7700 kamyon yüzünden ihracata çalışan 300 TIR’ı da yakmayın

Güncelleme Tarihi:

7700 kamyon yüzünden ihracata çalışan 300 TIR’ı da yakmayın
Oluşturulma Tarihi: Ocak 05, 2006 00:00

UND Başkanı Çetin Nuhoğlu, İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin kamyonları sabahları 06.00-10.00, akşamları da 16.00-22.00 arasında trafiğe sokmama kararı üzerine uluslararası taşımacılığın darbe yemesiyle harekete geçti. Nuhoğlu, belediyeye, "İstanbul’a her gün giren 8 bin kamyonun 300’ü uluslararası taşıma yapıyor. 7 bin 700 kamyon için 300 TIR’ı yakmayın" dedi.

TÜRKİYE’nin ihracatı, Çin rekabetinden sonra şimdi de ’belediyenin trafiğine’ takıldı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin aynı anda çok noktada giriştiği ’trafiği rahatlatma inşaatlarının’ İstanbul’da yolları kilitlemesi yüzünden TIR’lara getirilen trafiğe çıkış yasağı, ihracatçının ’zaman taahhüdünü’ aksatıyor. TIR’ların, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nü, TEM ve D 100 karayollarını kullanmasını sınırlayan belediye kararı yüzünden 2 günde Kapıkule’ye ulaşması gereken ihracat TIR’ları ancak 4 günde gümrüğe varabiliyor.

AĞIR CEZALAR ÖDÜYORLAR:

Bu nedenle ’zaman taahhüdünü’ yerine getiremeyen ihracatçılar ve nakliyeciler, firmalara ağır cezalar ödemek zorunda kalıyor. Demoraj Ücretleri olarak adlandırılan yükümlülüklere göre uluslararası taşımalarda yükleme ve boşaltma sırasında herhangi bir sebepten 48 saati aşan gecikmeler için zarar gören taraf diğer taraftan günlük bekleme ücreti olarak çekici-tenteli römorklarda 180 Euro artı KDV, çekici-frigorifik römorklar için 230 Euro artı KDV ödüyor. Ayrıca ADR sınıfı maddeler için taşınan malın cinsi ve tehlike oranlarına göre bu meblağa yüzde 20-50 ilave ediliyor. Belediyenin yasağına rağmen yola çıkarlarsa da belediyeye ceza ödüyorlar.

ÇÖZÜM ARIYORUZ:

Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Çetin Nuhoğlu, soruna çözüm bulmak için belediye yetkilileri ile görüşme halinde olduklarını belirterek, "İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreter Yardımcısı Rafet Bozdoğan ile toplantı yaptık. Şimdi UND, Belediye ve Emniyet birlikte izleme yapacağız ve ihracat malı taşıyan TIR’ların trafiğe ne kadar yükü olduğunu tespit edeceğiz. Bizim tahminimiz günde 300 TIR, İstanbul’dan geçip Kapıkule’ye ulaşıyor. Bunun trafiğe çok fazla yükü yok" dedi.

8 BİN KAMYON GİRİYOR:

İstanbul trafiğine günde 8 bin civarında kamyon girdiğini vurgulayan Nuhoğlu bunların arasında TIR sayısının son derece az olduğunu ve ihracat belgeli bu araçların aynı yasak kapsamında olmaması gerektiğini söyledi ve "Eğer şu anda çok büyük bir trafik sorunu varsa saat 17.00-20.00 arasında yasak olabilir. Buna evet diyoruz. Ancak Sabah 06.00-10.00 ile akşam 16.00-22.00 saatleri arasındaki yasak işlerimizi çok aksatıyor. Eskiden 2 günde çıkardığımız malı ancak 4 günde Kapıkule’den çıkarabiliyoruz. Bir TIR eskiden 4 günde Almanya’ya ulaşırken şimdi 7 günde ulaşabiliyor" diye konuştu.

Yabancıya yasak yok

TIR’lara trafik yasağında ilginç bir haksız rekabet konusu da ortaya çıktı. Çünkü belediye sözkonusu trafik yasağını sadece yerli TIR’lara uygulayabiliyor. Bu nedenle de yabancı plakalı TIR’lar 2 günde Kapıkule’ye ulaşabiliyor. UND Başkanı Çetin Nuhoğlu, "Zaten son yıllarda yabancı TIR’ların ihracat malı taşımaları çok artmıştı. 3 yılda 12 bin adetten 45 bin adede çıkmıştı. Bu yasak da onlarla aramızda haksız rekabete neden oluyor. Çünkü yerliler süreyle ilgili taahhütlerini yerine getiremiyor" diye konuştu.

Belediye neyi yasakladı

İSTANBUL Büyükşehir Belediye Başkanlığı (İBB) Ulaşım Koordinasyon Merkezi 31.03.2005 tarih ve 2005/2-5 Sayılı Kararı ile; "İstanbul dahilindeki D-100 Karayolu, Erişme Kontrollü Karayolları (otoyol ekspres yol) ile bunların bağlantı yolları ve varyantlarında, Fatih Sultan Mehmet Köprüsü’nde: sabah trafiğinin yoğun olduğu 06.00-10.00 ile akşam trafiğinin yoğun olduğu 16.00-22.00 saatleri arasında kamyon ve çekiciler tarafından kullanılmasının yasak kapsamında devam etmesini" kararlaştırdı. Bu karar ile TIR’lar da yasaklanmış oldu.

Kısıtlama 1996’da başladı

İSTANBUL’da daha önce de TIR’lara trafik yasağı gelmişti. 05.02.1996 tarihinde İstanbul’da trafiğin yoğunluğunu azaltmak amacıyla (1996/6 sayılı karar) İstanbul Valiliği tarafından da alınmış ancak kısıtlamalar, UND’nin gerekçeleri anlatmasının ardından Valilik, 20.03.1996 tarihinde yeni birkarar alarak Karayolu Taşıma Yönetmeliği kapsamındaki C2, L2, M3 yetki belgesine haiz firmaların araçlarını yasak kapsamından çıkarmıştı.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!