GURUR TÜNELİ

Güncelleme Tarihi:

GURUR TÜNELİ
Oluşturulma Tarihi: Nisan 21, 2000 00:00

Haberin Devamı

İzmir-Aydın Otoyolu’nun en zor bölümünü oluşturan teknoloji harikası 75. Yıl Tüneli hizmete girdi.

İZMİR-Aydın arasını 21 kilometre kısaltan, 120 milyon dolara mal olan, 3 bin 43 metrelik Türkiye'nin en uzun, en modern karayolu tüneli 75. Yıl Tüneli'nin ikinci tüpü de tamamlandı ve Bayındırlık ve İskan Bakanı Koray Aydın tarafından törenle hizmete açıldı.

Dünyada sayılı

BAKAN Aydın, tünelin, bu tür yapılar arasında dünyada sayılı olduğunu belirterek, İzmir ve çevresiyle ilgili diğer projelere de en kısa zamanda başlayacaklarını, İzmir-Ankara karayolunun Turgutlu kısmındaki sıkıntının ilave ödenekle giderileceğini belirtti.

Ege'deki diğer yollar

AYDIN, ‘‘Çok sıkıntı yaşanan bu yolu duble yol haline getireceğiz. Bu yol için 2000 yılı ödeneğine ilave olarak ek ödenek istedik. Diğer yandan İzmir Menderes, Gümüldür, Emiralem, Salihli, Söke, Kiraz, Ortaklar, Manisa-Sabuncubeli'ni rahatlatacak ciddi çalışmalar yapacağız’’ dedi.

Sıkıntı ortadan kalktı

KARAYOLLARI Genel Müdürü Dinçer Yiğit de Türkiye'de trafiğe kayıtlı araçların yüzde 10'unun bu bölgede olduğunu, karayolunun doyum noktasına ulaştığını söyledi. Yiğit, ‘‘Yaz aylarında turizm faaliyetleriyle trafik daha da artmakta. Ancak, otoyol ve Selatin Tüneli ile bu sıkıntıyı ortadan kaldırdık’’ dedi.

Türkiye’de eşi yok

200 metre arayla yangın söndürme ve acil telefon sistemi bulunan tünel, 24 saat güvenlik kameralarıyla gözlem altında tutuluyor.

Türkiye'de ilk kez kullanılan sistemle, tünelde meydana gelebilecek en küçük bir kazada, kameralar bölgeyi tespit ediyor, aynı anda tünel içindeki uyarı levhalarında şeridin kapalı olduğunu belirten işaretler beliriyor.

Tünel içindeki hava sürekli ölçülüyor ve oksijen azalması halinde havalandırma sistemi otomatik olarak devreye giriyor.

Tüm sistemlerin bilgisayar tarafından yönetildiği tünel, özel olarak kurulan İşletme Merkezi'ndeki dev ekranlardan sürekli izlemeye tabi tutuluyor.

Acil telefonlardan herhangi biri kaldırıldığı anda, kaldıran kişinin bulunduğu nokta tespit ediliyor.

Teknoloji harikası tünel

AVUSTURYA tünel açma metoduyla yapılan ve üstün teknolojik özelliklere sahip olan tünel, 3 şerit gidiş, 3 şerit geliş olmak üzere 6 şeritten oluşuyor. Kutlutaş Dillingham ortak girişimi tarafından yapılan tünelde, elektrik, elektronik ve havalandırma sistemleri özel olarak tasarlandı.

TÜNELİN güvenliğinin deprem ve doğal afetlere karşı arttırıldığını belirten Kutlutaş Şantiye Müdürü Osman Yavuz, ‘‘Bu tünel Türkiye'nin en büyük sığınağı. 8 şiddetindeki depreme bile dayanıklı olarak inşaa edildi. Ayrıca bütün doğal afetler için özel sistemler geliştirdik’’ dedi.

200 metre arayla yangın söndürme ve acil telefon sistemi bulunan tünel, 24 saat güvenlik kameralarıyla gözlem altında tutuluyor. 2 tünel arasında 3'ü taşıt olmak üzere 6 geçit imkanı var. Bu sayede tünellerden birinde meydana gelebilecek tehlike anında, diğer tünele geçiş imkanı sağlanıyor.

Güvenlik ön planda

TÜNELİN ışıklandırma, havalandırma, elekrik, elektronik aksamı son teknoloji ile yapıldı. Türkiye'de ilk kez kullanılan sistemler hem sürücüleri tehlikeden koruyor, hem de güvenli ulaşım imkanı sağlıyor. Uyarı ışıklarının bilgisayar tarafından belirlendiğini belirten Osman Yavuz, ‘‘Tünel içinde meydana gelen en ufak kazada, kameralar bölgeyi tesbit ediyor. Aynı anda tünel içindeki uyarı levhalarında şeridin kapalı olduğunu belirten işaretler beliriyor. Tünele girerken ve tünel içindeyken olan herşeyden sürücünün haberi oluyor. Aynı zamanda tünelde FM Radyo yayını kesilmiyor. Bu sayede yoldaki her tehlike radyo yayınına girilerek şoförlere ulaştırılıyor’’ dedi.

Saniye saniye kontrol

TÜM sistemlerin bilgisayar tarafından yönetildiği tüneller İşletme Merkezi tarafından kontrol ediliyor. İşletme Merkezi'ndeki dev ekranlardan tünellerin her karesi saniye saniye kontrol ediliyor. 200 metre de bir bulunan acil telefonlar kaldırıldığı anda kişinin bulunduğu tünel yeri tesbit ediliyor. Tünelin yüzde 4'lük eğiminden kaynaklanan doğal havalandırmanın dışında geliştirilen özel sistem hen an havadaki oksijen ve karbondkioksit oranını ölçüyor. Tünel içindeki oksijen miktarı azaldığı anda havalandırma otomatik olarak devreye giriyor. Havalandırmanın yanı sıra ışıklandırma da otomotik olarak çalışıyor.

8 yılda bitti

TÜNELİN kazı işleminin 8 yıla yakın sürdüğünü belirten Osman Yavuz, kazı işlemleri sırasında zeminden 2 milyon metre küp su drenaj ettiklerini söyledi. Selatin Tüneli ile aynı yılda başlayan Bolu tünelinin hala kazı aşamasında olduğunu belirten Yavuz, ‘‘Bolu Tüneli de aynı şekilde inşa ediliyor. O tünel de bu özelliklere sahip olacak. Ancak 16.5 metre genişliğindeki tünel Türkiye'de ilk kez yapıldı. Kazı sırasında çok zorlandık. Zemin çok kötüydü. Zemindeki suyu boşaltmak için en yakındaki dereye 1.5 kilometre su borusu döşedik’’ dedi.

Hız sınırını aşana ceza

75. Yıl Tüneli kullanacak olan sürücülerin belli kurallara uyması gerekiyor. Bu kuralın en başında ise hız sınırı var. Tünel içinde azami hız sınırı 80 kilometre olarak belirlenmiş. Tünele yaklaşırken, elektronik tabelalar sürücüleri son kez uyarıyor. Tünel giriş ve çıkışlarında her aracın hızını ölçen radar da bulunuyor. Taşıtların hız sınırını aşması durumunda, tünel çıkışında bekleyen trafik polisleri ceza yazacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!