‘Ankara’ kumar baskını yedi ‘uluslararası su’ya sarıldı

Güncelleme Tarihi:

‘Ankara’ kumar baskını yedi ‘uluslararası su’ya sarıldı
Oluşturulma Tarihi: Haziran 30, 2010 00:00

Çeşme’de önceki gün İzmir Gümrük Muhafaza Başmüdürlüğü ekiplerinin ‘kumar baskını’ yaptığı DenizLine’a ait Ankara Feribotu’nda uluslararası kurallara göre Türk karasuları dışında kumar oynatıldığı öne sürüldü. DTO Başkanı Metin Kalkavan, “Uluslararası sularda kumar serbest. Cruise gemilerinde böyledir. Baskına anlam veremedik” dedi.

İZMİR Çeşme’de Gümrük Muhafaza Başmüdürlüğü ekiplerinin önceki gün, Yunan adalarına ‘cruze’ tarzı turlar düzenleyen Ankara Feribotu’na yaptığı baskın, denizcileri ve turizmcileri şaşırttı. Kamuoyuna “Gemide 20 adet rulet masasıyla çeşitli kumar makineleri ele geçirildi” diye açıklanan olayla ilgili konuşan Deniz Ticaret Odası (DTO) ve Ankara Feribotu’nun sahibi Deniz Cruise&Ferry Lines (Denizline) Başkanı Metin Kalkavan, “Uluslararası sularda kumar serbest. Bütün casino olan cruise gemilerinde kumarın yasak olduğu ülkenin karasularına girilirken gemi yönetimi Gümrük Muhafaza’ya durumu deklere eder. Kumarhane kapatılır. Tekrar uluslararası sulara çıkılınca da açılır. Bu baskının neden yapıldığına anlam veremedik” dedi.

Kiraladık, kumara girdi

DenizLine’ın, DTO, Armatörler Birliği, Kooperatifi ve Türkiye Seyahat Acentaları Birliği’nden (TÜRSAB) oluşan konsorsiyum tarafından kurulduğunu hatırlatan Kalkavan, Denizline’a ait Ankara Feribotu’nun Bamtur’a Yunan adalarına turlar düzenlenmek üzere kiralandığını ve casino da eklendiğini hatırlattı.

Yanlış yorum olmalı

DenizLine küçük ortaklarından TÜRSAB’ın Başkanı Başaran Ulusoy da, “Maalesef bir baskın olmuş. Şu anda el koyma ya da seferleri engelleme gibi bir problem yok. Sanırım yanlış bir yorum olmuş” dedi. Ulusoy, Ankara ve Samsun feribotlarını satın alarak Denizline’ı kurduklarını, hedeflerinin İstanbul-Bodrum, İstanbul-Çanakkale turları yaparak Türk halkına hizmet vermek olduğunu belirterek, şöyle konuştu: “Ne yazık ki halkımız deniz yolculuğundan hoşlanmıyor. Hedefimiz tutmadı, büyük zarar ettik. Ankara’yı Bamtur’a kiraladık. Bu tür gemilerde kumarhane vardır. Gemi yabancı bayraklı olsaydı baskın olur muydu çok merak ediyoruz.”

6 milyon dolar zarar ettiler

SAMSUN ve Ankara feribotlarını yenileyerek yüzer 5 yıldızlı otel haline getiren denizcilerin 40 milyon TL sermaye koyarak girdikleri bu projede 2 yılda yaklaşık 6 milyon dolar zarar ettikleri belirtildi. DenizLine bir süre önce iki gemiyi de satışa çıkarmış, ancak müşteri bulamayınca kiralama yoluna gidilmişti. DenizLine ilk gemi seferini 2006’da Samsun gemisiyle İzmir’e gerçekleştirdi. 2007’de Ankara gemisinin de katılımı ile sefer sayısı artırıldı, Yunan adalarına da cruise seferler düzenlenmeye başlandı. 2008’de de İstanbul Çanakkale seferleri devreye girdi. Ankara gemisinde 137, Samsun’da 135 kamara bulunuyor ve 2 geminin toplam yolcu kapasitesi 1128 kişi.

Kalkavan: O kanunda böyle bir şey yok

ANKARA Feribotu’na kumar baskınının 1072 sayılı kanuna dayandırıldığını açıklanmıştı. Bu kanunun 1’inci maddesinde, “Umuma mahsus veya umuma açık yerlerde her ne ad altında olursa olsun kazanç kasdiyle oynanmasa dahi, rulet, tilt, langırt ve benzeri baht ve talihe bağlı veya maharet isteyen, otomatik, yarı otamatik el veya ayakla kullanılan oyun alet veya makinaları ile benzerlerini bulundurmak veya çalıştırmak veya yurda sokmak yaput imal etmek yasaktır” ibaresi yer alıyor. Ancak turizm sektörünün önemli unsurlarından kruvazier ya da cruise gemilerin hemen hepsinde casino’lar bulunuyor ve Türk karasularına giren ya da Türk limanlarına demirleyen bu tür gemilerde, uluslararası sulara çıkana kadar casino’lar kapalı tutuluyor. DTO ve Denizline Yönetim Kurulu Başkanı Metin Kalkavan, Ankara Feribotu’na baskının 1072 sayılı kanununa dayandırılamayacağını savundu ve “Bu konuda o kanunda bir şey yok” dedi. Kanunun “Türk Bayraklı gemilere” bu şekilde uygulanması ve Türk bayraklı gemilerde kara suları dışında bile casino’ya izin verilmemesi halinde Türk cruse gemilerinin yabancı bayrak taşımaya başlayacağı ileri sürülüyor.

Türk bayraklı gemilerde yasak

GÜMRÜK Müdürlüğü yetkilileri, Türk bayraklı gemilerde yasa gereği Türkiye Cumhuriyeti sınırları içerisinde imalatı ve bulundurulması yasak olan kumar ve oyun makinalarının bulundurulmasının mümkün olmadığı görüşünü savundu. Yetkililer yabancı bayraklı gemilerin ise Türk limanlarına girişlerinde, oyun makinalarını kapattığını beyan ettiğini; aksine bir ihbar durumunda ise polisin kumar oynatmaktan müdahale edebileceğini belirtti.

Samsun Feribotu İsrail’de mahsur

DENİZLINE’ın, Samsun Feribotu da, bir İsrail şirketine kiralanmıştı. DTO Başkanı Metin Kalkavan, “Biz kiralamayı yaptıktan sonra İsrail ile Mavi Marmara gemisi olayı yaşandı. Samsun Feribotu da İsrail’de mahsur kalmış durumda. Kurtarmaya çalışıyoruz” dedi.

Kaptan: Makinelerin formalite eksiği olabilir

ANKARA Feribotu’nun kaptanı Işık Koşal, Yunan adalarına turistik gezi düzenleyen gemiye ‘kumar baskını’ yapılmasının formalitenin yerine getirilmemesinden kaynaklandığını bildirdi. Koşal, şunları söyledi: “Gemideki makineleri, üç defa gümrüğe, bağlı bulunduğum şirkete beyan eden ve gereğinin yapılmasını isteyen bizzat benim. Gemi bir turizm şirketine kiralık ve sorun bu makineler için gerekli formalitenin yerine henüz getirilmemiş olmasından kaynaklandı. Gemi, Çeşme Limanı’na yanaşmadan gümrük beyan mektubunda belirterek, makinelerin mühür altına alınmasını istedim. Makinelerle ilgili gerekli izinlerin şirket tarafından alınıp alınmadığını bilmiyorum. Cihazlar yeddiemine alındı. Ben her zaman kanundan yanayım. Şirket tarafından gerekenin yerine getirilmediğini tahmin ediyorum.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!