Ekmek zammında tüketicinin de görüşü olmalı

TÜKETİCİ Dernekleri Federasyonu Kurucu Başkan Yardımcısı Ferda Hekimci, ekmek konusunda dünden kalan değerlendirmelerini sürdürüyor.

Ekmek fiyatlarının 507 Sayılı Esnaf ve Sanatkarlar Yasası’nın 125. maddesine göre belirlendiğini, bununla fiyatların önce esnaf odasına önerildiği ve aynı örgütün üst yönetimince de onaylanarak yürürlüğe girdiğini belirten Hekimci, şunları söylüyor:

"Oysa böylesi bir fiyat belirlemesinde ürünün asıl alıcısı olan tüketici hiçbir şekilde dikkate alınmamakta, yani tüketiciye rağmen fiyat belirlenmekte ve neye göre, nasıl belirlendiğini bilmediği bu fiyatı ödemesi istenmektedir. Bu, evrensel tüketici haklarına aykırı bir uygulama olduğu gibi liberal ekonomi koşullarına aykırı bir uygulamadır. Yani, ya fiyatların belirlenmesinde tüketici de temsil edilmeli ya da fiyatlar serbest rekabet koşullarına göre belirlenmelidir.

ESKİ FİYATTAN SATABİLSİN


Gelinen noktada bazı gazetelerde tüketici köşesi yazacak kadar tüketiciyi korumayı önemseyen sayın Sinan Aygün’e doğrudan bir görev düşmektedir. O da fırıncıların büyük bir kısmının ATO’ya bağlı olduğu gerçeğinden hareketle Ticaret Odası’na bağlı fırınların bir esnaf odası olan Ankara Fırıncılar Odası’nın zammına katılmamasını sağlamasıdır.

Çağdaş demokrasilerde tüketici hakları tehlikeye düşünce tüketiciler tüketimden gelen güçlerini kullanırlar. Batılı tüketici, tüketici haklarına aykırı mal ya da hizmeti gücü olsa bile bir süre almayarak ’Almama Hakkını’ kullanır. Bu hakkın en etkin bir şekilde ’Komşusu aç olan bizden değildir’ düsturuyla yetişen bizim toplumumuzca kullanılması gerekmektedir.

Diğer yandan, yapılan açıklamaya göre isteyen fırıncı, isterse eski fiyattan ekmek satabilecektir. O zaman tüketici açısından öncelikle yapılacak olan (varsa eğer) bir iki mahalle ileride de olsa ekmeği zam yapmayan fırınlardan almak olacaktır.

REKABET OLMALIDIR

Bu mümkün değilse Ankaralının yapacağı zamlı ekmek yerine birkaç gün makarna, bazlama, gözleme gibi undan yapılmış olan gıdaları tercih etmek olacaktır. Ankaralının bu bilinçli tavrını organize etmek ise Tüketici Derneklerine; çevre ilçeler ve Halk Ekmek Fabrikası aracılığıyla sağlanan zamsız ekmeği halka sunarak bu harekete destek vermek ise belediyelere düşen görevlerin başında gelmektedir. Eğer Ankaralı 3 gün için bu şekilde bir kararlık içerisine girerse 4. gün Ankara’da ekmek zammın hiçbir hükmünün kalmadığı görülecektir.

Nitekim, serbest piyasa ekonomisinin tüketiciler açısından bazı sakıncalarının olduğu bir gerçektir. Ama yine unutmamak gerekir ki aynı zamanda bu piyasadaki en büyük güç ’Tüketimden Gelen Güç’tür. İşte Ankaralının yapması gereken de bu gücü Batıda 1930’lu yıllardan beri yapıldığı gibi topyekun, bilinçli ve organize bir şekilde kullanmaktır.

Ve Ankaralılar olarak bunu zam kendimize fazla zarar vermese de; bilinçli tüketiciliğin ve sosyal dayanışmanın bir gereği olarak, hiç olmazsa ’fakirin elinde kalan yarım ekmeğine sahip çıkabilmesi’ için yapmalıyız.

Atasözünde de belirtildiği gibi; Kılıç kesmez, ekmek keser."

’Hepimiz Mehmetiz’

ÇANKAYA Belediye Başkanı Muzaffer Eryılmaz’dan çağrı: "Cumhuriyet Bayramı öncesi yüreklere bir kor gibi düşen saldırıların ardından Cumhuriyet Konseri’ni iptal ettik. Bunun yerine, Cumhuriyetimizi ilelebet korumak uğruna hain pusularda şehit edilen Mehmetçiklerimiz anısına bir yürüyüş düzenliyoruz. Cumhuriyetimizin kurucusu Ulu Önder Atatürk’ün ilkelerini temsilen altı koldan yola çıkan meşaleli yürüyüş kolumuz Anıtkabir’de, Atamızın huzurunda olacak. ’Hepimiz Mehmetiz’ adı altında gerçekleştirilecek Cumhuriyet yürüyüşümüzde buluşmak için tüm yurttaşlarımızı ellerinde bayraklarıyla 29 Ekim günü saat 17.00’de Tandoğan’daki buluşma noktamıza davet ediyoruz"

SORUN ULAŞIM

BÜYÜKŞEHİR Belediyesi, "Belediye otobüsü ve durak istiyoruz" (24.9.2007) başlığı altında yayınlanan, Hacı Orakçı isimli okurumuzun dileği ile ilgili olarak EGO Genel Müdürlüğü’nden gelen açıklama şöyle:

"Bahse konu Atapark hareket noktasından yönlendirilmekte olan Atapark Ekspres servisleri ile ilgili yapmış olduğumuz araştırmaya göre anılan hatta 15 ile 20 dakikada bir servis verilmektedir. Atapark, İncirli ve Ufuktepe hatlarında 4’er adet Ekspres aracı aynı saatli tarife ile çalıştığından herhangi bir aksaklıkla karşılaşılmamaktadır. Eskimiş ve tehlikeli arz eden kapalı duraklar kaldırılmakta olup yeni durak alınması halinde yine uygun görülen yerlere takılacaklardır.

Ayrıca bu hatta çalışan hareket görevlileri ile tüm sürücülerimiz servis saatlerine riayet etmeleri konusunda uyarılmıştır."

GİMAT SERVİSLERİ

’OTOBÜS Çilesi’
(19.9.2007) başlıklı yazıya EGO’dan gelen yanıt şöyle: "Bahse konu Macunköy Metro İstasyonu’ndan yönlendirilmekte olan Gimat servisleri Metro kurulduğundan bu yana hizmet vermekte olup bu süre içerisinde hiçbir şikayet ve mağduriyet bildirilmemiştir. Ancak son zamanlarda bu güzergahta ASKİ tarafından yürütülmekte olan içme suyu kanal çalışması nedeniyle 16. cadde tamamen ulaşıma kapatılmış olup, elimizde olmayan sebeplerden dolayı zaman zaman aksaklıklar meydana gelmektedir. Bu aksaklıkları en aza indirgemek için yolcu yoğunluğunun fazla olduğu saatlerde anılan hatta ilave araç verilmektedir.

Ayrıca bu hattın servisleri ile ilgili denetim elemanlarımız tarafından yapılan istatistiki çalışmalar sonucunda, yolcu yoğunluğu olmadığından ve her serviste maksimum bir ya da iki kişi bulunduğundan, hattın gün boyu çalışmasının ekonomik olmayacağı kanaatine varılmış ve yolcu yoğunluğunun olduğu saatlere göre servisler yeniden düzenlenmiştir.

Bu konularla ilgili olarak Bölge Müdürlüğümüze gelen Gimat çalışanları ile yüz yüze görüşmeler yapılmış ve anılan saatlerde yolcu yoğunluğunun olmadığı kendilerine bildirilmiş olmasına rağmen yetkilileri göremiyoruz şeklinde ifade kullanmalarına anlam verememekteyiz.

Yazılı ya da sözlü müracaatta bulunan tüm vatandaşlarımızın şikayetleri titizlikle dikkate alınarak anında değerlendirilmekte ve gerekli araştırmaların sonucunda konu hakkında vatandaşlarımıza bilgiler verilmektedir."
Yazarın Tüm Yazıları