişilik hale de getirilebiliyor. Koltuklar istendiğinde, bir iki saat içinde sökülüp takılabiliyor.

Projeye, Haziran ayındaki Paris Air Show'da başladığını açıklayan Airbus ise, kısa sürede 7 sipariş alarak dikkatleri üzerine çekti. İş jetlerinde en geniş alanın kendi uçaklarında olduğunu söyleyen Airbus'ın uçağı 1999 yılında hizmete girecek. Airbus'ın A319 Corparete Jet (CJ) olarak adlandırıdığı projesinde, müşterilere çok değişik seçenekler sunuluyor. Bunların başında, değişik kabin dizaynlarının yanı sıra, iniş takımlarına yapılacak olan değişiklikler geliyor. Özel bir tadilatla alçaltılacak uçaklara, küçük havalimanlarında rahat hizmet verilemesi sağlanacak.

Her iki uçakta da, isteğe bağlı olarak gövde altında bulunan kargo bölümüne ek yakıt depoları yerleştirilebiliyor. Böylece, uçağın menzili artırılabiliyor. Boeing ve Airbus, satış sonrası, dünyanın dört bir yanına yayılmış teknik temsilciliklerinde hizmet garantisi veriyor. Bu da büyük iş jeti arayan kuruluşlar ve kişiler için çok büyük imkan.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!