"Mesude Erşan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Mesude Erşan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Mesude Erşan

Egzersizde kalbinizi yormayın

Baharda spor yapmaya daha fazla motiveyiz. Parklar, sahiller, spor salonları egzersiz yapanlarla doluyor. Ancak bilinçsiz yapılan spor kalbe zarar verebilir. Uzmanlar sağlık için vücudu zorlamak yerine, günde 30 dakika yürümeyi tavsiye ediyor.

Kalp ve damar hastalıkları uzmanı Dr. Hikmet Tezel, oksijenli ortamda ve tempolu yürümenin kalbe en yararlı olan egzersiz olduğunu söylüyor. Dr. Tezel, “Yürüyüşün etkisiyle, oluşan ve oluşacak damarlar doğal by-pass’lar yapar. Böylece kişi kalp krizi riskine karşı daha korunaklı olur” diyor.
Kaç yaşında olursanız olun egzersiz programına başlamadan önce sağlık kontrolünden geçin. Bu kontrol esnasında yapılan efor testiyle kalbin ulaşabileceği en yüksek hız belirlenir. Bunun için 220’den yaşınızı eksiltmeniz yeterli. Yani 50 yaşındaysanız maksimum kalp hızınız 220-50=170 olacaktır. Dr. Tezel, “Kalp ve akciğer sağlığı açısından, egzersiz sırasında kalbin hızı, maksimum kalp hızının yüzde 50- 75’i arasında olmalı” diyor. Bu aralıktaki kalp hızına “hedef kalp hızı” deniyor. Egzersize yeni başlayanlarda, ilk birkaç ay “hedef kalp hızı” alt düzeylerde olur. Egzersize devam ettikçe efor kapasitesi artacağından kalp hızı da yavaş yavaş artacaktır.

KALP KRİZİ RİSKİNİ YÜZDE 50 AZALTIYOR

Düzenli egzersiz yapın. Çünkü:
* Kalp krizi riskini yarı yarıya azaltır. Hatta kalp krizi geçirenlerde iyileşmeyi kolaylaştırır.
* Egzersiz sırasında, kalp kası daha fazla çalışır. Çok çalışması için de daha fazla kanlanması gerekir. Bu durumda düzenli egzersiz kalp kasını besleyen koroner damarların genişlemesini, yıkanmasını ve yenilenmesini sağlar. İhtiyaç arttıkça yeni damarlar oluşur. Yeni damarların açılması ile oluşan doğal by-pass’lar, kalp kasını güçlendirerek kalp yetersizliğini, enfarktüs riskini ve kötü sonuçları engeller.
* Acil durumlarda kalp hızını yavaş yavaş artıran ve kalbin zarar görmesini engelleyen bir mekanizma gelişir. Kan basıncı yüksek kişilerde bunun düşmesi ve kolay ayarlanması da düzenli egzersizin bir başka faydası.
* Kilo vermeyi kolaylaştırır. İnsülin direncini düşürerek diyabet, yani şeker hastalığı gelişimini engeller; iyi kolesterolü yükseltir, kanın pıhtılaşmasını önler, stresi azaltır, mutluluk hormonu serotonin salgısı ile mutluluk hissini artırır, depresyondan korur, dokuların kanlanmasını artırarak yaşlanmayı geciktirir. Düzenli egzersiz kalp krizi ve inme riskinin azaltmanın yanı sıra bunamaya, kemik erimesine ve bazı tür kanserlere karşı insan sağlığını korur.

İDEAL SPOR SAATLERİ

Spor yapmak için en uygun saatler 16.00-19.00 arası. Akşam saatlerinde spor yapıldığında sindirim sistemi hızlanır ve vücutta yağ birikimi engellenir. Günün hangi saatinden spor yapılırsa yapılsın, beraberinde mutlaka su içmeyi ihmal etmeyin.

KALP KRİZİ GEÇİREN DE EGZERSİZ YAPABİLİR

Kalp krizi geçirenler düzenli spor yapacaksa mutlaka doktoruna danışmalı. Kalp hızını bulmak için krizden 15-20 gün sonra yürüyüş bandında efor testi yapılmalı. Bu sayede ulaşılan kalp atım sayısına göre, egzersiz sırasındaki hedef nabız hesaplanmalı. Yani kalp krizi geçiren kişilerde, düzenli egzersizin miktarı, kalp krizinin yarattığı hasarın boyutuna, hastanın genel durumuna ve efor testinde hastanın ulaşabildiği hedef kalp hızına göre ayarlanır. Kalp krizi geçirmiş bireyler de düzenli ve tempolu olarak haftada 3-5 gün, 30-45 dakika arası yürüyüş, yüzme ve bisiklete binme gibi egzersizler yapabilir.
X