Bakan Coşkun'dan kadın istismarına tepki

Güncelleme Tarihi:

Bakan Coşkundan kadın istismarına tepki
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 15, 2004 00:00

Sanayi ve Ticaret Bakanı Ali CoÅŸkun, gazetelerin bazılarında yer alan bir krem reklamında çıplak kadın fotoÄŸraflarının kullanılmasını eleÅŸtirdi.CoÅŸkun söz konusu fotoÄŸrafı gösterirken, kadın hakları koruyucularını bu konuda tepki göstermeye çağırdı. Ankara Ticraet Odası (ATO) ile Türk Standartları Enstitüsü'nün (TSE) ''15 Mart Dünya Tüketiciler Günü'' nedeniyle ATO'da düzenlediÄŸi ''Tüketici Hakları ve TSE'' konulu panelin açılışında bir konuÅŸma yapan Bakan CoÅŸkun, ağırlıklı olarak basını eleÅŸtirdi. Tüketici Yasası'nı çıkardıkları sırada basında promosyonu kaldırdıklarını hatırlatan CoÅŸkun, ÅŸu anda basında sadece eÄŸitim ve kültür hizmetlerinin promosyon olarak verilebildiÄŸini belirterek, ÅŸunları kaydetti:     "BOY HEDEFÄ° OLDUM"''ÇoÄŸu ÅŸimdi memnun, teÅŸekkür ediyorlar. Ama o zaman ben boy hedefi oldum. Günlerce evimin etrafında fotoÄŸrafçı gezdirdiler, muhabir. (Acaba birÅŸey yakalayabilir miyiz?) diye. (Bu adam iÅŸ dünyasından geldi. Bayi toplantıları yapmıştır. Bayi toplantısında filan yanında bir dansözle resmi var mı) diye gazinolara gidip araÅŸtırma yapmışlar. HoÅŸuma da gitti. Hiç olmazsa bir testten geçtik. Çok uÄŸraÅŸtılar. Ama tekrar söylüyorum ÅŸimdi baÅŸka konuda uÄŸraşıyorlar. Yine haksız rekabeti ve halkı, yani tüketiciyi koruma bakımından büyük maÄŸazalarla ilgili bir yasa çıkartıyoruz.'' Yabancı sermaye ile birlikte istanbul, EÅŸkiÅŸehir yolu üzerinde sosyo ekonomik geliÅŸmesini tamamlamış bölgelerin dışında, trafiÄŸi aksatmayan, güvenlik bakımından sıkıntı doÄŸurmayan market ve süpermarketlere karşı olmadıklarını anlatan CoÅŸkun, ancak bu konuda hizmet veren bazı yerleri yanlış uygulamalarından dolayı eleÅŸtirerek ÅŸunları söyledi:     ''Dün gittim tekrar dolaÅŸtım. Bir elbiseyi veya televizyon gibi bir elektronik cihazı veya baÅŸka bir ÅŸeyi alın. Yüzde 70 indirim, geri kalanına 4 ay faizsiz taksit yapıyorlar. MaÄŸaza ismi söylemiyorum. Çok yerde tanıdılar beni. Ama tanısalarda sordum, araÅŸtırdım. Fiyatlar normal fiyat deÄŸil. Ä°ki katı fiyat koymuÅŸlar. Oradan yüzde 70 indirim yapıyorlar. Ondan sonrada normal fiyattan satıyorlar.      Peki kardeÅŸim sen aldatmak için yüzde 70 indirim diyeceÄŸine bunun normal fiyatını yazsan, indirilmiÅŸ fiyatını yazsan ve o fiyattan satsan. EÅŸine dostuna da yüzde 10 özel olarak indirim yapsan. PeÅŸin almada da zaten dünyanın her yerinde indirim var. Hayır. Bir aldatmacadır gidiyor. 365 gün her tarafta indirim var. Sonra dürüst çalışan tüccar esnaf indirimsiz normal fiyatla satıyor. Dükkanına kimse gitmiyor. Çünkü vitrini böyle indirim levhalarıyla dolu deÄŸil. Bunun gibi birçok haksızlık var.''      "HAKLININ YANINDA YER ALMAYA YEMÄ°NLÄ°YÄ°M"Bu haksızlıklara karşı olduÄŸu için, bu davranışlar içinde bulunanların ÅŸimdi kendisiyle uÄŸraÅŸtığını anlatan Bakan CoÅŸkun, ''burada huzurunuzda ilan ediyorum, ben bu görevde kaldığım müddetçe tamamen haklının yanında yer almaya yeminliyim'' dedi. Türkiye'de hem aldatanı hem aldatılanı korumak zorunda olduklarını anlatan Bakan CoÅŸkun, aldatanı da aldatma huyundan vazgeçirerek koruyacaklarını kaydetti.      BASINA ELEÅžTÄ°RÄ°Bu arada Tüketici yasasında yer alan cezaları belirlerken, basın mensupları ve medya patronlarının kendisini ziyaret ettiÄŸini kaydeden CoÅŸkun, şöyle devam etti: ''Dediler ki (malın sahibi üretici, aracı grafiker, reklamı hazırlayan reklam ajansı ve yayını yapan basına müteselsilen ceza koymuÅŸsunuz. Biz buna hazır deÄŸiliz. Bizi ayrı tutun. Bizi ikaz ettikten sonra yayına devam edersek bize ceza verin.) Biz de makul zannettik ve öyle kabul ettik. Ama hata etmiÅŸiz. Çünkü uyanıyorsunuz. Reklam devam ediyor. (Efendim paket reklamıdır. Biz parasını peÅŸin aldık diyorlar)''    ÇIPLAK KADIN FOTOÄžRAFININ YER ALDIÄžI REKLAMA TEPKÄ°Bakan CoÅŸkun, ünlü bir markanın günlük gazetelerin bazılarında yeralan krem reklamında, bir kadının çıplak fotoÄŸrafını kullanmasını da eleÅŸtirdi. EÅŸi aracılığı ile 10 üst düzey bürokratın eÅŸine söz konusu kremi kullanıp kullanmadıklarını sordurduÄŸunu, ve 4 kiÅŸinin reklamdan etkilenenek bu kremi kullandığını öğrendiÄŸini anlatan Bakan ÇoÅŸkun söyle devam etti: ''Demek ki reklamlar da tüketiciyi aldatıcı yönde olabiliyor. Kaldı ki reklamın, kutsal bildiÄŸimiz kadını istismar etmemesi lazım. Buradan sesleniyorum; kadın haklarını koruyucu derneklere, vakıflara, basına, bu konuda tepki göstermeleri lazım. EÄŸer Almanya'da, Fransa'da olsa okumazlar o yayını ve yayınevide vazgeçer.'' Daha sonra Bakan CoÅŸkun, söz konusu fotoÄŸrafı salonda bulunan dinleyicilere göstererek, ''deÄŸerli arkadaÅŸlar, bu bizim örfümüze adetimize ve ticari anlayışımıza yakışır mı? Bu bir krem reklamı. Bunu bir firma yaptırıyor. Altında bir ticari kuruluÅŸun ismi var. Grafiker bunu hazırlıyor. Ve gazete de basıyor. HerÅŸeyi Bakanlıktan, bürokrattan beklemek de herhalde doÄŸru deÄŸil'' dedi.      FÄ°RMALARI UYARI Ä°STEĞİ Daha sonra Bakan CoÅŸkun, ATO BaÅŸkanı Sinan Aygün'den söz konusu kuruluÅŸları uyarmasını rica etti. CoÅŸkun, Sanayi Bakanlığı bünyesinde bulunan Tüketicinin ve Rekabetin Korunması Genel Müdürü Özcan PektaÅŸ'ın bu konudaki genelgeyi kendisine ileteceÄŸini belirterek, bu konuda basına önemli görevler düştüğünü hatırlattı. Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!