Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Eğitimde kızların adı yok

    Hürriyet Haber
    01 Mart 1999 - 00:00Son Güncelleme : 01 Mart 1999 - 00:01

    UNICEF, dünya çocuklarının eğitim durumunu inceledi. Gelişmekte olan ülkelerde eğitim yaşındaki 130 milyondan fazla çocuk okul yüzü görmüyor. Bunların üçte ikisi de, kız çocuğu... UNICEF raporunda, kadınların okur yazar olmadığı ülkelerde, ekonomik kalkınma çabalarında engellerle karşılaşıldığı anlatılıyor.

    Dünyanın en az gelişmiş ülkelerinde erkek çocukların yalnızca yüzde 56'sı, kız çocuklarının ise yüzde 44'ü ilköğretim kurumlarına kaydoluyor. UNICEF'in 'Dünya Çocuklarının Durumu 1999' son raporunda kız çocuklarının eğitimi inceleniyor. Gelişmekte olan ülkelerde okula gitmeyen 6-11 yaşlarındaki 130 milyonu aşkın çocuğun hemen hemen üçte ikisini kızlar oluşturuyor.

    Raporda, ‘‘Okuma yazma becerileri olmayan kızlar ve kadınlar bağımlılığın yarattığı karanlık bir gelecekle yüzyüzedir’’ diyerek, şu görüşlere yer veriliyor:

    ‘‘Kadınların okur yazar olmadığı ülkeler ekonomik kalkınma çabalarında gereksiz engellerle karşılaşmaktadır. Çeşitli araştırmalar, kadının eğitim durumu ile her tür sosyal gösterge arasında ilişki göstermektedir.‘‘

    UNICEF'in stratejisinin daha çok sayıda kız çocuğunu okula çekmeye ve sınıflarda toplumsal cinsiyete duyarlı bir yaklaşım geliştirerek bu çocukları okulda tutmaya yönelik olduğunun belirtildiği raporda, şu başlıklar öne çıkıyor:

    Üçte ikisi kadın olmak üzere tüm dünyadaki yetişkin nüfusunun hemen hemen dörtte biri, okuma yazma bilmemektedir.

    Kız çocccukları arasında okula kaydolanların sayısı erkeklere göre daha az olduğu halde, okulu terk, sınıf tekrarı ve okulu bitirememe oranı daha yüksektir.

    Dünyadaki çocukların yüzde 96'sı, Çocuk Haklarına dair Sözleşmeyi onaylayan ülkelerde yaşamaktadır.

    Rapordan diğer ilginç ayrıntılar ise şöyle:

    Bihar'ın (Hindistan) birçok köyünde okuma yazma bilmeyen kadın bulunmuyor. Mahila Samakhya programı ile kadınlara gerekli beceriler kazandırılarak, kızların eğitim oranı daha da yükseltilmiş. Yukarı Mısır'ın kırsal kesimlerinde 6-10 yaşlarında yarım milyonu aşkın kız çocuk, içinde bulunduğumuz on yılın başından okula gitmiyordu. Yerel topluluklar, devletin de desteğiyle, okullarının sorumluluğunu üstlendiler. Yörelerinden genç kadınları eğiterek öğretmen yaptılar, yüzde 80'i kız çocuklarından oluşan öğrencileri okullarına kaydettiler ve bugün örgün eğitim kurumları için model teşkil eden, yaşama uygun ve esnek müfredat geliştirdiler.

    Burkina Faso'da 15 yaşından büyük kadınların yalnızca yüzde 9'u okuma yazma biliyor ve ilköğretim çağındaki kız çocuklarının yalnızca yüzde 24'ü okula kayıtlı bulunuyor. Bu arada Afrika'da yaşayan anneler, cehaletin kızları için bir alın yazısı olmasını reddediyor. Bunun üzerine kadınlar kız çocuklarının okullaşma durumunu izlemek üzere 23 Öğrenci-Anne Derneği oluşturdu. Bu çabaların sonucunda da genç kızların hem okul devamlılığı arttı, hem de başarı düzeyleri yükseldi.

    UNICEF'in Kız Çocuklarının Eğitimi küresel programı tarafından da desteklenen bu tür girişimler yoluyla, dünya bu alandaki endişe verici durumundan çıkmaya başladı.



    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı