Rakıya zam geldi

Güncelleme Tarihi:

Rakıya zam geldi
Oluşturulma Tarihi: Eylül 16, 2006 13:00

Alkollü içki sektöründeki bazı firmalar, rakı fiyatlarına maliyetleri gerekçe göstererek zam yaptı. Mey İçki, Elda A.Ş., Burgaz şirketlerinin 25 Ykr ile 2 YTL arasında değişen zamlı ürünleri raflardaki yerini aldı.

Tekel'in alkollü içkiler bölümünün Özelleştirme İdaresi'nden Mey İçki'nin devralıp, devlet tekelinin kırılmasının ardından, sayıları artan içki şirketleri, alkollü içki piyasasında rekabeti gün geçtikçe artırıyor. Art arda çıkarılan yeni ürünlerle akşamcıların sofraları zenginleşirken, fiyat artışlarında da aynı zincir birbirini takip ediyor. Pazar lideri olarak gösterilen Mey İçki'nin Yeni Rakı'da yaptığı zam, diğer markaların da zam yapmasına neden oldu. Votka, cin, şarap gibi ürünlerin fiyatlarında ise hiçbir artış yapılmadı. Mey İçki'nin Yeni Rakı'ya zam yapmasının ardından Elda A.Ş. ve Burgaz da fiyatlarını artırdı. Maliyetlerdeki artışları fiyatlara yansıtmakla kalmayan bazı şirketler, çıkış yolu olarak çeşitli projeler de geliştirdi. Bunlardan 41 çeşit alkollü içki üretimi yapan Burgaz, maliyetlerini düşürmek için ‘kar merkezi’ olarak adlandırdığı Burgaz Elektrik Şirketi'ni kurdu. Burgaz, hem kendisi için elektrik ve buhar üretecek, hem de çevredeki bira ve tekstil fabrikalarına bunu satacak.

‘AKŞAMCILARIN FATURALARINI KABARTMAK İSTEMİYORUZ’

Elda A.Ş.'nin zamlı ürünleri çarşamba gününden itibaren raflardaki yerini aldı. Maliyetlerdeki artış nedeniyle zam kararı aldıklarını belirten Elda A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Ekrem Demirtaş, şunları söyledi: “Fiyatlara yaptığımız zam maliyet kaynaklı. Geçen yıldan bu yana maliyetlerimiz yüzde 10 arttı. Pazar liderinin zam yapmasının ardından biz de zam yaptık. Ama yine de yüzde 10 artan maliyet girdilerinin karşısında zam oranını yüzde 5 oranında tuttuk. Maliyetleri kontrol edebilmek için zam yaptık. Biz akşamcıları onlardan çok düşünüyoruz. Faturalarını yükseltmek istemiyoruz.”

Demirtaş, 70 cl'lik şişelerde 35 YTL'ye satılan Sarı Zeybek ve 70 cl'lik şişelerde 33 YTL'den satılan Efe Distile, 70 cl'lik şişesi 21.50, 35 cl'lik şişesi 11 YTL olan Çilingir ürünlerinde de yeni piyasaya çıkartmalarından dolayı zam yapmadıklarını söyledi.

KAR MERKEZİ OLUŞTURDU

Likör, votka, cin, rakı olmak üzere 41 çeşit içki üretimi yapan Burgaz Alkollü İçkiler Sanayi ve Ticaret A.Ş. de sadece Burgaz Rakı ve Ata Rakı'da zam yaptı. Burgaz da rakıya koyduğu zamlara gerekçe olarak maliyet artışlarını gösterdi. Yeni fiyatların 18 Eylül'den itibaren geçerli olacağı belirtildi.

Yatırımlarına da hız veren şirket, maliyetleri düşürmek ve sık sık yaşanan elektrik kesintilerinin doğurduğu üretim sıkıntılarını gidermek için 7 milyon euro yatırım yaparak Burgaz Elektrik A.Ş.'yi kurdu. Buhar ve elektrik ihtiyacını karşılamak üzere kurulan şirketin Lüleburgaz'daki tesislerin yanında tamamı öz sermaye ile otoprodüktör sıfatında kuruldu. Böylece hem kesintisiz enerji hem de piyasa fiyatlarından daha avantajlı bir şekilde buhar ve elektrik kullanımı sağlanması hedefleniyor.

Şirket, yılda 54 milyon 600 bin kilowatt enerji, saatte 18 ton da buhar üretimi yapacak. Şirketin Genel Müdürü Metin Pelister, Burgaz Alkollü İçkilerin ihtiyacından fazla üretilecek buhar ve elektrik enerjisinin çevredeki diğer sanayi kuruluşlarına satılacağını belirterek, “Lüleburgaz'daki tesisin çevresinde bira ve tekstil fabrikaları var. Elektrik ve buhara ihtiyaç duydukları için birkaç ay sonra onlara da satacağız. Tesis, ilerde bizim için kar merkezi olacak. Üretim kapasitemizi artırma imkanı var. Tesisteki elektrik ve buhar üretiminin yüzde 50'sini satabilir hale geleceğiz” dedi.

‘TEKNOLOJİ MALİYETTE AVANTAJ SAĞLIYOR’

Mercan ve Fasıl Rakı'yı üreten Tariş Tat ortaklığı da fiyatlarında zam kararı almadı. Tariş Tat Genel Müdürü Nazım Avşar, en son mart ayında fiyatlarına 50 YKr'luk zam yaptıklarını belirterek, “Şu anda zam yapmayı planlamıyoruz. Son zamanlarda vergilerde bir değişiklik olmadı. Fiyatlarımızı değiştirmeyi gerekli kılacak bir durum yaşamadık. Kullandığımız son teknoloji ile maliyet girdilerinde avantaj sağlıyoruz. İşçilik, verimlilik açısından maksimum düzeyde çalışıyoruz” diye konuştu. Avşar, bir ay önce piyasaya verdikleri 70 cl'lik şişede 25 YTL'den satışa sunulan Fasıl Yaş Üzüm Rakısı'nın da fiyatında değişiklik olmadığını sözlerine ekledi.

Elda'nın yeni fiyatları

Miktar Yeni Eski
Efe Rakı 100 cl 31 YTL 30 YTL
70 cl 24 YTL 23 YTL
35 cl 13 YTL 12 YTL
20 cl 8 YTL 7.25 YTL

Efe Yaş Üzüm 70 cl 27 YTL 25 YTL
35 cl 14.50 YTL 13 YTL
20 cl 9 YTL 8 YTL

Mey İçki'nin yeni fiyatları

Miktar Yeni Eski
Yeni Rakı 100 cl 31 YTL 30 YTL
70 cl 24 YTL 23 YTL
35 cl 12 YTL 13 YTL
20 cl 8 YTL 7.25 YTL

Tariş- Tat'ın yeni fiyatları

Miktar Yeni Eski
Mercan Rakı 70 cl 23 YTL 22.50 YTL
35 cl 12 YTL 11.50 YTL
20 cl 7.25 YTL 7 YTL

Fasıl Rakı 70 cl 23 YTL 22.50 YTL
35 cl 12 YTL 11.50 YTL

Burgaz'ın yeni fiyatları

Yeni Eski
Burgaz Rakı 70 cl 24 YTL 23 YTL
50 cl 17 YTL 16.40 YTL
35 cl 12 YTL 11.60 YTL
20 cl 7.50 YTL 7.15 YTL
10 cl 3.70 YTL 3.50 YTL

Ata Rakı 70 cl 24 YTL 23 YTL
35 cl 12.00 YTL 11.60 YTL
10 cl 3.70 YTL 3.50 YTL

Rakı Turka 70 cl 22 YTL 21 YTL
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!