GeriEğitim Sonuçlar 12 Temmuz’da açıklanacak
MENÜ
  • Yazdır
  • A
    Yazı Tipi
  • Yorumlar
    0
    • Yazdır
    • A
      Yazı Tipi

Sonuçlar 12 Temmuz’da açıklanacak

SBS sonuçlarının 12 Temmuz’da açıklanması bekleniyor. İşte bu tarihten sonra adaylar ve aileler tercih koşuşturması içinde olacak. En az sınava hazırlık süreci kadar önemli olan bu dönemde adayların listesine almayı düşündükleri tüm okullar hakkında bilgi sahibi olmaları ve tercih listelerini istek sırasına göre oluşturmaları oldukça önemli.

Sonuçlar 12 Temmuz’da açıklanacak
refid:25075224-spot ilişkili resim dosyası

Adayların 2013 SBS sonrasında tercih listelerine alabilecekleri okul türleri şunlar: Fen, Anadolu, Sosyal Bilimler, Anadolu Öğretmen, Özel Fen ve Sosyal Bilimler, Özel Yabancı Okular, Özel Anadolu Liseleri, Anadolu Sağlık Meslek Liseleri, Anadolu Teknik ve Meslek Liseleri, Tarım Bakanlığı’na bağlı Meslek Liseleri, Adalet Bakanlığı’na bağlı Meslek Liseleri, Anadolu Tapu ve Kadastro Meslek Liseleri.

Sınavın geçersiz sayılacağı durumlar

* Başvuru şartlarını taşımadığı hâlde öğrencinin sınava girmesi,
* Cevap kağıdının dönüş sınav güvenlik torbasından çıkmaması, zarar görmüş olması ya da cevap kâğıdının gelmemesi
* Öğrencinin herhangi bir aday ya da dokümandan kopya çektiğinin salon görevlilerince tespit edilmesi m Geçerli kimlik ve sınav giriş belgesinin ibraz edilmemesi,
* Geçerli kimlik ve sınav giriş belgesinin ibraz edilmemesi
* Başka öğrencinin sınav evrakının kullanılması
* Öğrencinin yerine başkasının sınava girmesi
* Her türlü bilgisayar özelliği bulunan cihazlar ve saat fonksiyonu dışında özellikleri bulunan saatler ile cep telefonu, telsiz vb. iletişim araçları ve defter, kitap, sözlük, hesap makinesi, hesap cetveli gibi araçları sınav anında öğrencinin yanında bulundurması
* Dönüş sınav güvenlik kutuları dışında posta ya da farklı bir yolla sınav evrakı gönderilmesi
* Cevap kâğıdı değerlendirilirken aynı salonda oturan adayların sıraları dikkate alınmaksızın yapılan kopya analizi sonucuna göre ikili/toplu kopya tespit edilmesi halinde ilgili test geçersiz sayılır.
* Sınav evrakına zarar verilmesi (soru kitapçığını, cevap kâğıdını yırtmak, teslim etmemek ve benzeri) durumlarında Millî Eğitim Bakanlığı Merkezi Sistem Sınav Yönergesi’nde belirtilen sınav kuralları ihlal edildiği için salon görevlilerinin ve bakanlık temsilcilerinin tuttuğu tutanaklar da dikkate alınarak öğrencinin sınavı geçersiz sayılır.

Sınav itirazları

Sınav sorularına, cevap anahtarına ve sonuçlara yapılacak olan itirazlar soruların ve sonuçların http://www.meb.gov. tr internet adresinden yayımlanmasından itibaren en geç 10 (on) takvim günü içinde yazılı olarak YEĞİTEK’e yapılabilecek. Faksla yapılan itirazlar dikkate alınmayacak ve cevaplanmayacak. İtirazların incelenmesi için öğrenci velisi tarafından TC Ziraat Bankası Başkent/ANKARA şubesi, Türkiye Vakıflar Bankası Ankara Merkez ve Türkiye Halk Bankası Küçükesat/ ANKARA şubelerinden herhangi birine, “Kurumsal Tahsilât Programı” aracılığıyla 10 TL (On TL KDV Dahil) yatırılması gerekiyor. Süresi geçtikten sonra yapılan itirazlar ile öğrencinin TC kimlik numarası belirtilmeyen, banka dekontu eklenmemiş, imza ve adres bilgisi olmayan dilekçeler dikkate alınmayacak ve cevaplandırılmayacak.

Test pratiği başarıyı arttırır

Sınavdan önce çözülen yüzlerce hatta binlerce sorunun oluşturduğu bilgi birikimi adayın sınavda başarılı olmasını sağlar. Çünkü çözülen her soru gerçek sınav öncesi adaya deneyim kazandırır. Aday bu bilgi birikimiyle sorulara nasıl yaklaşacağını ve soruları nasıl çözeceğini, hangi yöntemleri kullanacağını, ne kadar süre ayıracağını ve nelere dikkat edeceğini öğrenir.

- Son haftalarda nelere dikkat edilmeli?

* Bol deneme sınavı çözün, geçmiş yıllardaki sınav sorularını incelemeniz son haftada yapılması en ideal çalışma şeklidir.
* Deneme sınavları sonrasında yanlış yapılan ya da boş bırakılan sorular için ilgili konuları tekrar gözden geçirin, o konularla ilgili biraz daha soru çözmek de son haftayı en uygun şekilde değerlendirmenizi sağlar. Ayrıca yapılan bu yanlışların ya da bırakılan boş soruların altında yatan nedenleri de belirlemek gerekir. “Dikkatsizlik yaptığım için bu soruyu yanlış yapmışım” demek yerine o yanlışın altında yatan nedeni doğru tespit etmek ve sonrasında aynı hataları tekrar etmemek için yeni çalışmalar planlamak önemlidir.
* Eksiğiniz olan konulara yönelik çalışmaları da bu haftalarda yoğunlaştırmalısınız. Konuları tekrar okumak, farklı kaynaklardan o konuya ait çözümlü örnekleri incelemek ve bol soru çözmek eksiklerinizi tamamlamanıza yardımcı olur. Bu çalışmalar sırasında çözdüğünüz yanlış ya da boş bıraktığınız sorulara yönelik öğretmenlerinizden destek alın.

MERAK ETTİKLERİNİZ

*Sınavdan kaç gün önce soru çözümü bırakılmalı?

-Sınavdan iki gün önce çalışmayı bırakmanız yeterli olur. Kalan 2 günde zihinsel ve bedensel anlamda dinlenin, güzel vakit geçirin. Adayın aklına takılan, “Şu konuya göz gezdirirsem iyi olur” diye düşündüğü bir konu var ise sınavdan bir gün önce de bunu yapabilir. Yani bu konuda adaya katı sınırlamalar getirmenin doğru olmadığını düşünüyoruz.

* Sonuçlar açıklanana kadar aileler ne yapmalı?

-Sınavdan sonra yıl boyunca çalışan, yoğun bir tempodan çıkan çocuğunuzla tatil yapmak, beraber zaman geçirmek ona da sizlere de iyi gelir. Sınavın sonucuna dair olumlu- olumsuz yorumlar yapmak için erken bir zaman olması nedeniyle bu konuyu çok fazla gündemde tutmamak daha doğru. Çocuğunuzun sınavı nasıl geçmiş olursa olsun ona olan sevginizde bir değişiklik olmadığını, onun sizin için hâlâ çok önemli ve özel olduğunu hissettirmeniz varsa moral bozukluğunun da ortadan kalkmasını sağlar.

* Askeri okullara, Polis Koleji’ne ve özel okullara sınavla giriş SBS ile mi olacak?

-Polis Kolejine giriş, 2 aşamalı. Öncelikle SBS ile Polis Kolejine Giriş Sınavına katılacak adaylar belirleniyor, daha sonra temmuz ayı içinde Ankara’da Polis Kolejine Giriş Sınavı yapılıyor. (Bu nedenle Polis Kolejine girmek isteyen öğrencilerin SBS başvuruları sırasında Polis Koleji sınavına da başvuru yapmak istediklerini belirtmeleri gerekir.) Askeri Okullara giriş sınavı nisan ayında ayrıca yapılır. Bu sınavın başvuruları şubat ayında oluyor. Özel Okullara Giriş, öğrencinin SBS’de elde ettiği ham puana göre özel okullar tarafından ilan edilen taban puan ve daha sonra ön kayıt - kesin kayıt yoluyla yapılır.

* Sınav sırasında birisi çocuğumun kağıdına bakarak kopya çekerse ne olur?

-Kopya çekildiğinin, salon görevlilerince tespit edilmesi hâlinde kopya çeken öğrencilerin sınavları iptal edilir. Ayrıca sınavdan sonra cevap kâğıtlarının değerlendirmesi yapılırken, aynı salonda sınava giren ve aynı tür soru kitapçığını kullanan öğrenciler arasında bilgisayar sistemi aracılığıyla ikili/toplu kopya taraması yapılır. İkili/toplu kopya taraması sonucunda kopya tespit edilen öğrencilerin ilgili testleri iptal edilir. Bu nedenle sınav esnasında adayların cevap kâğıtlarını hiçbir öğrencinin göremeyeceği şekilde önlerinde bulundurmaları ve kesinlikle herhangi bir yöntemle kopya çekme teşebbüsünde bulunmamaları gerekir.

* Sınav sırasında tuvalet izni bu yıl olacak mı?

-Hayır. Yalnızca herhangi bir sağlık sorunu nedeni ile böyle bir ihtiyaç varsa, önceden raporla belirtilmek suretiyle bir görevli eşliğinde izin veriliyor. Adayların sınav başlamadan önce tüm ihtiyaçlarını gidermiş olmaları gerekir.

* Sınava girerken banka dekontunun yanımızda olması mı gerekiyor?

-Hayır, banka dekontunun sınav sırasında yanınızda bulunması gerekmiyor.

* İki seçenek arasında kalındığında boş bırakmak mı gerekiyor birini işaretlemek mi?

-Eğer iki seçenek arasında kalındıysa, ilk önce düşünülen yani daha ağır basan şık işaretlenmeli. Eğer hiçbir fikir yoksa mutlaka soru boş bırakılmalıdır.

BİTTİ

Yerleştirmede puandan çok, başarı sırası önemli

/_np/7975/20317975.jpg
Sınava geri sayım başladı. 2013 Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Sisteminin Tercih ve Yerleştirme Kılavuzu henüz yayımlanmadı. Sınav sonrasında en az sınava hazırlık süreci kadar önemli olan tercih sürecini ve yerleştirme takvimini iyi takip edin. Adayların tercihlerini doğru yapmaları okulların kapısını aralamada büyük rol oynuyor.

Uzmanlara göre, doğru bir tercih listesi hazırlamak ve yerleştirme için puandan çok başarı sırasına dikkat etmek gerekiyor. Bu nedenle tercih listesine alınan okulun geçen yıl en son öğrencisinin başarı sırasının ne olduğu mutlaka dikkate almalı. Bireysel durumuyla tercih yapmak istenen okulların başvuru şartları arasında uyum olup olmadığını tercih kılavuzuna bakıp, araştırmalı. Başvuru şartlarını taşımayan tercihlerin geçersiz sayılacağı unutulmamalı.
Tercih yaparken aile, öğretmen ve rehberlik uzmanlarının desteğini almak her zaman işe yarar. Tercihlerle ilgili tüm işlemler veliler tarafından muhtemelen ağustos ayının ilk haftasında yapılacak. Bu tarihlerde http://
www.meb.gov.tr, http://oges. meb.gov.tr veya https://e-okul. meb.gov.tr internet adreslerinde yayımlanan tercih listelerinde yer alan okulların kodlarına göre yapılacak.
SBS puanları ile tercih edilecek okulların puanları arasında denge kurulmalı. Listede adayın puanına uygun okullarla birlikte kendi puanından yüksek olan birkaç okul da listede bulundurulmalı. Hangi puan aralığında okul yazılacak olursa olsun mutlaka severek gidilecek okullara listede yer vermeli.

Uzmanlara göre tercihte taban puanlarına göre büyükten küçüğe doğru bir sıralama yapılabilir. İsteğe göre karma olarak da liste yapmak mümkün. Düşük puanlı olduğu halde bir alt sıradaki okul daha çok isteniyorsa o okulun bir üst tercihe yazılması daha doğru. Tercih listesine öğrencinin en çok okumak istediği ve puanı yüksek olan okullardan başlamalı ve 2 okuldan fazla yazılmamalı. Daha sonra puanlara göre adayın en çok kazanma ihtimali bulunduğu okullar yazılarak liste oluşturulmalı.

Tercih listesinin en sonuna ise her ihtimale karşı öğrencinin kesinlikle kazanabileceği okullar eklenmeli. Ancak bu okullar adayın okumak istediği isimlerden oluşmalı. Kazanıldığında gidilmeyecek okullara listede yer verilmemeli.
Eşdeğerdeki okullardan kontenjanı yüksek olanlar yazılırsa daha iyi olur.
Tercih edilecek okulun; yeri, eğitimi, mezuniyetten sonra kazandıracakları, yabancı dili vb. durumları göz önünde bulundurulmalı. Okulun adayın kişiliğine, seviyesine, yeteneklerine ve ideallerine uygun olup olmadığına dikkat edilmeli. Tercih başvurusu sadece bir kez yapılacağından ve başvuru işleminden sonra değiştirilemeyeceğinden okul listesi bir önceki yıl taban puanlarına ve öncelik sırasına dikkat edilerek yapılmalı.
Tercihlerin elektronik ortamda hatasız, eksiksiz olarak tercih ve yerleştirme ekılavuzuna uygun doldurulması gerekir. Tercih listesinden öğrenci velisinin, onay işleminden ise okul müdürlüğü ile velinin birlikte sorumlu olacağı unutulmamalı.

8.sınıf SBS sonucuna göre öğrenci alacak özel okulların kayıt takvimi

SBS tarihi: 8 Haziran
Sınav sonuç ilanı: 12 Temmuz
1.Ön kayıt dönemi: 12-13-14 Ağustos ön kayıt 22-23 Ağustos kesin kayıt
2.Ön kayıt dönemi: 19-20-21 Ağustos ön kayıt 22-23 Ağustos kesin kayıt
3.Ön kayıt dönemi: 26-27 Ağustos ön kayıt 28-29 Ağustos kesin kayıt
Son kayıt dönemi: 2 Eylül’den itibaren

SBS’ye girecek öğrenci sayısı: 1.127.137

Soru dağılımları:
Türkçe: 23
Matematik: 20
Fen ve Teknoloji: 20
Sosyal Bilgiler: 20 (TC İnkılap Tarihi ve Atatürkçülük: 12, Vatandaşlık ve Demokrasi Eğitimi: 4, Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi: 4)
Yabancı Dil: 17

MERAK ETTİKLERİNİZ

*Sınavda hangi teste ne kadar zaman harcamalıyım?

-Bu adayın yıl içerisinde girdiği denemelerde belirlediği bir yöntemdir. Her adayın zorlandığı ya da kendini daha güçlü hissettiği test farklıdır. Dolayısıyla da testte harcanacak zaman da farklılık gösterir. Test usulü sınavlarda her soru için ayrılması gereken ideal süre 1 dakikadır. SBS de adaya 100 soru için tanınan süre 120 dakika. Aday bu süreyi en ideal şekilde nasıl kullanacağını girdiği ya da bundan sonra gireceği sınavlarda belirlemelidir.

* Yıl sonu başarı puanı nedir? Bu sınavda nasıl uygulanacak?

Öğrencinin her dersten aldığı yıl sonu notları, o derslere ait haftalık ders saati sayısı ile çarpılıyor ve Ağırlıklı Yıl Sonu Puanı elde ediliyor. Ağırlıklı Yıl Sonu Puanı’nın haftalık ders saati sayısına bölünmesiyle de Yıl Sonu Başarı Puanı bulunuyor. Puanlama 100 tam puan üzerinden yapılıyor. Sınıf tekrarı yapan öğrencilerin Yıl Sonu Başarı Puanı da sınıf tekrarı yapılan yıl esas alınarak belirleniyor.

* Yeni puan hesaplamada okuldaki en yüksek öğrenci başarısını ölçü alma uygulaması devam edecek mi? Çocuğun okul başarısının etkisi nasıl olacak SBS başarısı nasıl etki edecek?

-Yeni puan hesaplamada “okuldaki en yüksek öğrenci başarısını ölçü alma” uygulaması yok. Böylece okuldaki en başarılı öğrencinin başarısından diğer öğrenciler etkilenmeyecek. Öğrencinin okul başarısı OYP’yi yüzde 30 etkilerken, SBS başarısı yüzde 70 etkili olacak.

* SBS’de yalnızca 8’inci sınıftan mı soru olacak? 6 ve 7’nci sınıflardan soru çıkar mı?

-Sınavda soru içeriğinin 8’inci sınıf öğretim programına odaklı olması, okulda sunulan eğitim ve öğretime dayalı olarak hazırlanması esas alınacak. Ancak soru ve sınav tekniğinin gereği olarak daha önce elde edilmiş kazanımlar da sorularda kullanılabilecek.

* Bütün soruları doğru cevaplayan öğrenci kaç puan alacak?

-SBS puanı 100-700 aralığında gelecek. Böylece hem her üç yılın okul başarısı (YBP) (100) tam puan hem de SBS’de bütün soruları yaparak (700) tam puan bir öğrenci toplamda yine 500 puan almış olacak.

* Çocuğumun kitapçık türünü işaretlemeyi unutmasından endişeleniyorum. Unutmamasını nasıl sağlamalıyım? Unutursa ne olur?

-Adaylar deneme sınavlarında kitapçık türünü işaretleme, kodlama vb. konuları da prova ediyorlar. Dolayısıyla sınav esnasında kitapçık türünün unutulması çok beklenen bir durum değildir. Ancak sınav heyecanı gibi nedenlerle bu tür durumlarla da karşılaşılabiliniyor. Çocuğunuza bu konuyla ilgili hatırlatmalarınızı yapabilir, örnek kitapçık ve optik üzerinden bunu nasıl yapabileceğini bir kez daha gösterebilir ve sınav gözetmenlerinin yapacakları açıklamaları çok dikkatli dinlemesi gerektiğini vurgulayabilirsiniz. Sınavda, soru kitapçığını ve optik formu alır almaz, kitapçık türünü işaretlemesi gerektiğini hatırlatmanız da faydalı olacaktır.

Sınav yaklaştıkça kaygı artıyor

/_np/9140/20309140.jpg
Bütün öğrenciler yaşamları boyunca öğrendiklerinin ölçüldüğü sınavlarla karşılaşır. Bu sınavlar karşısında bazı öğrenciler aşırı stres yaşar ve kaygıları artar. Bu öğrenciler için sınavda iyi bir sonuç elde etmek her şeydir ve istemediği bir sonuçla karşılaşmak da her şeyin bittiğinin bir göstergesidir. Kaygılı öğrenciler, “Ya kötü not alırsam ailem ne der, arkadaşlarıma rezil olacağım, öğretmenlerim hakkımda ne düşünecek?” gibi sorularla endişelenirler. Bu tür düşüncelere terleme, çarpıntı, nefes darlığı, baş ağrısı, baş dönmesi, kendini kötü hissetme gibi belirtiler de eşlik edebilir.

Her öğrenci gireceği sınavda başarılı olmak ister. Ancak, bir yandan da “Ya başaramazsam!” korkusu yaşayabilir. Bu durum her öğrencide olması beklenen ve öğrenciyi çalışmaya yönelten bir enerjinin oluşmasına yardım eder.
Sınav kaygısını belli bir düzeyde yaşayan ve bu durumu çalışma konusunda bir motivasyon kaynağı olarak gören çocuklarda başarma isteği fazla, başaramama korkusu daha azdır. Ancak sınav kaygısını yoğun yaşayan çocuklarda başarma isteği daha az, başarısızlık korkusu ise daha fazladır. Bu tür çocuklar, sürekli başarısızlık ile ilgili düşünceler yaşayarak, sınav stresini arttırırlar. Çocuk, ne kadar çok endişelenirse sınav kaygısı da o oranda artar.
Uzmanlara göre başarısızlık deneyimleri olan, olumsuza daha çok odaklanan, eleştirilere hassas, anne ya da baba tarafında sınav sonuçları yakından takip edilen, rekabetin yoğun yaşandığı ortamlarda bulunan çocuklarda ve mükemmeliyetçi tutum sergileyen ebeveynlerin çocuklarında sınav kaygısı daha fazladır.

Anne-babalar, sınav kaygısında çocuklarına nasıl destek olmalı?

/_np/0035/20310035.jpg
Anne-babaların en sık yaptığı hata çocuğu ve içinde bulunduğu dönemin özelliklerini anlamak için çaba göstermeden sınav başarısına odaklanmaktır. Bu durum çocuğun çalışma konusundaki motivasyonunu olumsuz etkiler. Ayrıca daha başarılı olan arkadaşlarıyla ya da yakınlarıyla kıyaslanması da çocuğun performans kaygısını arttırır.
Çocuk, onu kaygılandıran şey hakkında açıkça konuşmaya teşvik edilebilir. Anne-baba kendini kaygılandıran sorunlarla nasıl başa çıktığını çocuğa anlatabilir. Çaresizlik, kaygının temel nedenlerinden biridir ve en zor problemlerin bile çözümü olduğunu bilmek bu çaresizlik duygusunu yok etmek için iyi bir adım olabilir. Çocuk kaygısını anlatırken, asla bölmeyin ve onun adına konuşmayın. Söylediği ve hissettiği şeyler için asla sorgulamayın. “Bu şekilde hissetmelisin” diyerek duyguları düzeltilmeye çalışmayın.
Kötü sınav sonuçları sonrasında yapılan yargılama ve eleştiriler de adayın sıkıntılarını arttırabilir. Anne-baba çocuk arasındaki ilişkinin bozulmasına ve sonraki yıllarda gireceği sınavlarda sınav performansının olumsuz etkilenmesine neden olabilir.

Çocuğa sınavın kişiliğini değerlendiren bir ölçü olduğu mesajını vermekten sakının. Kazanmak kadar kaybetmenin de hayatın bir parçası olduğunu vurgulayın.
Ebeveynler çocuklarının başarılarının farkında olmalı, onun çalışma yönünde gösterdiği çabayı desteklemeli.
Aileler, çocukları için yaptıklarını bir yükümlülük haline sokmak yerine geleceğin onların sorumluluğu olduğunu söyleyerek uyarı görevlerini yerine getirseler daha iyi bir destek sağlayabilirler. Annebabaların yüksek bir beklenti ve kaygıyla başarı beklemeleri çocukların stresini arttırarak başarıya yönelik performansı düşürebilir. Hiçbir sınav anne-babanın çocuğuyla olan ilişkisinden ona verdikleri değerden daha önemli değil.

Sınav stresini artıran faktörler nelerdir?

* Kesin başarı beklentisi
* Olayların çoğunlukla olumsuz tarafını görme
* Başkalarının düşünce ve bakış açısına fazla önem veren kişilik yapısı
* Yoğun başarısız olma korkusu
* Geçmişte yaşanan başarısızlıklar
* Mükemmeliyetçi kişilik yapısı
* Mükemmeliyetçi anne-baba tutumları
* Çocuğun başarısının bütün aile tarafından aşırı önemsenmesi
* Sadece sınav sonucuna odaklı yaklaşımlar
* Yetersiz, dengesiz beslenme
* Öğrencide dikkat eksikliği, kaygı, depresyon vb durumların varlığı

Kaygıyı yenmek için bunları yapın

* Kendinize güvenin, olumsuza değil olumluya odaklanın
* Yeterince çalıştığınıza emin olun
* Planlı programlı olun
* Sınavların sonucuyla ilgili olumlu ya da olumsuz düşünceler içine girmeyin
* Rekabete girmeyin
* Kendinize ders dışında zaman ayırın
* Kapasitenizi farkına varın
* Televizyon, bilgisayar vb. teknolojik araçların kullanımını kontrol altına alın
* Kaygılı kişilerden uzak durun
* Dikkat eksikliği vb. sorunlarınız varsa uzmandan destek alın
* Fiziksel yorgunluğun artmasına yol açacak aktivitelerden uzak durun

MERAK ETTİKLERİNİZ

* Kalan zamanda puanlarım ne kadar artar?

-Bu sorunun cevabı adaydan adaya ve kalan sürenin nasıl değerlendirildiğine bağlı olarak değişkenlik gösterir. Bununla beraber geçmiş yıllardaki sonuçları incelediğimizde kalan süre içerisinde yaptığı çalışmaya bağlı olarak ciddi puan artışları gösteren birçok aday olduğunu görebiliyoruz. Kritik nokta adayın “çok az zamanım kaldı bu saatten sonra bir şey yapamam” gibi bir düşünce yerine “Tempomu artırırsam, doğru bir yöntemle çalışırsam puanımı da yükseltebilirim” düşüncesinde olmasıdır.

* Bundan sonra deneme sınavı mı çözmeliyim yoksa konu çalışmaya devam mı etmeliyim?

-Aslında her ikisi de yapılmalı. Girilecek sınavın provası ne kadar sıklıkla yapılırsa sınav esnasında da o oranda başarılı olunur. Dikkat edilmesi gereken nokta bol deneme sınavı çözmek ya da soru çözmek gibi bir yol izlenirken konu çalışmasının ihmal edilmemesi. Eksik olduğuna inanılan konulara yönelik son güne kadar çalışılması da başarının artmasını sağlayacaktır.

* Sınavda hangi teste ne kadar zaman harcamalıyım?

-Bu adayın yıl içerisinde girdiği denemelerde belirlediği bir yöntemdir. Her adayın zorlandığı ya da kendini daha güçlü hissettiği test farklıdır. Bu nedenle her testte harcanacak zaman da farklılık gösterir. Test usulü sınavlarda her soru için ayrılması gereken ideal süre 1 dakikadır. SBS de adaya 100 süre için tanınan süre 120 dakikadır. Aday bu süreyi en ideal şekilde nasıl kullanacağını girdiği ya da bundan sonra gireceği sınavlarda belirlemelidir.

2012 test çözüm ortalamaları ve standart sapmaları

SBS-8 SORU SAYISI2012 ORTALAMA 2012 ST. SAPMA
TÜRKÇE 23 11,27 6,81
MATEMATİK 20 4,39 5,78
FEN VE TEKNOLOJİ 20 6,22 5,95
SOSYAL BİLGİLER 20 9,67 5,79
YABANCI DİL 17 4,51 5,04
TOPLAM 100

SBS 2013 DERSLERİN AĞIRLIKLARINI BELİRLEYEN STANDART PUAN KATSAYILARI

TÜRKÇEMATEMATİK FEN VE TEKNOLOJİ SOSYAL BİLGİLER YABANCI DİL
4 4 3 3 2

SBS HAM PUAN HESABI İÇİN HER SORUNUN TAHMİNİ DEĞERLERİ

TÜRKÇE MATEMATİK FEN VE TEKNOLOJİ SOSYAL BİLGİLER YABANCI DİL TABAN PUAN

6,518 7,678
5,594 5,745 4,404 94,926

Okul puanları yerleştirmede haksızlığa yol açabilir

Bu yıl ilk kez uygulanacağı için yerleştirme puanı konusunda velilerin kafası karışık. Temel formül şu şekilde;

Örnek1 Örnek2 Örnek3 Örnek4 Örnek5
6’ncı sınıf Yıl Sonu Başarı Puanı (100’lük sistem) A 100 92 86 100 95
7’nci sınıf Yıl Sonu Başarı Puanı (100’lük sistem) B 100 86 100 100 95
8’inci sınıf Yıl Sonu Başarı Puanı (100’lük sistem) C 100 94 100 100 95
Öğrencinin SBS sonucu ( 100-700 puan arası) D 700 690 700 600 700
Ortaöğretim Yerleştirme Puanı OYP 500 481 493 450 492,5

OYP = (A+B+C+D) / 2

Örnek 1: Çok başarılı bir öğrenci
Örnek 2: İyi bir öğrenci
Örnek 3: Sistemi geç fark eden öğrenci. 6’ncı sınıfta ortalaması 86 iken durumu farkedip, 7 ve 8. sınıfta not ortalamasını 100’e çıkarıyor. Sınav puanı 700 olduğu halde puanı 493’e düşüyor. İyi okula gitmesi zor.
Örnek 4: Okul notları 100 diye şişirilen bir öğrenci. Sınavda 600 puanda kalıyor. Puanı 450 oluyor. Ancak sıradan Anadolu liselerine gidebilir. Bu durumda da sınavda düşük aldığı halde okul puanıyla bir yere yerleşebiliyor.
Örnek 5: Örnek 5 ve Örnek 1’i yan yana düşünün. Her iki çocuk da mükemmel ve sınavı 700. Okullardan biri notları şişirerek, 100, diğeri de çocuğa hakkı olan notu vererek, 95’te bırakmış. Öğrencilerden biri 500 puan ile yerleşirken diğeri 492,5 puanda kalıyor. Daha yakın puanlarda bu haksızlık öğrencileri ciddi derecede etkiliyor.

Zihinden İşlem Yapmayın

/_np/1505/20301505.jpg
Anadolu ve Fen Lisesi ile kolejler gibi liselere öğrenci seçen Seviye Belirleme Sınavı için sayılı günler kaldı.

Geriye sayım başladıkça adaylarda stres ve kaygı da artıyor. Sınav öncesi çalışan, denemelerde başarılı olanların sınav sırasında bilgi eksikliğinden değil, yanlış okumalardan, ya dikkatsizlikten büyük hatalar yaptığı görülüyor. Uzmanlar, çalışmak ve soru çözmek kadar sınavda kendine güven ve dikkatin başarıyı arttırdığını belirtiyorlar.
Uzmanlara göre sınavda en fazla yapılan hatalar şunlar:

SARMAL KONULARDA DİKKAT!

Matematik

Öğrenciler rutin işlemlerin yapıldığı, kalıplaşmış soru tarzlarının çözümünde değil, üst düzey zihinsel beceri gerektiren sorularda zorlanıyorlar. Adaylar, çıkarımda bulunma, bilgiyi farklı bir yere transfer etme veya değerlendirme yapmaları gereken sorularda çelişkiye düşüyor. Özellikle sarmal konuların olduğu daha önceki yılların konu kazanımlarını tekrarlamakta yarar var. SBS’de sayılar ve geometri konusu ile ilgili soru çıktığı göz önünde bulundurulursa “dikkat” en önemli şey. Görsel olmayan sözel ifadeli geometri sorularda sorun yaşanıyor. Aslında kolay gibi gözüken, dikkat gerektiren sorular çok hızlı çözülürken aynı zamanda ayrıntılar kaçırılabiliyor. Bu da sorunun yanlış çözülmesine neden oluyor. Bu durumda da sözel ifadelerin matematiksel dile ve görsel unsurlara dönüştürülerek sorunun çözümü sağlanmalı. Soru, verilenler ve istenenler anlaşılana kadar okunmalı. Sonra matematik diline çevrilerek denklem yapılmalı. Zihinden değil, yazarak işlem yapılmalı. Birimlere dikkat edilmeli.
Bir soruyu çözmek için zamanın dörtte üçünü soruyu anlamaya, geriye kalan zamanı ise sorunun çözüm yollarını belirlemeye ve soruyu çözmeye ayrılmalı. Turlu soru çözme yöntemi uygulanmalı. Geometri sorularında şekil üzerindeki ipuçlarını değerlendirmeli.

SORUDAKİ BİLGİLER KULLANILMIYOR

Fen ve Teknoloji

Grafik ya da tabloya bağlı olarak yorum yapılması gereken sorularda öğrenciler, verilenleri kullanmak yerine kendi bilgilerine göre hareket ediyor. Bu durumda yoruma dayalı sorularda hata artıyor. Özellikle “ kaldırma kuvveti” konusunda öğrenciler soruyu hangi bilgiyi kullanarak çözeceklerine karar veremiyor. Bu sorular öncelikle yoğunluk (yüzme-batma şartları) ile çözmeye çalışmalı, sonuç alınmıyorsa F ile G arasındaki ilişkilere bakılmalı, yeterli değilse Vbatan ile kaldırma kuvveti ilişkisine başvurulmalıdır.
Bu testin büyük kısmı matematik işlemlerine bağlı büyüklük, küçüklük ilişkileri bulmaya yönelik olur. İşlem hataları bu sorulardaki hatayı arttırır. Soru kökünde altı çizili bölümün dikkate alınmaması yanlışlara neden olur. Doğru bilgilerin yanına “+” yanlış olanların yanına “–”işareti konulursa hatalar önlenebilir. Özellikle kimyasal tepkimelere dayalı sorularda “ üretilen” ve “tüketilen” kelimelerine dikkat edilmeli. Grafiklerde yatay ve dikey konumlarda yazan verilerin önemli olduğu unutulmamalıdır. Grafiği doğru okumak grafik içeren soruların büyük kısmını çözmek demektir.

UZUN SORU OKUNMUYOR

Türkçe

Türkçe dersinde en çok soru çıkaran konu “paragraf bilgisi”dir. Bu konuya ağırlık verilmeli. Birçok öğrenci bu konunun sorularının uzun olmasından korkarak soruyu ya hiç okumuyor ya da önyargılı bakıyor. Ancak, “cümlede anlam” soruları da paragraf bilgisi gibi uzun sorulardan oluşur. Bir paragraf sorusu ne kadar uzun olursa aslında çözümü de o kadar kolaydır. Çünkü paragraf ne kadar uzun olursa o paragrafla ilgili sorulabilecek her şey de paragrafın içinde olur ve çok fazla yoruma ihtiyaç kalmaz. Sınava hazırlanırken bol bol soru çözmek paragrafta yaşayacakları sıkıntıları da ortadan kaldırır.

Dil bilgisiyle ilgili soru sayısı çok az olur. Öğrenciler denemeler sonrasında zorlandığı dil bilgisiyle beraber anlam konularına da ağırlık vermeli. Türkçe dersinde 1 soru bile çok değerli. Dikkati çabuk dağılan öğrenciler önce Türkçe sorularından başlamalı. Türkçeyi sona bıraktıklarında yanlış sayıları uzun paragraf soruları nedeniyle artar. “Altı çizili sözcük ya da cümleler” le ilgili sorular çözülürken sözcüğü ya da cümleyi tek başına düşünmemeli. Öğrencilerin yaptığı en büyük hatalardan biri de soruyu hiç okumadan seçeneklerde sadece altı çizili sözcüklerin yanıtlarını aramaktır. Bir diğeri de çeldirici seçeneği doğru seçenek sanarak işaretlemeleri.

OKUMA HATASI ÇOK YAPILIYOR

Sosyal Bilgiler

Sosyal bilgilerde öğrencilerin bilgi eksikleri fazla olmuyor. Daha çok okuma hatası ya da kavram karıştırması (ulusal kelime
sini uluslararası anlama, evrenseli ulusalla karıştırma vb.) yanlışları yapıyorlar.
Soru kökünü öncelikle iyi okumalı, doğru anlamalı, istenilen bilgiye göre hareket etmeli, gerekmedikçe aşırı ayrıntılara girmemeliler. Şıklar üzerinden soru çözümünü kavramalı, paragraf tipi sorularda önemli yerlerin ya da kavramların altını çizip istenen bilgiyle uyuşup uyuşmadığına bakmalılar.

KELİME ÇALIŞMASI YAPILMALI

İngilizce

Son üç yıldır SBS İngilizce testinde okuduğunu anlama soruları ağırlıklı yer tutuyor. Bu soruları cevaplayabilmek için okuma becerisi gelişmiş olmalı. Ayrıca konuyu doğru takip edebilmek için müfredattaki dilbilgisi konularını ve kelimeleri de bilmek gerekiyor. En sık görülen hatalardan biri de soru kökünün dikkatli okunmamasından kaynaklanıyor. Zıt anlamlısı, söylenemez, tamamlamaz, anlatmaz, anlam bakımından farklı, yapı bakımından farklı gibi yönergelere dikkat edilmediği zaman, çeldirici şıklara yönelen öğrenciler basit sorularda hata yapabiliyorlar.

MERAK ETTİKLERİNİZ

Sınava çok az bir zaman kaldı. Nasıl ders çalışırsam daha başarılı olabilirim?

-Tekrarlarınızı fazla ayrıntıya girmeden, konuların ana temalarını ve kavramalarını özümseyecek şekilde yapın. Yeni bir konu öğrenmeye çalışmayın. Bu kafa karışıklığından ve daha önce öğrendiklerinin üzerinde bozucu bir etki yapmaktan başka bir işe yaramaz. Yeni bir konu çalışmak yerine bol bol test çözün. Her gün kendinize bir deneme sınavı uygulayın ve bu sınavları uygularken zamanlamaya dikkat edin.
SBS’deki başarınızın tek seçeneğiniz olmadığını kabul edin. Sonuca değil sürece odaklanın. Zihninizde, sınava ilişkin olumlu düşünceler oluşturun. Geçmişteki başarısızlıklarınızı değil başarılarınızı vurgulayın.
Beslenme düzeninizi değiştirmeyin, alışık olduğunuz türden besinleri alışa geldiğiniz saatlerde tüketmeye devam edin.
Uyku düzeninizde herhangi bir değişiklik yapmayın. Günde en az 7–8 saat uyuyup alışık olduğunuz saatlerde yatıp kalkmaya çalışın.
Çok ağır ve yorucu spor yapmayın, bunun yerine açık havada kısa yürüyüşler ya da hafif egzersizler yapmayı yeğleyin.
Sizi rahatlatacak ve eğlendirecek türden aktivitelerde bulunun. Mesela sinemaya gidecekseniz korku veya gerilim türünden filmler izlemeyin.

Hala eksik olduğum konular var. Kalan zamanda tüm konulara mı bakmalıyım eksik konularıma mı?

-Kalan süre içerisinde tabiî ki tüm konuları çalışmak çok mümkün olamayabilir. Bu nedenle özellikle yapabileceğine inanılan konulara daha yoğunluk vermek doğru olur. Denemelerde üst üste aynı konudan yanlış çıkıyorsa o konuyla ilgili konu çalışması yapın. Ayrıca denemelerde başarı gösterilen konulara yönelik de bol soru çözmek bilginin özümsenmesini ve tekrar edilmesini sağlar.

Sınav sabahı nelere dikkat etmeliyim?

-Sağlıklı ve doyurucu bir kahvaltı yapın. Çünkü sınavda yorgunluk ve dikkatsizlik yaşamamak için enerjiye ihtiyacınız olacak. Sınavın başlayış saatini, sınav yerine gidiş süresini ve sabah hazırlıklarınızı düşünerek zamanı planlayın.
Minimum yarım saat önce sınav yerinizde olacak biçimde evden çıkın.
Evden çıkmadan önce, sınav için gerekli belge ve araçlarınızı kontrol edin ve yanınıza almayı unutmayın.
“Bu sınavda başarılı olacağım! ”cümlesini yüksek sesle tekrar edin. Başarısızlığı asla aklınıza getirmeyin.
“Matematikten şu kadar, Türkçeden bu kadar soru yapmalıyım” gibi koşullar üretmeyin. Koşullar, sınavda sizi tehdit edebilir. Bunun yerine “Önce şu testten başlayıp, kodlamalarımı şu şekilde yapacağım.” gibi stratejiler oluşturun. Diğer adaylarla sınavla ilgili konuşmalar yapmaktan kaçının. Sınavdan önceki dakikalarınızı sakin geçirin.
Sınavdan önce tüm fiziksel ihtiyaçlarınızı karşılayın. Her şeye rağmen sınav sırasında sizi rahatsız eden ve dikkatinizi dağıtan bir durumla karşılaşırsanız, sınav gözetmeninden yardım isteyin.

İyi bir lise için yarış 8 Haziran’da

/_np/1764/20291764.jpg
Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Sistemi Seviye Belirleme Sınavı 8 Haziran’da yapılacak.

Ortaokul 8’inci sınıfta okuyan yaklaşık 1 milyon 127 bin 137 öğrencinin gireceği sınavda adaylar, iyi bir lise için yarışacak. 120 dakika sürecek sınavda öğrenciler Türkçe, matematik, sosyal bilgiler, fen ve teknoloji ile İngilizceden olmak üzere toplam 100 soruya yanıt vermeye çalışacak. SBS’de 3 yanlış 1 doğru yanıtı götürecek. Yanlışların çıkarılması ile öğrencilerin netleri hesaplanacak. Sınavda Türkçeden 23, matematik, fen ve teknoloji ile sosyal bilgiler (inkılap tarihi ve Atatürkçülük, vatandaşlık ve demokrasi eğitimi, din kültürü ve ahlak bilgisi) testlerinden 20’şer ve yabancı dil testinden 17 soru soru sorulacak. Yurtiçi ve yurtdışında tüm sınav merkezlerinde Türkiye saatiyle saat 10.00’da başlayacak sınav tek oturum olarak merkezi sistemle bütün sınav merkezlerinde aynı anda yapılacak.
Öğrenciler, kimlik kontrolleri ve salona zamanında yerleştirilmeleri için en geç saat 09.30’da sınav salonlarına alınacak.
SBS 2013 sonuçlarıyla Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Anadolu Liseleri, Anadolu Öğretmen Liseleri, Özel Okullar, Anadolu Meslek Liselerine, kontenjanları doğrultusunda öğrenci alınacak. Bu okullar arasında en iyisine girmek için yarışacak öğrenciler için geri sayım başladı

MERAK ETTİKLERİNİZ

*SBS’de tüm soruların zorluk dereceleri aynı mı?

-Test usulü sınavlarda soruların zorluk dağılımlarına baktığımızda genellikle aşağıdaki gibi bir tablo karşımıza çıkıyor. Sınav sürecinde düzenli çalışan, tekrarlarını yapan, okulda derslerini dikkatli dinleyen öğrencilerin sınavlarda yüzde 70 oranında bir başarı göstermelerinin de mümkün olduğunu söyleyebiliriz.

Sorunun niteliği zorluk derecesi
Çok kolay %10
Kolay %20
Normal %40
Zor %20
Çok zor %10

*Çocuğum sınava hangi testten başlamalı?

-Testlerin çözüm sırası öğrenciden öğrenciye farklılık gösterir. Önemli olan, öğrenci için zamanlama ve verim açısından en uygun çözüm sırasını, yıl içerisinde uyguladığı deneme sınavları ile bulmasıdır. Genel ilke, en başarılı olunan dersten başlamaktır. En başarılı olunan testten başlamak, sınavın başında, her öğrencide belirli bir düzeyde bulanan sınav kaygısının da kontrol altına alınmasına yardımcı olacaktır. Bu nedenle hangi testi çözüyorsanız zihinsel içeriğinizin de o konunun sınırları içinde olması gerekir.

* Sınavdan kaç gün önce soru çözümü bırakılmalı?

-Sınavdan iki gün önce öğrencilerin çalışmayı bırakması yeterli. Kalan 2 gün zihinsel ve bedensel anlamda dinlenmeleri, güzel vakit geçirmeleri onları rahatlatır. Adayın aklına takılan, “Şu konuya göz gezdirirsem iyi olur” diye düşündüğü bir konu var ise sınavdan bir gün önce de bunu yapabilir. Yani bu konuda adaya katı sınırlamalar getirmenin doğru olmadığını düşünüyoruz.

Başarılı öğrenciye ek puan verilecek

Türkiye Bilimsel ve Teknolojik Araştırma Kurumu (TÜBİTAK) tarafından yapılan uluslararası bilim olimpiyatları ve matematik olimpiyat sınavları ile proje yarışmalarında, ulusal elemelerden geçtikten sonra ülkemizi temsil etme hakkı kazanmış olan öğrencilere, katıldıkları yılın yılsonu başarı puanlarına belirlenen oranda ek puan verilecek.

Öğrencilerin, uluslararası bilim olimpiyatları ve matematik olimpiyat sınavları ile proje yarışmalarına katıldıkları yıla ait yılsonu başarı puanına; yılsonu başarı puanının

* Altın madalya alan veya birinci olanlar için yüzde 10’u,
* Gümüş madalya alan veya ikinci olanlar için yüzde 9’u,
* Bronz madalya alan veya üçüncü olanlar için yüzde 8’i,
* Bu etkinliklere katılanlar için de yüzde 7’si oranında ek puan eklenir.
Öğrenim gördüğü yıl içinde birden fazla uluslararası sınav ve yarışmaya katılıp farklı alanlarda başarılı olan öğrencilerin almış oldukları en yüksek derecenin tamamı, diğer derecelerin de yarısı hesaplamada dikkate alınacak.
Ekip ya da takım olarak yarışmalara katılıp başarılı olan öğrencilerin aldıkları ek puan, yılsonu başarı puanlarına ilave edilecek.
Ek puan hakkından, derece veya katılım belgelerini ibraz eden öğrenciler yararlanabiliyor. Bakanlığıa gönderilen bilgiler, öğrencinin öğrenim gördüğü ortaokul müdürlüğü tarafından ders yılı bitimine kadar e-okul sistemine işlenecek. Ders yılı bittikten sonra sisteme işlenen bilgiler işleme alınmayacak.
Öğrenciler konu ile ilgili belgelerini ve dilekçelerini ders yılı bitimine kadar YEĞİTEK- Ölçme, Değerlendirme ve Yerleştirme Grup Başkanlığında olacak şekilde gönderecekler. Süresi içerisinde YEĞİTEK’e ulaşmayan belge ve dilekçeler işleme alınmayacak. Ülkemizi temsil etme hakkını kazandığını belgeleyemeyen öğrencilerin başvuruları, Millî Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumlarına Geçiş Yönergesi gereğince dikkate alınmayacak.

Özel okullar nasıl öğrenci alacak

Özel okullara (Özel Okullar Birliği’nce hazırlanan kılavuzda yer alan okullar) kayıt kabul işlemleri de, öğrencinin SBS’de elde ettiği ham puana göre okullar tarafından taban puan ilanı ve ön kayıt - kesin kayıt yoluyla alınacak.
Adayın, özel okullardan birine yerleştirilme işlemlerine dahil edilebilmesi için, 8.Sınıf Seviye Belirleme Sınavı (SBS)’na katılmış ve sınavının Bakanlıkça geçerli sayılmış olması gerekiyor.
Özel Okullar Birliği tarafından ilan edilen özel okullara, 8. Sınıf Seviye Belirleme Sınavı (SBS)’na girmiş ve okulun açıkladığı taban puanın üzerinde puan almış her aday başvuruda bulunabiliyor.
Kayıt kabullerde öğrenci velilerin “Sınav Sonuç Belgelerini” göstermeleri gerekiyor. Adaylar, puanı tutan birden fazla okula ön kayıt yaptırabiliyor. Kesin kayıtlarda adayların puanlarının eşit olması durumunda sırasıyla:
Türkçe puanı yüksek olana, yine de eşitse sırasıyla Matematik, Fen ve Bilgisi, Sosyal Bilgiler ve yabancı dil puanı yüksek olana öncelik veriliyor. Tüm testleri eşitse yaşı küçük olan adaya öncelik hakkı elde ediyor.

Okul puanları yerleştirmede etkili

Bu yıl Ortaöğretime Yerleştirmede tek sınav uygulanacak. Bu sınav da 8’inci sınıflar için son kez yapılacak. Daha önce 6- 7 ve 8. Sınıf sonunda adaylar sınava giriyordu.
SBS’nin puanı 100-500 aralığı yerine 100-700 aralığında hesaplanacak.
Şimdiye kadar uygulanan sistemde Yılsonu Başarı Puanları, Sınıf Puanlarının oluşumunda yüzde 25 civarında etkili oluyordu. OYP hesaplanırken, 6’ıncı sınıf sınıf puanının yüzde 25’i, 7’inci sınıf puanının yüzde 35’i, 8’inci sınıf puanının yüzde 40’ı alınıyordu. YBP’nin etkisi artıyor. 6-7 ve 8.sınıf sonunda hesaplanacak Yılsonu Başarı Puanlarının yarısı (yüzde 50) doğrudan OYP’ ye eklenecek. Diğer bir değişiklik de bu yıl YBP hesaplanmasında öğrencinin başarısı diğer öğrencilerle ilişkilendirilmeyecek; yani okuldaki en başarılı öğrencinin başarısından diğer öğrenciler etkilenmeyecek. Bir diğer değişiklik de yabancı dil testinin katsayısının 1’den 2’ye çıkması.

Sonuçlar Temmuzda

2013 SBS sonuçları 12 Temmuz 2013 tarihinde açıklanacak. Öğrencilere sınav sonuç belgesi posta yoluyla gönderilmeyecek. Sonuçlar http://www.meb.gov.tr ile http://oges.meb.gov.tr internet adreslerinde yayımlanacak. SBS 2013 sonuçlarıyla Fen Liseleri, Sosyal Bilimler Liseleri, Anadolu Liseleri, Anadolu Öğretmen Liseleri, Özel Okullar, Anadolu Meslek Liselerine, kontenjanları doğrultusunda öğrenci alınacak.
Ortaöğretime yerleştirme, öğrencilerin tercih başvuruları, ortaöğretime yerleştirme puanı ve puan üstünlüğü esasına dayalı olarak önceden belirlenmiş kontenjanlara göre yapılacak.

False
Haber Yorumlarını Göster
Haber Yorumlarını Gizle