‘Belgesel izleyen Türk’ efsane değil

Güncelleme Tarihi:

‘Belgesel izleyen Türk’ efsane değil
Oluşturulma Tarihi: Ocak 06, 2013 00:00

Türkiye’de 18 milyon hane ve 25 milyon televizyon var. Pay TV abone sayısı ise 6 milyona dayanmış durumda. D-Smart CEO’su Ali Güven, HD TV almaya en çok maçların ve dizilerin teşvik ettiğini belirterek, “En çok patırtı belgesel kanallarından biri eksilince kopuyor. Belgesel seven bir milletiz” dedi.

Haberin Devamı

TELEVİZYON teknolojisi yüksek çözünürlükte (HD) sürekli sınırları zorlarken, tüketici de özellikle pay TV’ler ile bu keyfi ekran başında yaşamaya gayret ediyor. D-Smart CEO’su Ali Güven, Türkiye’de pay TV’lere ve tüketici alışkanlıklarına ilişkin çarpıcı bilgiler aktardı.

Türkiye’de kaç kişi ‘pay TV’ denilen ücretli televizyon kullanıcısı?
-  Türkiye’de 18 milyon hane ve 25 milyon televizyon var. Bu televizyonların yüzde 65’i yani 15 milyonu tüplü. 2012 yılında satılan 3.4 milyon televizyonun ise tamamı full HD. Türkiye’de toplam 5.7 milyon pay TV abonesi var. Kalan 13 milyonun 2 milyonu karasal yayın izliyor. Yani bir uydu kutusu alamayacak kadar yoksul. 1.7 milyon abone sayısıyla D-Smart’ın pazar payı yüzde 38’i aşıyor.

MAÇ VE DİZİLER

Bu yeni televizyon alanların hepsi HD kanalları izleyebilmek için mi pay TV abonesi oluyor?
-  Orada şöyle bir sıkıntı var. Tüketici zannediyor ki FHD televizyon aldığı an öyle izleyecek her şeyi. Yayının HD olması gerekiyor. Biz bunun için ‘Havuç’ kampanyası yaptık. Madem bu televizyonu alıyorsunuz hakkını verin diye. Çok da başarılı oldu. Zaten birkaç yıl içinde HD olmayan hiçbir şey izlemiyor hale geleceğiz.

Haberin Devamı

Tüketiciyi HD’ye en çok ne teşvik ediyor?
-  En çok canlı futbol maçları ve diziler teşvik ediyor. En çok da komşuda görüp alıyorlar.

Türkiye’de kimle konuşsanız belgesel izliyor. Belgesellere ilgi çok mu gerçekten?
-  Belgesel izlemesi kolay bir tür. Genel olarak hiçbirini en başından izleyip, sonuna kadar da bitirmeniz gerekmiyor. Ortasından başlayıp sonuna kadar izleyebiliyorsunuz. Ya da başından izleyip istediğiniz yerde bırakıyorsunuz.

BELGESEL KANALI ÖNEMLİ

Tüketiciler belgesellere olan ilgisini nasıl gösteriyor? 
-  Belgesellere ilişkin linkler sosyal medyada çok paylaşılıyor. Bir belgesel kanalı eksilse en çok patırtı onun için kopuyor. Tüketiciler arayıp duruyor. Belgesel kanallarını seviyoruz.

Üç boyutlu (3D) yayınlara ilgi ne seviyede?
-  3D hiç durmadan izlenebilecek bir şey değil. Bizim 3D için özel yayınlarımız var. Ama 2 saati aşan 3D yayın izleyiciyi rahatsız ediyor. İzleyici daha uzununa dayanamıyor zaten.

Haberin Devamı

Reyting ölçümünün bir parçası olmak istemeyiz
Reyting ölçümleriyle ilgili çok tartışma oldu. Pay TV’ler üzerinden gerçekten en çok neyin izlendiği tespit edilemez mi?
-  Buna eğer izleyiciler müsaade ederse ve otoriteler arzu ederse en doğru ölçüm pay TV izleyenlerin internetlerinden yapılabilir. Fakat Türkiye’de reyting çok karmaşık bir konu ve biz pay TV’ler bunun çok dışındayız. Bir parçası da olmak istemeyiz. Açık kanallar reytinglerine bağlı olarak reklamdan para kazanır, biz ise aboneden.

GS-Manchester maçında tarihi abone rekoru

Abone sayınızı en çok artıran gelişme hangisiydi?
-  Geçen yıl Galatasaray’ın UEFA Şampiyonlar Ligi’nde yaptığı üç maçta tarihi rekor kırdık. Seyirci futbolda yurtdışı başarısına hasretti. Galatasaray-Manchester United maçında bir günde 13 bin kişi abone oldu. Maç başladığı halde ekiplerimiz kurulum yapıyordu. Bazı abonelerin kurulumu ancak ikinci yarıya yetişti. Cluj maçında da benzer bir tablo vardı; 8 bin kişi abone oldu.

Haberin Devamı


Tek firmaya verilecek Süper Lig ihalesine girmeyiz

Türkiye Süper Lig maç yayını ihalesine girmeyi düşünüyor musunuz?
-  Şubat 2014 veya Şubat 2015’te yapılacak ihale. Tek bir şirkete tüm maç yayınlarını vermek yanlış. Digiturk geçen sefer çok büyük bir rakamın altına imza attı. Bu da fiyatları artırdı. Tabana yayılmadı. Daha az insan maç izliyor artık. Şike sürecinde de en çok yara alan Digiturk oldu. Taraftar bütün hıncını ondan çıkardı. Sektör için kötü. Bizim rakibimiz olabilir ama biz de üzüldük gerçekten. Artık derbi maçları hariç futbola ilgi çok çok az. Dört büyük takımın maçına taraftar yağmur-çamur dinlemez gider. Diğer Anadolu takımları için bu yayın gelirleri çok daha önemli aslında.

Haberin Devamı

İhaleye girecek misiniz?
-  Tek bir şirkete verilecek bir ihale olursa girmeyi düşünmüyoruz.

Nasıl bir model olmalı peki?
-  Ya ihaleyi bölecek ya da alt lisanslar verecek. Aksi takdirde kârlı bir iş değil.

Nasıl bölünebilir?
-  Örneğin dört büyüklerin olduğu bir şampiyonlar paketi olabilir. Veya bölgesel bir bölüm yapılabilir.


En kitlesel sporumuz futbolla  bile 5 milyon  kişi ilgileniyor

Futbola ilgi azalsa bile en kitlesel spor o hâlâ…
-  Bakın aslında onu bile Türkiye’de 4 milyon kişi izliyor. Pay TV’lerdeki abone sayılarını toplayın, liglere ilgi duyanlar bu kadar.

Ama kahvelerde, restoranlarda izleyeler de var. Komşuya gidenler vs…
-  Onları da ekleyin 5 milyonu geçmez. 70 milyon insan yaşıyor memlekette. Futbolla ilgilenen 5 değil en az 15 milyon olmalı. En büyük ilgi alanımız futbol, onunla bile ancak 5 milyon kişi ilgileniyor.

Haberin Devamı

İlgiyi sadece buradan ölçmek ne derece doğru?
-  Bakın voleybol ve basketboldaki başarılar insanları teşvik etti, voleybol ve basketbol okulları ağzına kadar doldu. Çocuklar da bu spora ilgi duyuyor. 

Şike soruşturması mı futbola ilgiyi azalttı peki?
-  Onun da etkisi var ama erişim yok ki ilgi olsun artık. Özet yok, radyo yayını yok, hiçbir şey yok…

Canlı spor her zaman lokomotif

Pay TV nasıl bir ihtiyaçla doğmuştur?
-  Dünyanın her yerinde tutma nedeni canlı spordur. Başlangıcı da böyle olmuştur, işin deva etmesinin lokomotifi de budur. Türkiye’de lokomotif futboldur (Süper Lig), sonra Şampiyonlar Ligi, UEFA, İspanya Ligi, İngiltere Ligi, NBA, Formula 1, Moto GP, Almanya Ligi, İtalya Ligi diye devam ediyor. Arada da Türkiye Basketbol Ligi ve Avrupa Basketbol Ligi var.

Cem Yılmaz’ın şovları D-Smart’ta

Cem Yılmaz ile yaptığınız anlaşma nedir?
-  Bana göre Cem Yılmaz, Tarkan ve Fatih Terim Türkiye’nin en değerli markaları. Böyle insanları pamuklara sarıp saklasak yeridir. Cem Yılmaz’ın filmine sponsor olduk o da bize şovlarını verdi. Mart ayından itibaren aralıksız yayınlayacağız.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!