Groupe SEB üretime baÅŸladı, devamı da gelecek

Güncelleme Tarihi:

Groupe SEB üretime başladı, devamı da gelecek
OluÅŸturulma Tarihi: Ocak 13, 2009 00:00

Dünyanın en büyük küçük ev aletleri üreticisi olan ve Türkiye'de Tefal markası ile tanınan Groupe SEB'in Türkiye CEO'su Cüneyt Yağcı ile konuştuk. Röportaj iki gün sürecek...

Haberin Devamı


- Piyasada gelinen durumu nasıl değerlendiriyorsunuz?
 
Bu bizim dışımızda gelişen bir kriz ama sonuçta bizi de etkiliyor. Zaten Tüketici 'dur bir bakalım' dediği zaman bizim sektörde en tehlikeli dönem başlar.

Benim için kriz eşittir belirsizlik. Ben yüzde 30 devalüasyonu kriz olarak değerlendirmiyorum. Ben belirsizlikte ne yapacağını bilemiyorsam, benim için en büyük kriz işte odur.

- Büyük bir belirsizlik var diyorsunuz...

Groupe SEB, küçük ev aletleri pazarında açık ara dünya lideri. 120'den fazla ülkede 19 marka ile faaliyet gösteriyor. En çok tanınan markası ise Tefal.

Eren GÃœLER YAZIYOR

Groupe SEB'in Türkiye CEO'su Cüneyt Yağcı ile krizin küçük ev aletleri pazarı üzerindeki etkilerini konuştuk. Özellikle ocak ayının çok kritik olduğunu belirten Yağcı, en büyük sorunun belirsizlik olduğunun altını çiziyor. Yağcı, Türkiye'de üretim konusunda ise çok olumlu mesajlar verdi. Groupe SEB, 2007'de fason olarak başlayan üretimi artırmak için düğmeye bastı bile...

Haberin Devamı

Evet, ne yapacağımı bilsem, çok kötü ise ona göre değerlendiririm. Ciro aşağı düşse ne yapacağımı bilirim,  masraflarımı kısarım, eleman çıkaracaksam çıkarırım, sağlıklı bir şekilde beklerim ki kalanlarla işime devam edeyim. Operasyon yapılması gerekiyorsa yapılır, 2001'de yapıldı, 2008'de de olacaksa olur.

Tersi, o da tehlikeli. Bir büyüme potansiyeli varsa, fırsat kaçıracaksam, pazar payı kaybedeceksem, rakiplerim aynı dönemde yatırım yaparsa... O da tehlikeli. Bilmediğiniz bir yılan var ve nereye kaçacağı bilinmiyor. Çok dikkat etmekte fayda var. Bu iş daha ne kadar kötüye gider, samimi söylüyorum bilmiyorum.

- Kriz sizi somut olarak ne kadar etkiledi?

Bizim 150 küsür mağazamız var, onlar üzerinden on-line satışlarını görebiliyoruz. 2007 aralık ve 2008 aralık arasında yüzde 15'lik bir düşüş var.

- 2008 hedefiniz tuttu mu?

Ben yüzde 30 devalüasyonu kriz olarak görmüyorum. Benim için kriz eşittir belirsizlik... 

2007'ye göre yüzde 22 civarında büyüdük. 188 milyon YTL civarında bir ciro yaptık. Ama krizin yansıması henüz kasım ayında başladı. Ocak ve şubatta ne olur hiç bilmiyoruz.

Haberin Devamı

- 2009 hedefi nedir?

Bizim 2009 öngörümüz yüzde 6 büyümek. Çok iddialı bir hedef ama revize etme imkanı da söz konusu olacak. Belirsizliklerden sonra biraz daha şekillenecek. Şartlar çok zor, doğru ama ben hedefe büyümenin konulması gerektiğini düşünüyorum.

- 2009'da yeni bayilikler verecek misiniz?

3-5 taneyi geçmez herhalde. O da zaten anlaşmasını yaptığımız, açılmasını beklediğimiz alışveriş merkezlerinde.

- Küçük ev aletleri pazarında en çok satış ne zaman olur?

En iyi ayımız anneler günü nedeniyle mayıstır. Sezon nedeniyle nisan, okul dönüşü olduğu için eylül ve yılbaşı etkisi nedeniyle aralık ayı da iyi olur.

" Türkiye'de üretilen ürün gamının artırılması için onay aldık. "

Haberin Devamı

- En düşük olduğu aylar?

Ağustos ve ocak. O yüzden bu ocak ayı çok önemli. Hem mevsimsel etki hem de kriz etkisi var.

- Üretim nerede yapılıyor?

 

Ocak ayı çok önemli. Hem mevsimsel etki hem de kriz etkisi var. 

Ãœretim ağırlıklı olarak Fransa ve Avrupa'da yapılıyor. Yüzde 20 civarında da UzakdoÄŸu'da üretiliyor.Â

- Türkiye'de herhangi bir üretim faaliyet var mı?

/images/100/0x0/55ea5e1ef018fbb8f87b58c6
Şu anda fason çalışıyoruz, süpürge ve rondo yaptırıyoruz. 3-4 tane daha ürün için de görüşmeler sürüyor. Ürün gamının artırılması için onay aldık.

- Ne zaman başladı üretim?

2007'de başladık. 150 bin tane Türkiye'de yapılmış süpürge sattık.

Haberin Devamı

- Burada yapılan burada mı satılıyor?

Evet. Şu an için öyle başladık. Fiyatlar imkan verirse yakın çevre ve Rusya'ya da ihracat şansı var ama önce şu krizin gelişmine bakacağız.

- Ne kadar büyüklükte bir üretimden bahsediyoruz?

Ş u ana kadar 13-14 milyon TL'lik bir üretim yaptırdık içeride. Bunun yüzde 80-90'ı süpürgeden oluşuyor.

"Türkiye'deki üretimde yüzde 30'a varan fiyat avantajı oluşuyor. "

- Bir hedef var mı?

Matematiği ne kadar el veriyorsa... Hiç bir sınırı yok... Ama ilk etapta 35-40 milyon TL'lik bir potansiyel gözüküyor.

Türkiye'de imalat yapma şansı çok büyük. Kaliteli üreticiler var. Biz yeter ki iç pazarda tüketiciyi kalite ve fiyat anlamında mutlu edebileceğimiz şekilde satalım. Planın ikinci aşaması da bunu yurtdışındaki ülkelere satmaya çalışalım.

Haberin Devamı

- Ayrıca kendi fabrikasını kurma niyeti var mı?

Hayır yok. Gerek de yok. Burada çalışanlar varken ya satın alırsınız ya da fason ürettirirsiniz. Amerika'yı yeniden keşfetmenin bir anlamı yok.

- Türkiye'de üretim ne kadar avantajlı?

Bizim burada bir marka almamızın anlamı yok. Çünkü beş markayla zaten çok kuvvetliyiz.

İşçilik açısından avantajlı, malzemelerin belirli bir kısmı açısından avantajlı. Çin'dekilere göre de nakliye avantajı var. Bazı ürünlerde yüzde 30'a varan fiyat avantajı oluşuyor.

- Kriz nedeniyle Türkiye'ye sipariş kayması olur mu?

Olur. Ama bizim de kalite ve esnekliğimizi artırmamız lazım. Sadece korunma kanunları ile işi yürütemezsiniz.

- Group SEB'in dünya pazarındaki yeri nedir?

Group SEB, dünyada küçük ev aletlerinde açık ara birinci. Bünyesinde 20'den fazla yerel marka, 5 tane uluslararası marka var.

- Kime ait?

Orijinal Fransız şirketi. Bir kısmı da halka açık ve borsalarda işlem görüyor.

- Hangi markası ön planda?

/images/100/0x0/55ea5e1ef018fbb8f87b58c8
Fransa'da SEB markası ön planda. İlk markası SEB zaten. Daha sonra Tefal, Rowenta, Moulinex ve Kroups gibi markaları arka arkaya satın almış. 2008'de 150'inci yılını kutladı.

Dünya genelinde ise Tefal markası ön planda.

- Kaç ülkede faaliyet gösteriyor?
 
120 ülkede faaliyet gösteriyor. 50-60 bin civarında çalışanı var.

- Ciro?

2.7-2.8 milyar euro cirosu var. Devamlı çeşitli ülkelerden marka satın alıyorlar.

- Türkiye'de alma niyeti var mı?

Alınabilecek bir marka olsaydı alırlardı. Ama bizim burada bir marka almamızın anlamı yok. Çünkü beÅŸ markayla zaten çok kuvvetliyiz. Bir de hem imalat hem markayı satın almayı aynı anda tercih ediyorlar. Avrupa'da imalat maliyetleri çok arttı.Â

YARIN: Hangi markanın cirosu en yüksek? En çok hangi ürün satılıyor? Hangi ürün grubu en çok büyüyor? Actifry'ın satış performansı nasıl? Türkiye'de fritöz kullanımı neden düşük? Yeni ürünler gelecek mi? Şimdiye kadar en çok ilgi gören ürün hangisi oldu? Kurlardaki artış fiyatlara yansıdı mı?

 

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!