e-kobi: ABD doları için pamuk telefi Çin’e polyester atığı satıyor

Hürriyet Haber
27.09.2005 - 00:00 | Son Güncelleme:

Sultan ve Hasan Tepe’nin şirketi Tepar Tekstil, 1991’de başladığı ‘tekstil kırpıntısı, telef’ ihracatını geliştirdi ve 1999’dan itibaren Çin’e polyester atığı satmaya başladı.Yılda 5 milyon dolarlık ihracat yapabilen Tepar’ın şu anda en büyük pazarı Çin. Hasan Tepe, ‘Bizim pamuk telefi dolar ve sterlinde de kullanılıyor’ dedi.TÜRKİYE’nin en iddialı olduğu sektör konumunu sürdüren tekstil ve konfeksiyonun ‘atıkları’ da ayrı bir ticaret konusu. Bu alanda Türkiye’nin ilk firmaları arasında yer alan Tepar Tekstil Sanayi ve Ticaret Limited Şirketi 1991’de kuruldu. 1989’da evlenen Sultan ve Hasan Tepe’nin kurduğu Tepar, tesadüfi olarak ‘kırpıntı, telef’ ticaretine başlamış. Tepar’ın Finans Direktörü olarak çalışan Sultan Tepe, ‘Ben ODTÜ Elektrik Mühendisliği’ni Hasan Bey Gazi Resim Bölümü’nü bitirmişti. 1989’da tanıştık ve evlendik. İkimiz de Niğdeliyiz. Hasan Bey şirketi 1991’de kurdu ama ben birsüre özel sektörde üretim, finans ve diğer işletme alanlarında çalışmaya devam ettim’ diyor.İGEME BÜLTENİNDEN BAŞLADIK: Hasan Tepe ise şöyle başlıyor anlatmaya: ‘Tepar’ı Ankara’da kurduğumda ‘bir şekilde dış ticaret yaparım’ diye düşünüyordum ama ne param ne yabancı dilim vardı. İhracatı Geliştirme Merkezi’nin (İGEME) bültenlerinden Türkiye’den mal telep eden yabancı firmalara bakıyorduk. Bir Alman firması jeans pantolon istiyor. Hemen temasa geçtik ve ‘size pantolon yaparız, atölyemiz var’ diye yazışmaya başladık. Alman firma yazışmalardan bizim aslında bu işlerin acemisi olduğumuzu anlamış. Bir süre sonra bize ‘Siz bu jeans pantolon işini boşverin, bize denim kırpıntısı bulabilir misiniz’ dediler. Fiyatta, anlaştık. ‘Bir konteyner yükleyin’ dediler. 1 Konteyner 22 ton alıyordu.’İSTANBUL BÜYÜK DENİZ: Hasan Tepe, Almanlar’ın denim pantolon-kumaş kırpıntısı talebini kolay karşılayacağını düşünür ama durum hiç de öyle değlidir. Tepe devam ediyor: ‘Ankara’da denim pantolon üreticilerini dolaştık. Kırpıntıları çöpe atıyorlardı. Adana’ya gittik orası da yetmedi. İstanbul’a taşınmaya karar verdik. Çünkü Mavi Jeans tek başına ayda 150 ton kırpıntı çıkarıyordu. Diğerleriyle de görüştük ve bir şekilde tedarik sorunumuzu çözdük. Kırpıntı sektörüne tam odaklandık. Kimi otomotivde, kimi iplik üretiminde yeniden kullanılıyor.’SULTAN HANIM’LA İŞ BÜYÜDÜ: Tepar’ın sıçrama yılı 1994 olur. Hem Sultan Tepe şirkete katılır hem de krizle gelen devalüasyonun etkisiyle 1994’ten itibaren hızlı büyüme başlar. Bunda Sultan Tepe’nin özel sektörde edindiği deneyimin büyük katkısı olur. İhracat 26 ülkeye yayılır ve ciro 1998’de 4,5 milyon dolara, çalışan sayısı da 110 kişiye yükselir. Sultan Tepe, ‘Hasan Bey alıp satacak, ben de para, kalite, finans-muhasebe işyerini üstlenecektim. Öyle yaptık ve o benimn işlerime ben de onun işlerine karışmadım’ diyor.Çin 6 yıldır iyi pazarımız: TEPAR’ın 1999’da Çin’e ihracat yapmaya başladığını söyleyen Sultan Tepe, ‘Çin pazarına polyester artığı ve pet şişe kırığı satarak girdik. İlk ihracatımız da 1.5 milyon dolarlık olmuştu. Sonra yılda ortalama 2 milyon dolarda seyretti. Halen pamuk telefi ve polyester artıkları ihraç ediyoruz. Son iki yılda da Çin bir numaralı ihracat pazarımız oldu.’ diyor. Akıllı iplik üretmek için yatırım yapıyorTEPAR’da şu anda 60 kişi çalışıyor. 10 dönüm arazi üzerine 2001 yılında yapılan 4.500 metrekare kapalı alanlı tesisin içinde polyester iplik üretimi için yatırım yapıldı. Teknik tekstile yönelen Hasan Tepe, ‘Polyester hava tekstürize yatırımı kararı aldık. Çünkü bu iplik otomobil koltuk kumaşlarında kullanılıyor. Bu konudaki ihtiyaç da genellikle ithalatla karşılanıyor. Nisan’dan itibaren deneme üretimi yapıyoruz. Solmayan, antistatik iplik üreteceğiz. Sıradan iplik yerine akıllı teknolojiyle üretilen iplik üretip hep iç pazara hem de yurt dışına satacağız’ diyor. Pamuk telefi değerli kağıtüretiminde kullanılıyorHASAN Tepe, pamuk telefi ihracatlarının yılda 1.5 milyon doları bulduğunu belirtiyor ve ‘ABD’ye İngiltere’ye satıyoruz. Değerli kağıt imalatında kullanılıyor. ABD ve İngiltere’de bu teleflerden dolar ve sterlin de üretiliyor’ diyor. Tepe, para, senet ve diğer değerli kağıtları üreten ABD’li ve İngiliz firmaların müşterileri olduğunu belirterek, ‘Biz tonunu 800 dolara satıyoruz. Kimbilir o kadar pamuktan kaç milyon dolarlar üretiliyor’ diye konuşuyor. Pamuk telefinin ayrıca kadın çocuk pedi, kulak pamuğu ve değerli kağıt üretiminde de kullanıldığını belirten Sultan Tepe, ABD’ye örme triko kumaşları 40’a 40 kesip sıradan temizleme bezi olarak ihraç ettiklerini de söylüyor. Anadolu’daki Avrupa’nın 13’üncü toplantısı Malatya’da yapılacakDOĞAN Yayın Holding (DYH) tarafından ‘Marka Güçtür’ ana teması ile başlatılan Anadolu’daki Avrupa Toplantıları’nın onüçüncüsü 4 Ekim’de Malatya’da düzenleniyor. Daha önce Denizli, Konya, Kayseri, Gaziantep, Antalya, İzmir, Şanlıurfa, Adana, Samsun, Çorum, Diyarbakır ve Erzurum’da yapılan toplantı toplantılarının 13’üncüsüne Malatya Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) ev sahipliği yapacak. Toplantıda DYH bünyesindeki tüm medya şirketleri, Malatya Ticaret ve Sanayi Odası üyeleri ve bölge sanayicileri buluşacak.DYH’in Malatya buluşmasını değerlendiren Malatya Ticaret ve Sanayi Odası Başkanı Mücahit Fındıklı, toplantının bölge sanayicileri için markalaşmanın önemi konusunda önemli bilgiler aktaracağını belirtti ve ‘Üreten, istihdam eden, ihracat yapanların markalaşmalarının global dünya ekonomisinde firmalara ve dolayısı ile ülkemize getireceği yararlar çok açık. Markalaşmanın faydaları konusunda önemli çalışmalar yapan tüm kurum ve kişilerin ülkemize büyük katkılar sağladığına ve ilimizde gerçekleşecek toplantının Malatya’ya büyük kazanımlar getireceğine inanıyoruz’ dedi.DYH Başkanı Mehmet Ali Yalçındağ da iki yıldır düzenlenmekte olan Anadolu buluşmalarının büyük ilgiyle devam ettiğini söyledi ve ülkenin çeşitli illerinden gelen taleplerin, bu toplantıların bölge sanayicilerine önemli katkılar sağladığının bir ispatı olduğuna dikkat çekti. Malatya Buluşması’nın açılışını Tarım ve Köyişleri Bakanı Mehmet Mehdi Eker yapacak.Soya fasulyesi tekstil sektörünün hizmetindeHAYTEK Danışmanlık şirketi, Türk Tekstil Pazarı’na, biyo teknoloji ürünü Soya fasulyesi Fonksiyonel Lifi’ni sundu. Haytek Danışmanlık Temsilcilik Tic. Ltd. Şti., yeni gelişen soya tekstili pazarında, eğirme, örme, boyama vb. konularda teknik destek verecek. Genel Müdür Tahir Haytoğlu, misyonlarının sadece ticaret yapmak olmadığını aynı zamanda soya tekstili pazarının oluşturulmasına ve geliştirilmesine çalışıldığını, bunun için de çeşitli üniversitelerin ilgili birimlerinin araştırmalarına ve öğrencilerin akademik çalışmalarına destek verdiklerini söyledi. Haytoğlu, Avrupa’ya numuneler gönderdiklerini belirterek, ‘Pek çok müşterimiz Avrupa’daki müşterilerine soya tekstili koleksiyonlarını tanıtmaya başladı’ dedi. Hedef kitlelerinin özellikle örme yapan tekstilin tüm alt sektörleri olduğunu vurgulayan Haytoğlu, soya tekstili konusunda yeni bir ihracat kapısının açılacağını belirtti. İnsan sağlığı için pozitif katkılar sağlayan ve gelişmiş bir tekstil lifi olan Soya fasulyesi Fonksiyonel Lifi (SFL), Soyafasülyesi topağının biyoenerji teknolojisi ile yağlanmasından sonra elde ediliyor. Doğal antibakteriyel özelliğine karşın, kaşmir ve ipeğe göre çok daha ucuz olması ad önemli avantaj. SFL; iç çamaşırı, çorap, yatak takımları, havlu, bornoz, bebek giyimi, tişört, kadife giyim, tıbbi tekstil, vb ürünlere öneriliyor. Ayrıca hazır giyim, ev tekstili gibi dokuma üretimi yapan alt sektörlerde de kullanılabileceği belirtiliyor.Soydaş işadamları Kayseri’deTOBB’un davetlisi olarak gelerek Anadolu’daki sanayici ve işadamlarıyla tanışıp ticaret yapmak isteyen 24 soydaş işadamı, Kayseri’de buluştu. Irak, Gümülcüne, Kosova ve Makedonya’dan gelen 24 girişimci, KTO Başkanı Hasan Ali Kilci’yi ziyaret etti. Heyet başkanı TOBB Eğitim Uzmanı Birsen Karaloğlu, ‘TOBB’un önderlik ettiği eğitim seminerinin birinci amacı, soydaşlarımızın bulundukları toplumlarda yaşam düzeylerini yülseltmek ve ticaret kapasitelerini artırmalarına katkı sağlamak. Konuklarımızın ortak özelliği, hepsinin Türk ve müslüman olması ve Türkçe konuşmasıdır’ dedi. KTO Başkanı Hasan Ali Kilci de soydaş işadamlarını konuk etmekten mutluluk duyduğunu söyledi. Kilci, ‘Komşu ülkelerdeki soydaşlarımızla yakın ilişki kurmak istiyoruz. Dünyadaki gelişmeler zaman zaman buna engel oluyor. Balkanlardaki soydaşlarımızın yaşadıkları sorunları, özellikle Irak’taki gelişmeleri endişeyle takip ediyoruz’ diye konuştu. Irak’tan gelen işadamı Cemal Garip Kasapoğlu, 1991 yılında Kayseri’de mülteci kampında kalan Kuzey Iraklı Türklere ve yakın akrdabalarına gösterilen ilgi nedeniyle Kayserili’lere teşekkür etti. Daha sonra heyet üyeleri, Kayseri’deki firma yetkilileri ile ikili görüşmelerde bulundu. Kalkınma ajansları İzmir’de toplanacakEGE Serbest Bölgesi’nde Dünya Kalkınma Ajansları Konferansı düzenlenecek. Ege Serbest Bölgesi Kurucu ve İşleticisi A.Ş’den (ESBAŞ) yapılan yazılı açıklamada, bölgesel gelişim açısından büyük önem taşıyan kalkınma ajansları konusunda, ESBAŞ ve TOBB işbirliğiyle 6-7 Ekim günlerinde, Dünya Kalkınma Ajansları Konferansı organize edildiği bildirildi. Konferansa ABD, Portekiz, Fransa, Avusturya, Macaristan, İrlanda, Almanya ve Hollanda gibi ülkelerin kalkınma ajanslarından konuşmacıların katılarak, ülkelerindeki uygulamalarla ilgili bilgi vereceği ifade edildi. Devlet Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener’in açılış konuşmacısı olarak yer alması beklenen konferansa, TOBB Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu’nun da katılacağı kaydedildi.Çukurova fuarına 305 firma katılıyorADANA Valisi Cahit Kıraç, fuar organizasyonlarının, kentin tanıtımında önemli etken olduğunu söyledi. Kıraç, Çukurova Fuarcılık A.Ş (ÇUFAŞ) tarafından düzenlenen ‘3. Çukurova Sanayi ve Ticaret Fuarı’nın açılışında yaptığı konuşmada, fuarların kent ekonomilerine azımsanmayacak ölçülerde katkı sağladığını ifade etti. 3’üncüsü bu yıl gerçekleştirilen fuarın bölge ekonomisini de güç katacağını belirten Kıraç, Adana’nın altyapı olanakları ile yatırımcılar için cazibe merkezi olduğunu kaydetti. ‘Fuar organizasyonları kentin tanıtımımını sağlar’ diyen Kıraç, fuarın firmaların tanıtım ve işbirliği olanaklarını geliştirerek, üretime yönelik yurtiçi ve yurtdışı bağlantılarına olanak sağlayacağını kaydetti. Çukurova Fuarcılık A.Ş (ÇUFAŞ) Yönetim Kurulu Başkanı Şaban Baş da yaklaşık 10 bin 250 metrekare alanda düzenlenen fuara toplam 305 firmanın katıldığını, standların tamamen dolduğunu, ayrıca 43 resmi kuruma da stand tahsis ettiklerini söyledi. 8 ayrı ihtisas fuarının tek çatı altında toplandığını vurgulayan Baş, ‘Türkiye’nin bir çok bölgesinden firmalar bu fuarda kendilerini ve ürünlerini dünyaya tanıtma imkanı bulacaklar. Fuar gelecek yıldan itibaren uluslararası statü kazanacak ve bölge ekonomisine de katkıda sağlayacak’ diye konuştu.Demet ÖZTÜRK/KAYSERİ,(DHA)
Etiketler:

EN ÇOK OKUNANLAR

    Sayfa Başı