GeriEkonomi Bizi bu havalar üzüyor
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Bizi bu havalar üzüyor

Bizi bu havalar üzüyor
refid:29153762-spot ilişkili resim dosyası

Bu yılki seçimlerin geçmiş dönemdekilerin aksine perakende sektörünü olumsuz etkilemediğini belirten sektör temsilcileri, kurdaki yükseliş ve ısınmayan havalardan şikâyetçi. BMD Başkanı Sami Kariyo, “Seçimlerden sonra daha az mağaza açacak değiliz, biz büyümemize bakarız” dedi.

Siyasi gelişmeler ve toplumsal olaylara son derece duyarlı olan perakende sektörünü bu yıl seçimler değil, kurdaki artış ve bir türlü ısınmayan havalar daha çok etkiledi. Geçen yılki yerel seçimler öncesinde adeta durma noktasına gelen satışların bu yıl daha iyi ya da en azından geçen yıl ile aynı seviyede gittiğini belirten perakende sektörü temsilcilerinin ortak görüşü, dolardaki yükselişin tüketiciyi tedirgin ederek, harcamaları ertelediği yönünde. Havaların da mayısa kadar mevsim normallerinin altında gitmesinin olumsuz bir etken olduğunu kaydeden sektör temsilcilerinin büyüme için umudu ikinci yarıya kalmış durumda. Birleşik markalar Derneği (BMD) Başkanı Sami Kariyo, “Biz sektör olarak büyümemizi siyasetten bağımsız bir şekilde sürdürüyoruz. Seçim sonucunda koalisyon olsa da daha az mağaza açacak değiliz” diyerek, sektörün geleceğinden umutlu olduklarını dile getirdi.

TÜRKİYE ÇÖZÜM BULUYOR

Soysal’ın bu yıl 10.’sunu düzenlediği Perakende Liderler Konferansı kapsamında Londra’da bir araya gelen Türk perakendeciler sektörün geleceğini, 7 Haziran seçiminin etkilerini ve büyüme fırsatlarını değerlendirdi. Aynı zamanda Penti Yönetim Kurulu Başkanı olan Sami Kariyo, geçen yılki seçimlerin daha gergin bir ortamda geçtiğini hatırlatarak şunları söyledi: “Bu yılın mayıs ayı geçen yılın aynı dönemine göre satışlar açısından çok daha iyi geçiyor. Sektöre bakınca artan cirolar görüyoruz. Genellikle yüzde 25 ila 30 arasında ciro artışları söz konusu. Penti’de bu oran yüzde 30’un da üzerinde. Seçim ortamı sakin olunca insanlar psikolojik olarak fazla etkilenmediler. Şu an 65 binden fazla mağazamız var ve 2023 hedefi 90 bine ulaşmak. Her şekilde bu hedefe gideceğiz. Türkiye’de sorunlara her zaman bir çözüm bulunuyor.”

DOLAR TEDİRGİN ETTİ


Soysal’ın davetlisi olarak katıldığımız konferansta sorularımızı yanıtlayan Mudo Yönetim Kurulu Başkanı Ömer Taviloğlu da, genel seçimlerin perakendeye direkt bir etkisinden
söz edilemeyeceğini belirterek görüşlerini şöyle dile getirdi: “Piyasa sıkışık ancak bunun nedenleri arsında ilk sırada bir türlü ısınmayan havalar var. Mayıs’ın sonundayız ve Haziran’a giriyoruz ancak hâlâ fırtına yaşanıyor; hava hala serin. Perakendedeki durgunluk, ekonomideki genel durgunluktan kaynaklanıyor. Ekonomik büyüme yavaşladığı gibi kişilerin geliri de artmıyor. Üçüncü etken ise dolardaki yükseliş. Ancak hiçbiri havalar kadar etkili değil. Biz bu bahar tüm zamanların en yüksek dış giyim satışını yaptık. Ama bu anormal.”


Satışımız artacak


Brooks Brothers Türkiye Genel Müdürü Füsun Kuran: “Seçimden sonra satışlar artacak. Pozitif görüyoruz. Seçimden ne sonuç çıkarsa çıksın satışlarımız artacak. Ciroda şu anda geçen yılla eşit gidiyoruz. Seçim olacak ertesi günü satışlarımız artacak. Ona göre bütçe yaptık.”


Önemli olan istikrar


ZİYLAN Grup Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ziylan: “Seçimlerin satışlar üzerinde şu ana kadar negatif bir etkisini görmedik. Bizim için en önemli şey istikrar. Bir yatırımcı, sanayi ve perakendeci olarak istikrarı çok önemsiyoruz. Çünkü geçmişteki istikrarsızlıkları gördük.”


Pozİtİf etki var


DERİMOD Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Zaim: “Bu genel seçime girerken, ülkede aşırı bir gerginlik yok. Gerginlik olmaması da seçimlerin perakendeye bir etkisi olmaması anlamına geliyor. Bu bile pozitif bir etki aslında. Ancak görünen o ki herkes seçimden çıkacak sonucu bekliyor. Çıkan sonuca göre harekete geçilecek.”


Geçen yıl daha gergindi


LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük: “Herkes bu yılı geçen yıl ile karşılaştırarak hata ediyor. Seçimin piyasaya bir etkisinden söz etmek doğru olmaz. Geçen yıl Mart sonunda yapılan yerel seçimler çok daha gergin ve sert geçmişti. Bu yıl seçim atmosferi daha yumuşak. Dolayısıyla bir etkisi yok. Seçimden ziyade havalar belirleyici oldu.”

Hareketli bir yaz olacak


ÖZLENİR Giyim Yönetim Kurulu Başkanı Tahsin Özlenir: “Satışlar açısından bu yıla iyi başladık. Cirolarımız şubat ortasına kadar gayet iyiydi. Ondan sonra bizi etkileyen dövizdeki hareketler oldu. Daha sonra da sezonda havaların geç ısınmasının daha çok etkisi oldu. Bayram geliyor. Yaz dönemi hareketli geçecek.”



Yorumları Göster
Yorumları Gizle