İngilizce öğrenmede beş adım

Güncelleme Tarihi:

İngilizce öğrenmede beş adım
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 21, 2018 09:07

Ana dili İngilizce  olmayan ülkelerde milyonlarca insan bu dili öğrenmek için büyük çaba sarf ediyor ve para harcıyor. Ancak hedefe ulaşmak için hem öğrencilerin hem de yetkililerin bazı yenilikler yapması gerekiyor. Öğrenciler öncelikle İngilizce’yi hayatının merkezine almalı ve ana dili gibi öğrenmeye çalışmalı. Öğretmenler, öğrenci merkezli bir anlayışla hareket etmeli, bakanlık ise müfredata el atmalı.

Haberin Devamı

Tüm dünyada olduğu gibi ülkemizde de her yıl milyonlarca insan İngilizce öğrenmek için büyük bir emek ve sermaye harcıyor. Bunun karşılığını bularak istenen başarı ve verime ulaşılabilmesi için sırasıyla öğrenci, öğretmen ve Milli Eğitim Bakanlığı’nın bazı çalışmalar yapması gerekiyor. Bu paydaşların her birine yönelik bazı öneriler şöyle:

ÖĞRENCİLERE: HATA YAPMAKTAN KORKMAYIN
1- İNGİLİZCE’Yİ ANA DİLİNİZ GİBİ ÖĞRENİN: Ana dili İngilizce olan bir insan hayatının doğal akışı içerisinde bu dili sırasıyla duyar, konuşur, okur ve yazar. Hayatın doğal akışındaki sıralama bu şekilde gerçekleşirken bir yandan da zamanla bu dört beceri iç içe geçer. Siz de İngilizce öğrenirken her yeni konuda sırasıyla dinleme, konuşma, okuma ve yazma yaparak hem bu dört becerinizi geliştirebilir, hem de konu içeriğini daha iyi kavrayabilirsiniz. Aynı konuda dört süreci yaşadığınız için de öğrenmeniz pekişir ve kalıcılaşır.

Haberin Devamı

2- HATA YAPMAKTAN KORKMAYIN: Ana dilinizde konuşurken dahi farkında olmadan birçok hata yaparsınız ama bu sizi kendinizi ifade etmeye çalışmaktan alıkoymaz. Türkçe’den çok farklı bir dil olan İngilizce’yi konuşurken hatalar yapmanız çok doğal. Bu cesaretinizi kırmamalı. Öncelikle önemsemeniz gereken nokta iletişim becerinizi geliştirmektir. İngilizce iletişiminizi geliştirdikten sonra sınav odaklı çalışmalar yapmanız gerekirse, o süreçte hatalarınızı düzeltmeyi zaten öğrenirsiniz.

3- BİLDİĞİNİZ VE BİLMEDİĞİNİZ HER ŞEYİ OKUYUN: İçeriğini bildiğiniz konularda İngilizce metinler okuyun ve yayınlar izleyin. Örneğin ülkemizde olan biteni, İngilizce olarak yayınlayan Türk gazete ve televizyon kanallarından takip edin. Bunu yaptığınızda gündemdeki konuların içeriğini zaten bildiğiniz için İngilizce öğrenmeniz kolaylaşacak, hızlı ve verimli hale gelecektir. İngilizce öğrenme amacınız, bu dilde yayımlanan bilimsel literatüre ulaşmak olabilir. Bu durumda İngilizce’yi araç olarak kullanıp tüm dünyada yayınlanan sayısız İngilizce kaynağa erişerek hem belli bir bilim dalında derinlik kazanır ve asıl amacınızı gerçekleştirirsiniz hem de farkında olmadan İngilizcenizi geliştirirsiniz.

Haberin Devamı

4- KELİME EZBERLEYİN: Parça parça öğrenmek yerine bütün içinde öğrenmek her zaman daha verimli olur. Tek tek sözcükleri Türkçe karşılıklarıyla ezberlemek geçici, yanıltıcı ve eksik bir öğrenme tekniğidir. Bunu yapmak yerine önce tek dilli bir sözlükten örnek kalıplar ve cümleler çıkararak kelime çalışın ve ardından kendi örnek cümlelerinizi kurun. Böylece kelime öğreniminiz kalıcı, doğru ve verimli olacaktır.

5- FİLM VE DİZİLER İZLEYİN: Özellikle telaffuzunuzu iyileştirmek ve kelime dağarcığını zenginleştirmek amacıyla İngilizce dizi ve film seyretmeniz çok yararlı olacaktır. Bunu yaparken aynı film ya da diziyi önce altyazısız olarak izleyip kendinizi zorlayın sonra İngilizce altyazılı olarak tekrar izleyin.

Haberin Devamı

ÖĞRETMENLERE: ÖĞRENCİLERİ MERKEZE ALIN
Kişi, merkezinde yer aldığı ve üretkenliğini ortaya koyarak kendisini gerçekleştirebileceği her şeye doğal olarak daha fazla ilgi gösterir. Bunu enerji ve yaratıcılıklarının doruğundaki yılları yaşayan lise öğrencileri özelinde detaylandırmak gerekirse, örneğin İngilizce derslerinde tiyatro yapıldığında öğrencinin etkin ve gönüllü katılımının öğrenme sürecine yaklaşımını olumlu etkilediği ve öğrenmeyi kalıcılaştırdığı gözlemleniyor. Bu yüzden, ödevlendirmenin öğretmenler tarafından üretken beceriler merkeze alınarak yapılması derse bakışı pozitif olarak etkileyecektir. Elbette bu noktada, bilgi birikimi açısından öncelikle edilgen becerilerde (dinleme ve okumada) yeterince maruz kalmanın gerçekleşmiş olması şart.

Haberin Devamı

MEB’E: DİSİPLİNLERARASI BÜTÜNLÜK ÖNEMLİ
Öğrenmenin birçok tanımı olabilir. Bunlardan biri, farklı bilgiler ve bilgi alanları arasında var olan bağları fark etmek, kavramak ve yeni bağlar kurmaktır. Bu bakış açısına göre, örnek olarak bir öğrencinin ilköğretim yıllarında farklı derslerde Türkçe işlediği metinleri lise yıllarında İngilizce ders kitaplarında görmesi disiplinler arası bağların görülmesini sağlayacak ve böylelikle tüm alanlarda öğrenmeyi kolaylaştırarak öğrencinin özgüvenini artıracak, ayrıca öğrenme sürecini pekiştirecektir. Bunun gerçekleştirilebilmesi için İngilizce ders kitaplarının içeriğinin diğer ders kitaplarına uyumlu, bütünsel bir anlayışla yeniden düzenlenmesi yararlı olacaktır. 

Haberin Devamı

TEKNOLOJİNİN ETKİN KULLANIMI
Günümüz dünyasında teknolojik gelişme günden güne artan bir hızla gerçekleşiyor ve dünyaya paralel olarak ülkemizdeki okullarda artan teknolojik olanaklar öğrenmeye hız ve verim kazandırıyor. Fatih Projesi kapsamında sınıflara kazandırılmış ve ciddi yararlar sağladığı görülmüş olan akıllı tahtaların ve internet erişiminin önümüzdeki yıllarda akıllı tahtalara uyumlu İngilizce ders kitaplarıyla desteklenmesi durumunda İngilizce eğitiminde daha da büyük ilerlemeler kaydedilecektir.

ÖLÇME DEĞERLENDİRMENİN MERKEZİLEŞTİRİLMESİ
Eğitim sürecinde sonuçların sayısal verilere dönüştürülerek ölçülmesi ve sonuçlar üzerinden değerlendirme yapılarak ilgili tüm paydaşlarla birlikte yeni eğitim politikalarının geliştirilmesi orta ve uzun vadede eğitimi olumlu etkileyecektir. Bu açıdan, mevcut durumun röntgeninin çekilerek objektif verilerin elde edilebilmesi için merkezi sınavlarda İngilizce’nin de ölçülerek değerlendirmeye katılması tüm paydaşları motive edecek ve öğretmen asli görevine dönerek enerjisini öğrenciye rehber ve model olma yönünde yoğunlaştırarak daha verimli kullanabilecektir. Böylelikle öğretmen not veren/vermeyen kişi olmaktan sıyrılarak öğreten/öğretmeyen, rehberlik eden/etmeyen kişi olarak asıl görevinde sınanacaktır. İçsel motivasyonla ilgili durum ise, yukarıda zaten ele alınmış olup dışsal motivasyonu da sağlayacak bu yeni durumda hem öğretmen hem de öğrenci daha verimli bir şekilde çalışacaktır.

AKTİVİTELER ÖNEMLİ
Kabataş Erkek Lisesi’nde de İngilizce eğitimine yukarıda bahsettiğim anlayışla devam ediliyor. Tiyatro etkinlikleri Kabataş Erkek Lisesi’ndeki eğitimde çok önemli bir yer tutuyor. Ayrıca okulumuz bünyesindeki Uzak Doğu Asya ve Dünya Kulübü aracılığıyla yabancı ülkelerin Türkiye temsilcileriyle bağlantılar kurularak kardeş okul anlaşmaları imzalanıyor ve büyükelçiler okulumuza gelerek öğrencilerimize konferanslar veriyor. TEDx, Debate Club (Münazara Kulübü), EYP (Avrupa Gençlik Parlamentosu), Scrabble ve MUN (Model Birleşmiş Milletler) kulüplerine sahip olan ve MUN çalışmalarına da ev sahipliği yapan okulumuzda dersler bittikten sonra da çok sayıda öğrenci evet gitmiyor. Kurslar ve sosyal aktivitelerle dolu bir hayat Kabataş Erkek Lisesi’nde 7/24 devam ediyor.

Kadrosunda dokuz Türk bir de yabancı öğretmen bulunduran okulumuzda her yıl İngilizce hazırlık sınıflarına 120 öğrenci alınıyor. Sene içinde yapılan sınavların yanı sıra dönemin başında ve sonunda tüm İngilizce hazırlık öğrencilerine dört temel beceriyi ölçen bir sınav uygulanarak gelişimleri saptanıyor. 9’uncu sınıftan itibaren derslerde özellikle akademik dile hakimiyet sağlanması için İngilizce gazete okunan ve 10’uncu sınıftan itibaren TOEFL sınavına hazırlık dersleri verilen okulumuzda ayrıca, destekleme yetiştirme kursları kapsamında ders saatleri dışında genel amaçlı İngilizce kursu ve birçok seçkin Amerikan üniversitesine girişte istenen ölçütlerden biri olan SAT (Scholastic Assessment Test) hazırlık kursu bulunuyor. Okulda özel bir çalışma yapılmadığı halde birçok öğrenci  şimdiden YDS’de (Yabancı Dil Bilgisi Seviye Tespit Sınavı) çok yüksek puanlar alıyor.

FAHRİ YAVUZ KİMDİR?
1976 doğumlu Fahri Yavuz 1994 yılında girdiği Marmara Üniversitesi Gazetecilik Bölümü’nden ayrıldıktan sonra eğitimini 2002 yılında Marmara Üniversitesi İngilizce Öğretmenliği Bölümü’nde tamamladı. İngilizce öğretmeni olarak sırasıyla Tuzla Tuğrulbey Süper Lisesi, Nişantaşı Anadolu Lisesi ve Beylikdüzü Yaşar Acar Fen Lisesi’nde görev yaptı. 2016 yılından bu yana Kabataş Erkek Lisesi’nde görev yapıyor. Lisans Yerleştirme Sınavları’na (LYS-5) yönelik kaynak kitapların yazarlığını yaptı. Yüksek lisans, doktora tezi ve fıkra kitabı çevirileri yapmanın yanı sıra roman çevirilerine de katkıda bulunan Fahri Yavuz, YDS, IELTS, TOEFL ve SAT sınavlarına hazırlığa yönelik kurslar veriyor. Halen Kabataş Erkek Lisesi İngilizce Bölüm Başkanlığı ile Uzak Doğu Asya ve Dünya Kulübü danışmanlığı görevlerini yürütüyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!