Dünyada parça halının yüzde 40'ı Gaziantep'ten

AA
12.09.2012 - 15:50 | Son Güncelleme: 12.09.2012 - 15:50

Güneydoğu Anadolu Halı İhracatçıları Birliği Başkanı Selahattin Kaplan, dünyada parça halının yüzde 40'nın Gaziantepli halıcılar tarafından üretildiğini bildirdi.

Kaplan, yaptığı açıklamada, geçen hafta içerisinde Ortadoğu Halı Fuarı'nın 5'ncisini gerçekleştirdiklerini ve yeni tasarımların sergilendiği fuara 50'nin üzerindeki ülkeden ziyaretçi geldiğini belirtti.

Bu yılın ilk 8 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 36 oranında artışla 951 milyon dolarlık halı ihracatı gerçekleştirdiklerini bildiren Kaplan, “Türkiye ihracat ortalamasını 4'e katladık. 8 ayda 116 ülkeye ihracat yaptık. Bu başarıda sürekli yeni teknolojiye ve ürünlere yatırım yapan Gaziantepli halı üreticilerinin payı büyük” dedi.

Yılda 350 milyon metrekare halı üretiliyor

Kaplan, kentteki fabrikalarda binin üzerinde makinede yıllık 350 milyon metre kare halı ürettiklerini ifade ederek, şunları kaydetti:
“Dünyada parça halının yüzde 40'ını biz üretiyoruz. İnşallah hedefimiz bu oranı daha da yükseltmek. Dünyada pek çok ülkede olmayan yeni teknolojiye yatırım yapıyoruz, makinelerimizi sürekli yeniliyoruz. Gaziantep'te binin üzerinde halı makinesi var. Bu makinelerle yılda 350 milyon metrekare halı üretimi gerçekleştiriyoruz. Sektörde 20 binin üzerinde çalışan var. Üretimin üçte ikisini yurt dışına üçte birini yurt içine satıyoruz.”

Son dönemde duvardan duvara halı sektörüne de girdiklerini aktaran Kaplan, altyapı ve personel eksiğini giderdikleri zaman bu sektörde de gelişmenin hızlanacağına inandığını ifade etti.

Bu yıl 1,5 milyar dolarlık halı ihracatı hedeflediklerini belirten Kaplan, 2023 yılı için öngörülen 5 milyar dolarlık ihracat hedefini ise 2020 yılına kadar yakalamayı ümit ettiklerini dile getirdi.

Sektörün sorunları

Kaplan, halı sektörünün hammadde ve makinede yurt dışına bağımlı olduğunu, Suriye sorununun da sektörü olumsuz etiklediğini anlatarak, şunları söyledi:
“Ham madde ve makine yatırımları dışarıdan temin edilmekte. Suriye ise gerçekten bizi derinden üzmekte ve etkilemektedir. Suriye ile çok ticaretimiz yoktu ama bizim Ortadoğu'ya açılan kapımızdı. Suriye'deki olaylardan dolayı kapılar kapandı. İhracat Mersin ve İskenderun üzerinden Ro-Ro seferleri ile yapılıyor. Bu da büyük bir zaman kaybına neden oluyor. Daha önce 10 günde yetişen bir ürünün gideceği yere ulaşması 50-60 günü buluyor. Müşteri de bunu kabul etmiyor. Zaman kaybı maliyet olarak bize yansıyor.”

Sorunlarından birisinin de aşırı rekabet olduğuna dikkati çeken Kaplan, sektörün büyüdüğünü ve bu nedenle müşterisini kaçırmak istemeyen üreticinin sürekli taviz verdiğini ifade etti.

Kaplan, yatırımlarını genişletmek isteyen halıcıların yer sıkıntısı yaşadığını da sözlerine ekledi.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı