Şair-yazar seçimi öğretmende

Güncelleme Tarihi:

Şair-yazar seçimi öğretmende
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 20, 2017 23:24

Hürriyet müfredatla ilgili karşılaştırmayı uzmanların yorumuyla sürdürüyor. Edebiyat dersi programında eski müfredatta sınırlı sayıda yer alan kadın yazar ve şairlere yenisinde hiç yer verilmedi. Şair ve yazar tercihi öğretmenlere bırakıldı.

Haberin Devamı

LİSE Türk Dili ve Edebiyatı dersi programında kadın yazarların yer almaması dikkat çekti. Öğretmenler, kadın yazarların çıkarılmasını eleştirdi. Uzmanlara göre eski müfredatta sınırlı sayıda yer alan kadın yazar ve şairlere yenisinde hiç yer verilmedi. Ancak seçimin öğretmenlerin tercihine bırakıldığı ifadesi yer aldı. Eski müfredatta “1923-1960 arasından bir roman örneği Reşat Nuri Güntekin, Yakup Kadri Karaosmanoğlu veya Halide Edip Adıvar’ın eserleri arasından seçilir” deniyordu. Yenisinde ise “1940-1960 döneminden alınan metinler farklı eğilimleri temsil eden (bireyin iç dünyasını esas alan, toplumcu gerçekçi, millî ve dinî duyarlılıkları yansıtan ve modernist) hikâyelerden seçilir” ifadesine yer verildi. 15 Temmuz ‘destan’ konusunda yer aldı.

Haberin Devamı

Şair-yazar seçimi öğretmende

HALİDE EDİP ADIVAR

ÖZGÜR HAREKET ETSİN DİYE

Halide Edip Adıvar’ın isminin çıkarılması konusunda görüşlerini aldığımız Talim ve Terbiye Kurulu Başkanı Alpaslan Durmuş, öğretmenin özgürce hareket etmesi için isim vermediklerini belirterek şöyle konuştu:

“Biz tarihsel bölümlemeyi, üslup bölümlemesini dikkate alıyoruz. Garip akımı, milli edebiyat akımı, ikinci yeni gibi... O şiir türünün temsilcisi olduğunu düşündüğü kişiyi öğretmen kullanabilir. Öyle bir rahatlık getirmiş oluyoruz. Bakan Bey’in zikrettiği bazı isimler vardı. Onların hepsi halk şairi örneğidir. Sezai Karakoç, Mahzuni Şerif... Halk edebiyatı olduğu zaman üzerinde uzlaşılmış insanlar var. Onda sıkıntı yok. Güncel akımlarda öğretmenin özgürce hareket etmesi daha doğru. Bu konularda yazar seçimini öğretmene bıraktık.”

HZ. ALİ EDEBİYATTA

Türk dili ve edebiyat dersi müfredatında Hz. Ali de yer aldı. Hikâye konusu işlenirken “Hz. Ali Cenknameleri’ne yer verilir” denildi. Teknolojinin gelişmesiyle gündemimize giren ‘blog’ da müfredeta girdi. Öğrencilerden bir blog oluşturmaları ve başta günlükleri olmak üzere diğer yazılı veya görsel üretimlerini bu blogda paylaşmaları istendi. 

Haberin Devamı

TÜRKÇEDE HEM EĞİK HEM DİK HARFLER

TÜRKÇE dersi müfredatı, bakanlığın da açıkladığı gibi, çağa uygun olarak güncellendi. Öğrenciler dinleyerek ve izleyerek de dersleri işleyecek. Eğik yazı zorunluluğu kalktı. Öğretmenler isterse eğik ve dik temel hafrleri öğretebilecek. Eski programdan farklı olarak temalar daha belirgin hale getirildi. ‘Milli Mücadele ve Atatürk’ temasında 15 Temmuz da yer aldı. Serbest okuma metinleriyle birlikte toplam metin sayısı 40 ile sınırlandırıldı. Eskiden bu sayı daha fazlaydı.

Matematik makaslandı

LİSEDE matematik müfredatına makas atıldı. 9’dan 12’ye tüm sınıf düzeylerinde kazanım sayıları ve konu içerikleri azaltılarak daha sade bir bir öğretim programı oluşturuldu. Sınıflar arasında konular değiş-tokuş edilirken, ‘Konikler’ ve ‘Vektörler’ müfredat dışı bırakıldı. ‘Öğrencileri zorlayan ‘Trigonometri’, ‘Türev’ ve ‘İntegral’ gibi konuların içeriği de önemli ölçüde sadeleştirildi. ‘Tekrarlı Permütasyon’ 10’uncu sınıfa geçerken, ‘Dairesel Permütasyon’ müfredat dışında kaldı. Ortaokul matematik müfredatı da sadeleştirildi. Ortaokulda 5’ten 4’e indi. Mevcut müfredatta 5’inci sınıflarda iki bölüm olarak verilen ‘Üçgen’ ve ‘Dörtgenler’ konusu yeni öğretim programında sadece 3’üncü ünite kapsamına alındı. 6’ncı sınıflarda birinci ünitede yer alan ‘açılar’ konusu, 3’üncü üniteye, 7’lerdeki ‘doğrusal denklemler’ ise 8’inci sınıfa kaydırıldı. Kümeler konusu da 6’ncı sınıf müfedatında yerini aldı.

Haberin Devamı

Seçmeli din dersinin içeriği değişti

LİSEDEKİ seçmeli ‘Temel Dini Bilgiler (İslam1-2)’ dersinin adı aynı kaldı ancak içeriği değişti. ‘İslam ve Sosyal Hayat’ ünitesinde nikâh, talak (boşanma işlemi), mehir (İslam hukuna göre erkeğin evlenirken kadına verdiği mal) ve tesettür gibi kavramlar da yer buldu. ‘İslam Hukuku’ ünitesinde de Osmanlı döneminde hazırlanan bir kanun olan Mecelle’nin genel kuralları ile ilişkilendirilerek ele alınacak. Hac ve kurban ünitesindeki kazanımlar işlenirken cihadın vatan savunmasındaki önemine vurgu yapılacak.

Şair-yazar seçimi öğretmende

İDİL BİRET

‘Yurtdışındaki kitaplarda adı duruyor’

LİSE müzik müfredatından çıkarılan sanatçılar İdil Biret, Fazıl Say, Suna Kan ve Cihat Aşkın bu konuda yorum yapmak istemediklerini belirttiler. İdil Biret’in eşi Şefik Yüksel, “İdil, görüş vermeyecek. Kendileri bilir. İsteyen istediğini yapabilir. Yurtdışındaki kitaplarda adı duruyor” dedi. Bir yarışmada jüri üyeliği yapmak için Çin’de olan Cihat Aşkın, bu konuda görüş vermek istemediğini söyledi. Fazıl Say ve Suna Kan da konuşmak istemedi. Fazıl Say, taslak programda yer almamasıyla ilgili tepkisini dile getirmiş, “Ben yokum, benim beraber çalıştığım değerli Türk müzisyen meslektaşlarım da yok. Bu acı verici bir ayrımcılıktır” demişti.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!