GeriEkonomi 5. Vites
Paylaş
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

5. Vites

Sürücüler otomobili bilgisayar kullansın istiyor

Ekim ayında piyasaya çıkacak olan ilk kişisel bilgisayarlı otomobil bir kez daha bilgisayar ve otomobil ilişkisini gündeme getirdi. Piyasaya yeni çıkacak lüks otomabillerde uygulanmaya başlayacak bilgisayar sistemi, şimdilik sadece aracın içerisindeki müzik sistemini, aracın ısısını ayarlamaya yarayacak ve aracın dış dünya ile iletişimi konusunda kolaylıklar sunacak. Microsoft tarafından hazırlanan yeni araç bilgisayarlarının önümüzdeki 15 yıl içerisinde üretilen tüm araçlarda kullanılması bekleniyor. Geliştirilen yeni versiyonlarla aracın kullanımını tamamen değiştirebilecek adım olarak kabul edilen bilgisayar sistemleri, sürücülere yol durumundan hava durumuna kadar bir çok bilgiyi verebilecek, sürücünün ofisiyle veya eviyle bağlantısını sağlayıp, günlük işlerini araç içerisinden kontrol edilmesine olanak sağlayacak.

Kişisel bilgisayarların sürücülere sunacağı kolaylıklar tartışılırken yapılan araştırmalar, otomobil sürücülerinin her geçen gün daha fazla elektronik donanım talep ettiklerini gösteriyor. Sürücülerin en fazla talep ettikleri donanım, yüzde 79.1 ile otomatik sürüş olanağı (cruise control). Sürücülerin en çok talep ettiği bir başka elektronik donanım yüzde 61.1 ile ABS fren sistemi ile yüzde 50.5 ile anahtarsız açılıp kapanan kapı sistemi. Sürücüler bunun dışında yüzde 34.1 ile en fazla CD çalar, yüzde 21.6 ile traction control, yüzde 15.3 ile sun roof ve yzde 5.1 ile trip computer istiyorlar.

Otomobillerin kontrol tablolarını ortadan kaldıracak ve klasik araç dizaynını tamamen değiştirecek olan bilgisayarlı araçlar için dev firmalar işbirliği yapıyorlar. Sun, IBM ve Netscape, General Motors'un Delphi üretim ünitesinde üretilecek yeni modeller üzerine çalışırken, Microsoft Intel'le birlikte Ford'un Visteon fabrikasında çalışmalarını sürdürüyor.

5 MİLYAR DOLARLIK PAZAR

Araçlarda kullanılan bilgisayarların her biri 1000 dolara satılıyor. Önümüzdeki dönemde, yılda 50 milyon motorlu taşıtın yüzde 10'nun da bilgisayar kullanacağı kabul edilirse bu yılda 5 milyar dolarlık bir pazarın oluşacağı anlamına geliyor.

Kurşunsuz benzin tüketiminde rekor artış

1997 yılında petrol ürünleri tüketimi yüzde 1 oranında artarak, 28 milyon 255 bin ton olarak gerçekleşti. Geçen yıl normal benzin tüketimi yüzde 17 ve motorin tüketimi yüzde 10 azalırken, süper benzin tüketimi yüzde 24, kurşunsuz benzin tüketimi ise yüzde 90 oranında arttı. Motorin ve normal benzine göre çevreyi daha az kirleten kurşunsuz benzin tüketimindeki rekor artış dikkat çekti. Geçen yıl 7.6 milyon ton motorin, 2.1 milyon ton benzin, 1.6 milyon ton süper, 533 bin ton kurşunsuz benzin tüketildi. Kurşunsuz benzin tüketimindeki artış 1965 ile 1997 yılları arasında tüketilen petrol ürünleri tüketimine bakıldığında daha iyi görülüyor. Yaklaşık 30 yılda tüketilen kurşunsuz benzin tüketiminin, toplam petrol ürünleri tüketimindeki payı yüzde 1'lerdeyken, geçen yıl bu oranında yüzde 90 oranında artması, tüketimdeki artışı gözler önüne seriyor. 1965-1997 yılları arasında 76 milyon 510 bin ton motorin, 23 milyon 101 bin ton normal benzin, 10 milyon 191 bin ton süper benzin ve 1 milyon 188 bin ton kurşunsuz benzin tüketildi. Bu dönemde tüketilen toplam petrol ürünleri içinde motorinin oranı yüzde 30, normal benzinin oranı yüzde 9, benzinin oranı yüzde 4 ve kurşunsuz benzinin oranı yüzde 1 oldu.

Megane Wagon dünya yollarına ilk Türkiye'de adım attı

SADECE Türkiye'de dünya için üretilen Renault Megan Wagon, 25 Eylül'de satışa sunuluyor. İlk olarak Türkiye'de üretilerek Avrupa ülkelerine Türkiye'den ihraç edilecek olan Megane Wagon ile Türkiye, Renault'nun ihracat üssü haline geliyor. Renault, gelecek yıl şubat-mart ayında Avrupa ülkelerine ihracata başlayacak. 50 ile 60 bin adet Megane Wagon ihracatını hedefleyen Renault'nun aylık otomobil ihracatı ayda 5 bin adet olacak. Renault Megane Wagon'un yalnızca Türkiye'de üretilmesi ve tüm Avrupa'ya buradan ihraç edilmesi, Türkiye'deki otomobil üretimin kalitesinin geldiği noktayı da gösteriyor. Megane ailesinin Wagon modelinin üretimi için Türkiye'nin seçilmesinde

hem Türkiye pazarının güçlü bir potansiyele sahip olması hem de Oyak Renault fabrikalarının dünya standartlarında üretim kalitesine sahip olması önemli rol oynadı. Dizaynın tamamlanmasından sonra yaklaşık 20 ayda üretimine geçilen Megane Wagon için 100 milyon dolarlık yatırım yapıldı. Renault, geçen yıl üretimine başlanan Megane sedan modelinin Türkiye'de üretimi içinde yaklaşık 100 milyon dolarlık yatırım yapmıştı. Megane Wagon'un bu yıl sonuna kadar 2 bin adet satılması hedefleniyor. 1999 yılı satış hedefi ise 5 bin 500 adet.Toros station wagon sahiplerinin, Megane Wagon alabilmesi için takas ve çeşitli ödeme kolaylıklarının olduğu kampanyalar düzenlenecek.

Kullanılmış yağlar yeniden kullanılıyor

Motorlu taşıtlarda kullanılan yağlar toplanarak rafine ediliyor ve yeniden kazandırılıyor. İşletme maliyeti petrol rafinerisine göre daha yüksek olmasına rağmen, İtalyan hükümeti, çevrenin korunması amacıyla bu uygulamayı teşvik ediyor. İtalya'da yıllık olarak satılan yağların yüzde 25'ine yakın bölümü olan 170 bin ton yağ toplanarak rafine ediliyor. Yeniden rafine edilen yağlar, petrolden rafine edilen yağlarla aynı özelliklere sahip ancak bunlarada yüzde 50 daha az vergi uygulanıyor ve bu suretle aşırı maliyetin bir bölümü devlet tarafından karşılanıyor.

BMW ve Mercedes'e güçlü rakip geliyor

ROLLS Royce, Bentley ve Lamborghini'yi bünyesine katan Alman Volkswagen, lüks otomobil pazarına hızlı bir giriş yaptı. Lüks otomobil pazarında oldukça iddialı olan Volkswagen grubunun, pazarın en büyükleri BMW ve Mercedes'le yoğun bir rekabete girmesi bekleniyor. Yeni markalarla güçlenen VW grubu ile BMW, Mercedes ve diğer 12 silindirli motor kullanan otomobil üreticileri arasındaki rekabetin çetin olacağı tahmin ediliyor.

Fiyatı 4.2 milyar

RENAULT, Eylül sonunda Türkiye'de satışa sunulacak Megane Wagon'un tanıtımı için Fethiye-Marmaris-Bodrum arasında yaklaşık 320 km.'lik bir deneme sürüşü gerçekleştirdi. Dünya yollarına ilk adımı Türkiye'de atan Megane Wagon, bu oldukça zorlu parkurda ilk sınavını verdi. Megane ailesinin 6'ıncı kasası olan Megane Wagon sadece Türkiye'de üretiliyor. 1.6 litrelik tek bir motor seçeneği ile üretilen Megane Wagon'un RNA ve RTE olmak üzere iki versiyonu var. RNA versiyonunda hidrolik direksiyon, merkezi kilit, gövde rengi ön ve arka tamponlar, elektrikli ön camlar, renkli camlar, direksiyon altından kumandalı radyo-teyp, yükseklik ayarlı ön koltuk başlıkları ve şifreli motor kilidi standart ekipman olarak sunuluyor. RTE versiyonunda ise bu ekipmanların yanı sıra sürücü hava yastığı, uzaktan kumandalı merkezi kilit, gövde rengi dikiz aynaları, elektrikli ön camlar, iç hava sirkülasyonu, direksiyon altından kumandalı radyo-teyp, sürücü koltuğu yükseklik ayarı, arka koltuk başlıkları ve 3'üncü stop lambası bulunuyor. 1598 cc. hacmindeki 90 beygir gücündeki motorun maksimum hızı 181 km. 0-100 km. 12.4 saniyede ulaşan Megan Wagon'un yakıt tüketimi 5.2 litre. Satış fiyatı 4 milyar 250 milyon ile 4 milyon 700 milyon lira arasında belirlendi.

KISALAR

OPET, 8 kg'lık plastik ambalajlı greslerini piyasaya sürdü. 8 kg'lık plastik ambalaj, çok daha kolay stok yapılabildiği ve kolay taşınabildiği için tercih ediliyor.

OPEL'in Ege bölgesi bayisi Egem A.Ş. ISO 9002 Kalite Belgesi aldı.

GOODYEAR Türkiye Genel Müdürlüğü görevlerinde nöbet değişimi yaşandı. Goodyear Türkiye Genel Müdürlüğü görevinden İspanya Goodyear'a atanan William K. Stokel'ın yerine Rex W. Howe atandı.

VOLVO yıllardır sponsorları arasında yer aldığı ve ‘‘Dünya Binicilik Kupası’’nın bir ayağı olarak düzenlenen Horse Show 98’de yeni modeli S80 modelini tanıttı.







Yorumları Göster
Yorumları Gizle