5.Vites

Güncelleme Tarihi:

5.Vites
Oluşturulma Tarihi: Aralık 14, 1998 00:00

Ufuk SANDIK
Haberin Devamı

Oto ihracatı global kriz engeline takıldı

Otomobilde ihracat umudu, global kriz engeline takıldı. Tüm dünyada yaşanan global kriz, en çok otomobil sektörünü etkilerken, ihracat amaçlı yatırım yapan otomobilcilerin, ihracat pazarları bir bir kapanmaya başladı.

Tofaş, global krizden en fazla etkilenen şirket oldu. Bir taraftan Palio'yu Türkiye pazarı için üreten Tofaş, diğer taraftan da, Palio'nun yedekparçalarını dünyada Palio üreten Fiat fabrikalarına ihraç ediyordu. 250 milyon dolarlık yatırımla Fiat'ın globalk network'u içine giren Tofaş, Fiat için Palio'nun yedekparça üretim merkezi haline gelmeyi hedefliyordu.

Ancak, Tofaş'ın Palio parçası ihraç edeceği bir çok ülke global kriz nedeniyle darboğaza girince, Tofaş'ın ihracat hedefleri de, olumsuz etkilendi.

Megane'nın Wagon modelini gelecek yıl başında ihraç etmeye hazırlanan Oyak Renault'nun da global krizden etkilenmesi bekleniyor. Renault, tüm dünyada sadece Türkiye'de üretilen Megan Wagon'u Avrupa ülkelerine ihraç etmeyi hedefliyor.

Otomobil ihracatının toplam üretim içindeki payı 1992-1996 yılları arasında istikrarlı bir şekilde arttı. 1992'de 9 bin 777 adet otomobil ihraç edilirken, bu rakam 1993'te 8 bin 121, 1994'de 14 bin 569, 1995'de 37 bin 311 adet, 1996 yılında ise 42 bin 181 adete yükseldi. 1996, Türk otomotiv sanayiinin en fazla ihracat gerçekleştirdiği yıl oldu.

Geçen yıl ihracat 31 bin 174 adete gerilerken, bu yılın 11 ayındaki ihracat 35 bin 422 adet oldu. Toplam üretim içinde ihracatın payı 1992 yılında yüzde 3 iken, bu oran 93'te yüzde 2, 1994'de yüzde 5, 1995'de yüzde 11, 1996'da yüzde 13'e yükseldi. 1997 yılında otomobil ihracatındaki gerileme, ihracatın üretim içindeki payının yüzde 8'e gerilemesine neden oldu. 1998'in 11 ayında ise ihracatın üretim içindeki payı yüzde 9 oldu.

1996 yılında Tofaş 29 bin 778 adet, Renault ise 3 bin 320 adet olmak üzere toplam 33 bin 421 otomobil ihraç etti. 1997 yılında ise Tofaş'ın ihracat 12 bin 240 adete gerilerken, Renault'nun ihracatı 10 bin 132 adete yükseldi. Toplamda otomobil ihracatı ise 22 bin 558 adet oldu.

1998 yılının 11 ayında toplam 23 bin 378 adet otomobil ihraç edildi. Bu dönemde Tofaş'ın ihracatı 13 bin 690, Oyak Renault'nun ihracatı ise 9 bin 440 adet oldu.

124 MİLYON DOLAR

1996 yılında otomobil ihracatından 256 milyon dolar gelir elde edilirken, 1997 yılında bu gelir 119 milyon dolara kadar geriledi. 1998'in 11 ayında ise 124 bin milyon dolarlık otomobil ihraç edildi.

Otomobilde satış hedefleri şaştı

OTODA 1998 yılı hedefleri şaştı. 1997’de talebi değerlendirip, 98 satışlarını geçen yıl seviyesinde gerçekleşeceği tahmini yapan otomobilciler yanıldılar. Geçen yıl 344 bin otomobilin satıldığı pazarda, bu yıl sonunda satışların anacak 318 binlerde kalacağı görülüyor. 1998 sonunda yerli otomobil satışlarının 206 bin, ithal otomobil satışlarının ise 112 bin adet olması bekleniyor.

Yılın 11 ayında 99 bin ithal, 180 bini yerli olmak üzere toplam 279 bin otomobil satışı gerçekleşti. Otomobilcilerin, yıl sonuna kadar bu hedefe ulaşabilmeleri için kalan iki haftalık sürede 40 bin otomobil satmaları gerekiyor.

Ocak-Kasım’da otomobil satışları, üretim ve satışların en yüksek olduğu 1993’e göre yüzde 27, 1997’e göre ise yüzde 5 azaldı. 1997 yılının 11 aylık dönemine göre ihtal otomobil satışları yüzde 8, yerli otomobil satışları ise yüzde 4 azaldı. 11 ayda ithal otomobilin payı yüzde 36 gibi yüksek bir oranda seyrediyor.

Corolla'nın İngiliz kardeşi

TOYOTASA, Türkiye'de ürettiği yeni Corolla modellerine İngiltere'den ithal edilen Liftback'i de ekledi. Dünyanın en çok satan aile otomobili olan Toyota Corolla'nın özellikle genç aileler için tasarlanan 5 kapılı versiyonu, Terra Special ve Luna Special olmak üzere iki farklı donanımla satılıyor. Corolla Liftback'de, aktif gergili ve kuvvet kontrollü ön emniyet kemerleri, çift hava yastığı, ABS gibi ekipmanların yanı sıra, yan hava yastıkları, elektrikli açılır tavan, alüminyum alaşım jantlar, 3. stop lambası, entegre edilmiş arka rüzgar kanadı, uzaktan kumandalı merkezi kilit gibi donanımlar standart olarak sunuluyor.

Corolla Liftback'in 1.6 litrelik, 16 supaplı motoru 6000 devir/dakikada 119 PS güç üretiyor. Saatte 195 km hıza ulaşan Corolla Liftback, 0'dan 100 km'ye 10.2 saniyede ulaşıyor. 90 km. sabit hızdaki yakıt tüketimi 100 km'de 5.9 litre. Corolla Liftback 1.6 Terra Special'ın satış fiyatı 5 milyar 238 milyon, Luna Special'ın fiyatı ise 6 milyar 153 milyon lira.

3 YIL GARANTİ

Corolla Liftback, diğer Toyota ürünlerinde olduğu gibi Toyotasa'nın 3 yıl veya 100 bin kilometrelik tam garantisi altında bulunuyor. Ayrıca, kilometre sınırı olmaksızın 3 yıl boya ve 6 yıl karoseri garantisi veriliyor. Toyotasa Yetkili Satıcıları'ndan alınan Toyotasa orijinal parçaları da 1 yıl garanti altında bulunuyor.

Audi'den İnternet'te canlı yayın

AUDİ'nin dünyadaki en önemli uluslararası motor sporları yarışlarından ‘‘Le Mans 24 Hour Racing'e katılacağı yarış otomobili R8'in lansmanı, dün İnternet'den canlı yayınlandı. Audi'nin motor sporları için ürettiği iddialı otomobili R8'in dünya lansmanı 13 Aralık 1998'de yani dün Berlin Velodrom'unda gerçekleşti. Lansman, İnternet'e bağlanarak Audi web sayfasından canlı olarak izlendi. Audi takımı R8 ile katılacağı yarışma için yoğun bir hazırlık döneminden geçiyor. Audi takımından Reinhold Joest, Le Mans'da 1984, 1985, 1996 ve 1997 yıllarında 4 kez kazanmıştı. Tony Southgate'nin Teknin Danışmanlık yaptığı Audi takınında, touring-car yarışlarında Audi ile birçok başarıya imza atan Alman Frank Biela, Fransız Yvan Muller, İtalyan Emanuele Pirro ve Rinaldo Capello pilot koltuğuna oturacak.

RENAULT, 1999 yılında Clio Renault Sport ‘‘Trophy’’ olarak adlandırılan yeni bir yarış otomobili lanse ediyor. V6 24 V motora sahip olan Clio Trophy, yeni Clio bazında oluşturulmuş bir spor otomobil. Cilo Renault Sport Trophy, Promosyon Formulaları Avrupa Şampiyonası'nda Spider Trophy'nin yerini alacak.

VOLVO otomobillerinin ithalat ve dağıtımını yapan yüzde 100 İsveç sermayeli Volvo Otomobil, ‘‘Volvo

Yol Asistanı’’ hizmetini başlattı. Volvo kullanıcılarının günde 24 saat, haftada

7 gün yararlanabilecekleri ‘‘Volvo Yol Asistanı’’

hizmeti, yolda karşılaşılan her türlü sorunla ilgili anında yardım sağlıyor.

OKİDA alarm sistemlerinin yeni modelleriyle aracın çalınma riski ortadan kalkıyor. Okida güvenlik sistemlerinin ürettiği yeni jenerasyon oto alarmlarında, güvenlik şifresinin çözülmesi imkansız hale geliyor. TSE onaylı oto alarmları, Türkiye genelinde 150'yi aşan bayi ağı ve Sanayi Bakanlığı onaylı 3 yıl garanti ile satılıyor.

MİTSUBİSHİ Carisma'yı Sabancı güvencesi ile Türkiye pazarına sunan Pilsa, Carisma sahiplerini yüzde 100 güvence altına alan satış sonrası hizmetini devreye soktu. Pilsa, ‘‘Mitsubishi Dost’’ servis hizmetiyle, kusursuz müşteri memnuniyetini sağlamayı hedefliyor.

KOSİFLER Oto'nun, Land Rover servisi hizmete başladı. Küçükyalı'da ki servisinde başlattığı renovasyon çalışmalarını tamamlayan Kosifler Oto, Land Rover araçlarına satış sonrası servis hizmetleri verecek.

FORD Otosan'ın bayi ağı genişlemeye devam ediyor. Kasım ayında İstanbul Güneşli'de Eresinler, Bayrampaşa'da Keleşler ve Adana'da Gizerler yetkili satıcılarının açılışını gerçekleştiren Ford Otosan, plaza sayısını 2000 yılında 73 adete çıkarmayı hedefliyor.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!