Beşinci vites

Güncelleme Tarihi:

Beşinci vites
Oluşturulma Tarihi: Aralık 08, 1997 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Trafikte hayatta kalmanın yolları

Trafiğe çıkan araç sayısı günden güne artış gösteriyor. Ancak yolların kapasitesi, trafiği yöneten ve denetleyenlerin sayısının aynı oranda artış göstermediği de bir gerçek. Bu tablonun ortaya çıkardığı ikinci bir tablo da her geçen gün daha fazla trafik kazası, daha fazla ölü ve yaralı...

Artık trafik kazalarını önlemek için toplumun ve bireyin daha çok sorumluluk taşıması ve paylaşması gerekiyor. İnsanoğlu iyi örnekleri ve alışkanlıkları biraz zor, kötü örnekleri ve alışkanlıkları kolay benimsemektedir. Bu davranış hepimizin yakından farkettiği gibi trafikte daha belirgin olarak kendisini gösteriyor.

Her yıl en az 6 bin insanın ölümüne, yaklaşık 25 bin kişinin sakat kalmasına, trilyonlarca da maddi kayba neden olan trafik kazalarını azaltmak için, doğru bilgi, tehlikeleri tanımak ve otomobili daha iyi kullanmayı öğrenerek beceriyi sağduyu ve saygı ile uygulamak tek çare.

EMNİYET KEMERİ

Trafik kazalarında araçtan dışarı fırlayarak ölenlerin oranı yaklaşık yüzde 25. İşte emniyet kemeri takmak kaza anında araçtan dışarı fırlamak, ön cama çarparak yaralanmak ya da yaşamını yitirmek olasılığını en aza indiriyor. Aracın saatte 50 km hızla giderken ani fren ile durması halinde aracın içindeki 75 kilo insanın ağırlığı 2250 kilo ağırlığa eşdeğer olmaktadır. Bu göreceli ağırlıkla ön cama ya da ön koltuğa çarpan insanın karşılaştığı ölüm tehlikesi çok yüksektir. Araştırmalar emniyet kemeri takıldığında ölümlerin yüzde 40 daha az olduğunu gösteriyor.

ÇEVREYE GÖRE HIZ

Açık havada ve kuru zemin üzerinde araç kullanmak hem daha güvenli hem de zevkli. Ancak hareket halindeyken karşılaşılan farlı koşullara da özen göstermek gerekiyor.

Buğulanan camlar yetersiz kalan silecekler ve yağışın perdelenmesi sonucu yağmurlu havalarda görüş alanının kısıtlı olması, yollarda oluşan su birikintileri, lastiklerin altında oluşan su yastığı, bulutların kararttığı hava sıkıntılı bir yolculuk ortamı yaratır.

Karlı havalarda sık sık meydana gelen, patinaj veya fren yapıldığı halde kızaklayan tekerlekler nedeniyle yoldan çıkmak, başka araçlara veya yayalara çarparak kaza yapmak işten bile değildir.

Çamurlu yollarda su birikintisi oluşmuş kesimlerde görünmeyen çukurlara ve aracın saplanmasına yol açabilecek balçıklara dikkat etmek gerekir.

Bozuk satıhlı yollarda patinaja neden olan mıcırın ve savrulmaya yol açabilecek engebelerin varlığı unutulmamalıdır.

Karayollarında seyahat ederken yolun yerleşim birimlerinin içinden geçen kısımlarında kazaya neden olmamak için yavaş gidilmesi zorunluluğu hatırlanmalıdır.

YAKIN TAKİP

Takip kurallarına uyulmaması sonucu meydana gelen trafik kazalarının istatistiklerde ilk sıraları aldığı görülmektedir. Sürücünün yakın takip sonucu arkadan çarpma suretiyle trafik kazasına meydan vermemesi için:

Önündeki araç ile kendi arasında gerekli mesafeyi bırakması,

Önündeki aracın stop lambalarına güvenmeyip bir öndeki aracın hareketini de izlemesi,

Yolun ve trafik akışının genel durumuna göre hızını ayarlaması,

Hava şartlarını dikkate alarak aradaki mesafeyi daha fazla tutması gerek.

SOLLAMA KURALLARI

‘‘Sollama’’, öndeki aracı geçme eylemi, takip kuralları içerisinde en fazla dikkat gösterilmesi gereken harekettir.

Sürücünün önündeki aracı geçerken yapması gerekenler:

Karayolları işaret tabelalarını ve yol çizgilerini iyi takip etmek gerekir. Devamlı çizgi ve araç geçme yasağı olan kesimlerde sabırlı olmak ve öndeki aracı gerekli mesafeyi barakarak izlemekle yetinmek şarttır.

Geçme yasağı bittikten sonra karşı yönden gelen trafik, gözle kontrol edilmeli ve gelen araç yoksa ‘‘sollama’’ yapılmalıdır.

Sollama yapmadan önce vites araca güç kazandıracak ve çabuk hız verecek konuma getirilmeli ve sola sinyal verilerek geçişe başlanmaladır. bu eylem yapılarak öndeki aracın hemen arkasından değil, daha geriden yan şeride geçilmelidir.

Öndeki araç ile yanyana gidilecek süre ve mesafe mümkün olduğunca kısa tutulmalı ve bu nedenle araca hız verilmelidir. Geçiş tamamlandıktan sonra geçilen araç dikiz aynasında iyice görülünceye kadar sol şeritte yola devam edilmeli ve daha sonra sağa sinyal verilerek sağ gidiş şeridine geçilmelidir.

Chrysler'den yeni modeller

Amerikan Chrysler, Sanayi Bakanlığı'nın dünyanın en fazla gelişen 10 ülkesinden biri olarak gördüğü Türkiye'de atağa geçiyor. Çitasad firmasının Türkiye distribütörü olduğu Chrysler, yeni modellerini Türkiye'de piyasaya sunmaya hazırlanıyor. Chrysler'in iki yeni modeli Durango ve 300 M modeli gelecek yıl Türk pazarında satışa sunulacak. SLT ve SLT Plus olmak üzere iki versiyonu bulunan Dodge Durango'da 3.9 V6, 5.2 V8 ve 5.9 V8 motor seçenekleri var. Dış görünümü oldukça çekici olan Durango'da her türlü konfor düşünülmüş. 4x4 olan Durango, kullanım kolaylığı ve yol tutuşuyla dikkat çekiyor. 1993 yılının ikinci yarısında Türk otomobil pazarına giren Chrysler, ilk yıl 40 adet satış gerçekleştirmişti. 1994 yılında 140 adet satış yapan Chrysler, 1995'te 270, 1996'ta 750 adet satış gerçekleştirdi. Bu yıl sonuna kadar 900 adetlik satış hedefleyen Chrysler'in 1998 yılı hedefi ise 1500 araç. Türkiye'de daha çok Jeep Cherokee yani 4x4 araç satan Chrysler, binek otomobillerde de iddialı. Auto Show'97 Fuarı nedeniyle Türkiye'ye gelen Chrysler Ortadoğu Sorumlusu Troy Bullard Chrysler'in Türkiye'ye verdiği önemin nedenini, ‘‘Türkiye gelişen 10 pazar olarak gösteriliyor. Türkiye 5 yıl içinde büyük bir pazar olacak. Bizde bu pazarda yerimizi almak istiyoruz’’ sözleriyle açıklıyor.

Skoda'dan yılbaşı özel kampanyası

Skoda Türkiye distribütörü Yüce Auto, ‘‘Yıl Sonu Kampanyası’’ düzenledi. Skoda'nın Pick up 1.3 ve 1.9 dizel modellerini kapsayan kampanyada, tasıt alım vergisi, plaka ruhsat ve Eğitime Katkı Payı olan 82 milyon lira Yüce Auto tarafından ödeniyor. Böylelikle Skoda Pick Up LX 1.3'ün fiyatı, anahtar teslim 1 milyar 414 milyon liraya, Skoda Pick Up LX 1.9 Dizel'in fiyatı ise 1 milyar 819 milyon liraya iniyor. Yüksek kapasiteli ve pratik bir araç olan Skoda Pick Up, küçük ve orta boy işletmeler tarafından nakliye hizmet amaçlı kullanılıyor. Büyük firmalar tarafından da filoların en ekonomik ve en karlı araçları olarak, kurye hizmetleri ile kısa ve orta mesafe nakliye hizmetlerinde tercih ediliyor. Kampanya 15 Aralık 1997 tarihine kadar devam edecek.

Depoyu doldurmak cesaret işi

Akaryakıt fiyatları yine zamlandı. Zam sonrasında istanbulda satılan süper benzinin fiyatı 178 bin 700 liraya yükseldi. Böylece İstanbul'da sadece işine gidip gelmek için ayda 4 depo tüketen birinin benzin faturası 36 milyon liraya çıktı.

Yollar renkleniyor

Michelin'in geliştirdiği renkli lastikler Türkiye'de de satışa sunuluyor. Sınırlı miktarda üretilen ve Coraldo adı verilen lastikler öncelikle Fransa, İtalya ve Almanya'da satışa sunuldu. Renkli lastik Coraldo, otomobillerinin tasarımını ve görünüşünü ön planda tutan sürücüleri hedefliyor. Geleneksel siyah rengi de barındıran Coraldo, Rio sarısı, Etna kırmızısı ve Nordik yeşili renkleriyle satışa sunuluyor.

Renault Performans 100'üncü sayıda

Renault Mais'in 1989 yılında yayınlamaya başladığı Performans dergisi 100'üncü sayıya ulaştı. Otomobil sevgisi aşılamak, yeni teknolojiler hakkında bilgi vermek amacıyla yayınlanmaya başlayan Performans, ücretsiz olarak Türkiye genelinde 26 bin aboneye ulaşıyor. Otomobiller dışında kültür ve sanatla ilgili sayfaların da yer aldığı Performans dergisi, 8 yıldır kesintisiz yayınlanıyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!