GeriEkonomi 1994’ten beri şerbetliyiz
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

1994’ten beri şerbetliyiz

1994’ten beri  şerbetliyiz

P&G ailesi içinde Türkiye’nin en hızlı büyüyen ilk 3 ülke arasında olduğunu anlatan P&G Türkiye ve Kafkasya Genel Müdürü Tankut Turnaoğlu, “P&G 2018’in ilk 3 ayında da büyümeye devam etti. Bizim 3 bacağımız var, büyüme, kâr ve nakit. P&G Türkiye’de 1994 krizinden beri nakit yönetiminde şerbetli” diye konuştu.

DÜNYANIN en büyük hızlı tüketim şirketlerinden biri P&G. Ariel, Fairy, Pantene, Oma, OralB, Gilette, Braun, Duracell, Prima (Pampers), Orkid, Head&Shoulders, Olay’ın da aralarında olduğu 300’ün üzerinde markası var.  Dünyanın en çok patentine sahip şirketlerinden biri olan P&G’nin Türkiye ve Kafkasya Genel Müdürü Tankut Turnaoğlu ile buluştuk. Son dönemde Endeavor’un da Yönetim Kurulu’na giren Turnaoğlu’yla, girişimcilik, yeni teknolojilerin getirdiği değişimi ve ekonomideki son gelişmeleri konuştuk.

Türkiye P&G sisteminde nerede? Büyüklük orada nerede?

Biz sıralamayı veremiyoruz ama ilk 5 hatta ilk 3 sırada diyebilirim. Şirketin dünya ve Avrupa büyümesine çok önemli katkı yapıyor P&G Türkiye.

Son dönemde döviz kurlarındaki yükseliş tüketim alışkanlıklarını etkiledi mi?

2018’in ilk 3 ayında da iki haneli büyümeye devam ediyoruz. Türkiye’de gençlerin tüketimde ağırlığı var. Bu kişisel bakıma çok güçlü katkı sağlıyor. Türkiye’de hane sayısı da artıyor.

Çekirdek aileler ve bekar evleri çoğalıyor... Bu da satışları artırıyor. Bu yüzden de P&G gibi şirketler için Türkiye çok cazip bir ülke...

Aynen. Bizim içinde olduğumuz pazarlar da çift haneli büyümeye devam ediyor. Avrupa’da bekar evleri yüzde 15-20 oranlarında, Türkiye’de yüzde 6 civarında. Bu ürün beklentilerini değiştiriyor.

YALNIZ BÜYÜME DEĞİL

Yurtdışından bakıldığında Türkiye’yi siz üst düzey yöneticilerinize nasıl anlatıyorsunuz?

P&G büyümeye organik bakıyor, yani Türk lirasına bakıyor. Dolara çevirirseniz değişiyor. Büyümede Türkiye’ye en yakın ülkeler Japonya ve Hindistan. Türkiye şu an P&G dünyası içinde Çin’den hızlı büyüyor. 2018’de de tüketici dinamiği devam ediyor. Ancak şirketin performansına yalnızca büyümeyle bakmamak lazım. Bizim 3 bacağımız var, büyüme, kar ve nakit. P&G Türkiye’de 1994 krizinden beri nakit yönetiminde şerbetli. Sattığınız şeyin parasını alamazsanız o satış değildir. Türkiye’de şu anda bu konuda da çok disiplinliyiz. 1994, 2001, 2008 krizlerini de hem bu disiplinle hem de bayi ağımızın gücüyle atlattık. 25 yıldır birlikte olduğumuz ‘Küçük P&G’ler diyeceğimiz bayilerimiz var. Dijitalleşme ve şeffaflık bizim için çok önemli. Benim ve merkezi ekibimin gördüğü her hareketliliği bayilerimizde görüyor. Hangi ürünlerin ne zaman nerede ne kadar sattığını görüyoruz. Bu da dinamizm getiriyor. Şu dönemde kimsenin verimsizliğe tahammülü yok. Örneğin Japonya çok verimli.

Onlar ne yapıyorlar bunun için?

Biz de son Türkiye yönetim kurulumuzla birlikte Güney Kore ve Japonya’ya gittik. En ileri adımlar orada. Japonya mağazacılıkta önde, Güney Kore ise e-ticarette. Biz her dönemin yeni fırsatlar barındırdığına inanıyoruz. Örneğin Japonya’da günde 4 kez ürün değiştiren mağazalar var. Tüketicilerin beklentilerini çok iyi takip ediyorlar. 2020 yılına kadar 34 milyar birbirine bağlanan cihaz olacak. 6 trilyon dolara ulaşacak bu alandaki yatırımlar.

TEKNOLOJİ ŞİRKETİYİZ

Hangi ürünler değişiyor ve teknolojiyle nasıl buluşuyor?

P&G’yi artık aynı zamanda teknoloji şirketi olarak düşündürecek ürünlerimiz var. Şarjlı diş fırçaları örneğin. Bir uygulama indiriyorsunuz. Fırçada sensör var. Ağzınızı nasıl fırçaladığınızı takip ediyor. Sonuçlar size akıyor. 3 hafta sonra düğün var, dişinizi 2 hafta içinde daha beyaz istiyorsunuz, size başka başlık ve diş macunu öneriyor. Sanal diş hekimi gibi, sonuçlar diş hekimine de gidiyor. Ona gitmeden diş hekiminizin tavsiyesini de alıyorsunuz. Amerika’da, Avrupa’da çok iyi satıyor. Şu anda Almanya’da bu iş için yeni fabrika kuruluyor. Biz manuel fırçalarda da pazar lideriyiz.

TANKUT TURNAOĞLU KİMDİR

Samsun Bafra doğumlu olan Tankut Turnaoğlu Samsun Anadolu Lisesi ve ardından Boğaziçi Üniversitesi İşletme Fakültesi’nden mezun oldu. Burslu olarak gittiği Massachusetts Üniversitesi’nde Uluslararası Finans ve Pazarlama’da çift anadal yüksek onur derecesi aldı. P&G’de Kazakistan, Brüksel, Singapur’da da görev yapan Tankut Turnaoğlu 2013 yılından bu yana P&G Türkiye ve Kafkasya Genel Müdürü. YASED ve AmCham’da Başkan Yardımcılıkları yapan Turnaoğlu, evli ve 3 çocuk babası.

TÜRKİYE ZİYARETİNİ İPTAL ETMEDİ

Endüstri 4.0’a Türkiye’deki yatırımlarınız hazır mı?

Hazır. Biz son 80 milyon dolarlık bir ek yatırım yaptık. Bizim fabrikamızda uzun zamandır robotlar çalışıyor. Ek yatırım için de geçen yıl Türkiye’ye dünya CEO’muz geldi.

Reina saldırısından sonraydı...

O dönemde birçok şirket Türkiye’ye yöneticilerini göndermiyordu. P&G’nin dünya CEO’su David Taylor bu yatırımın açılışı için Türkiye’ye geldi.

Yorumları Göster
Yorumları Gizle