Avustralya, markayı yansıtmayan tek tip sigara paketine geçiyor

Güncelleme Tarihi:

Avustralya, markayı yansıtmayan tek tip sigara paketine geçiyor
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 25, 2009 00:00

Avustralya'da bütün sigara markası paketlerinin aynı olmasını sağlayacak bir yasa teklifi Meclis’e sunuldu. Yasa teklifi, üzerinde markayla ilgili hiçbir tasarım, imaj olmayan, sadece sigara içmenin sağlık riskleri hakkında güçlü uyarılar taşıyan sade sigara paketleri olmasını içeriyor.

Haberin Devamı

TÜRKİYE, “dumansız hava sahası” sloganıyla kapalı alanlarda sigara içilmesini tümüyle yasaklerken, Avustralya bu konuda farklı bir adım atma hazırlığına girişti. Avustralya’da bütün sigara markası paketlerinin aynı olmasını sağlayacak yasa teklifi Meclis’e verildi. Yasa teklifi, çeşitli bilimsel çalışmaların, sigara firmalarının renkleri, parlak görüntüleri ile piyasaya sunduğu paketlerin reklam unsuru olduğunu göstermesi üzerine hazırlandı. Sigara ve Sağlık Ulusal Komitesi’nden yapılan açıklamaya göre, Avustralya Tabipler Birliği Başkanı Andrew Pesce, üzerinde markayla ilgili hiçbir tasarım, imaj olmayan, sadece sigara içmenin sağlık riskleri hakkında güçlü uyarılar taşıyan, reklamsız, sade sigara paketlerinin Avustralya Tabipler Birliği’nin sahip çıktığını belirtti.

Haberin Devamı

Tasarımlar aldatıcı

Avustralyalı Senatör Steve Fielding tarafından Parlamento’ya sunulan “Sade Etiketli Standart Tütün Ambalajı Yasa Tasarısı”nı desteklemeleri için çağrıda bulunan Pesce, Avustralya’da sigara içilmesinin, önlenebilir ölüm ve hastalıkların en büyük ikinci nedeni olduğunu söyledi. Pesce, “Öldüren bir ürünün parlak tasarımlar ve simgelerle süslenmesine izin verilmemeli. Hükümetler, tütün şirketlerinin sinsi ve aldatıcı renkli tasarımlar ve pazarlama yöntemleriyle insanların sağlıkları pahasına kâr elde etmelerini durdurmak için ellerinden geleni yapmak zorundalar” dedi.  Andrew Pesce, sigara içen insanların bağımlılıklarında yüksek marka bağlılığının söz konusu olduğunu vurgulayarak, şöyle konuştu: “Sigara paketlerinin, marka reklamları için reklam panosu gibi kullanılması insanların öldürücü alışkanlıklarına bağımlı kalmalarına yardımcı oluyor. Reklamsız sigara paketleri, sigaraya karşı savaşta hükümetlerin atmaları gereken bir sonraki basit adımdır. Reklamsız sigara paketleri sigara içen her yaş grubundan kişilere basit ve açık bir mesaj verecektir.”

Andrew Pesce, “Hükümet, tütüne ilişkin tüm tanıtımları ve Duty Free mağazalarında tütün ürünlerinin satışını yasaklamalı. Bununlar birlikte tütün vergisini büyük oranda arttırmalı” dedi.

Haberin Devamı

Atatürk Havalimanı’na sigara odası yaptılar

SİGARA yasağından mağdur olan yolcular isyan edince İstanbul Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali’nde sigara için özel bir oda oluşturuldu. Kısa sürede hizmete girmesi planlanan ve 70bin liraya malolan sigara içme odasının duvarları camdan yapılırken tavan kısmı, güvenlik önlemi kapsamında dumanın dışarıya gitmesi için tel örgülerden oluşturuldu. Özellikle İstanbul üzerinden transit uçan yolcular havalimanının dışına çıkamıyordu.

Bu uygulama diğer ülkelere de yayılmalı

SİGARA ve Sağlık Ulusal Komitesi (SSUK) Dönem Başkanı ve Marmara Üniversitesi Çocuk Hastalıkları Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, şöyle konuştu: “Her ticari ürün ambalajı tüketimi artırmak için özenle tasarlanıyor. Ancak sigara gibi kullanıldığında tüketicisinin ölümüne sebebiyet veren bir ürün için aynı mantığı yaşatmak söz konusu olmamalı. Sigara yasaları ile ilgili her konuda öncülük eden Avustralyalı politikacı ve hekimleri bir kez daha takdirle karşıladım. Avustralya’nın ‘Reklamsız Sigara Paketleri’ yasasında da öncülük etmesini ve aynı uygulamanın diğer ülkelere de yayılmasını umuyoruz.”

Haberin Devamı

Paketler tek tip olursa fiyat da eşitlenebilir

BRITISH American Tobacco (BAT) Yönetim Kurulu Üyesi Tuna Turagay, “Sigara paketlerinin tek tip şeklinde tasarlanması ve üzerindeki ambalajın sade bir biçimde olması yönünde hazırlıklar yapılıyor. Ancak daha uygulamaya geçilmedi. Bu konuyu yakından izliyoruz. Eğer böyle bir uygulama olursa tüm sigara fiyatları aynı seviyeye gelir” dedi. Bu uygulamanın diğer ülkelere de sıçramasıyla birlikte üründe ayırt edeci tek özelliğin fiyat olacağına dikkat çeken Tuna Turagay, “Tüketici ürünü alırken marka ve ambalaja yönelik tercih yapıyor. Bu tercih artık sadece fiyata yönelik olacak demektir. Fiyat unsuru burada belirleyici bir rol üstlenecek. Böyle bir durumda da tüm ürünlerin tek fiyata geçmesi kaçınılmaz olacaktır. Çünkü kim iyi fiyat sunarsa o ürün tercih edilecek” dedi.  Turagay, bu uygulamanın dünyada bir kaç ülkede gündeme geldiğini ancak henüz uygulamanın olmadığını dile getirdi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!