İşte son konuşmalar

Güncelleme Tarihi:

İşte son konuşmalar
Oluşturulma Tarihi: Eylül 02, 2000 00:00

Haberin Devamı

Paris'te 25 temmuzda Charles de Gaulle havalimanından kalkarken düşen ve 113 kişinin ölümüne neden olan Concorde kazasıyla ilgili önaraştırma raporu yayınlandı. Fransız Ulaştırma Bakanlığı'na bağlı Kaza Araştırma Bürosu'nun hazırladığı 90 sayfalık önraporda ‘‘Araştırma devam ediyor, bulgularda ve tahlillerde değişiklik yapılabilir’’ denildikten sonra şu açıklamaya yer verildi:

‘‘Tekrarlanması ihtimali daima olan bir lastik patlamasının çok kısa bir sürede feci sonuçlarının olduğu ve mürettebatın durumu düzeltemediği görülüyor...’’

Rapora göre, lastik patlaması kesinleşirken bu parçaların motora mı, yoksa yakıt deposuna çarparak mı yangının çıktığı kesinleşmedi. Lastiğin patlamasına ise bir başka uçaktan piste düştüğü sanılan bir metal parçasının yol açtığı düşünülüyor. Uzmanlar mekal parçasını incelemeyi sürdürüyorlar.

43 santimlik metal, teknoloji harikasının yere çakılmasına, 109 kişinin de ölümüne neden oldu

Uzman görüşü

Uzmanlar, araştırmanın başından beri lastikte 32 santimlik yarığa neden olan 43 santimlik bir metal parçasından şüpheleniyordu. Raporda şu ifade yer aldı: ‘‘Bulunan metal parçanın üzerinde havacılıkta kullanılan Cherry tipi perçin çivisi delikleri var. Ama parçanın Concorde'a ait olduğuna dair bulgu yok.’’ Metal parça bir başka uçaktan da düşmüş olabilir.

Saniye saniye facia

15:58.00 Pilotlar, yer kontrolle konuşup motor çalıştırma öncesinde kontrollerin tamamlandığını söylüyorlar.

16.07.20 Yer kontrol, uçağa motor çalıştırma izni verdi. Kalkış için 26 Sağ pisti için taksi müsadesi alındı.

16.34.42 Piste gitmek için taksi başladı.

16.40.02 Kule New York seferi için AFR 4590'ın 26 Sağ kalkış pistine girmesine izin veriyor. Uçakta 9'u mürettebat ile 100 yolcu var.

16.42.17 Kule kalkış iznini veriyor: Air France 4590, kalkış serbest, rüzgar sakin.

16.42.20 Kaptan pilot: Herkes hazır mı?

İkinci Pilot: Evet hazır.

Uçuş Mühendisi: Evet.

16.42.30 Kaptan Pilot: Maksimum güç (Motor sesi artıyor ve kalkış için maksimum güçte çalışıyor). Kaptan pilot ‘‘maksimum güçte kalkış’’ bildiriyor. 23 saniye sonra Concorde'un hızı saatte 185 km'ye, 9 saniye sonra V1 hızına erişiyor.

16.42.57 Uçuş mühendisi: Dört yeşil. (Motorlar sorunsuz çalışıyor)

16.43.07'den 16.43.13'e kadar ne olduğu bilinmeyen gürültüler ve sesler geliyor. Birkaç saniye sonra sağ ön takımın lastiği muhtemelen bir metal parçasına bastığı için parçalanıyor. Kaza Araştırma Bürosu'nun ifadesiyle ‘‘Bu parçalanma, büyük kauçuk parçalarının fırlamasına ve uçağın bazı bölünmelerinde hasara sebep oluyor.’’

16.43.13 Kaptan pilot kalkışı başlatıyor. Kule uçağa arkasından alevler çıktığını bildiriyor.

16.43.13 Kule: Concorde 4590, motorunuzdan duman çıkıyor.

16.43.15 İkinci Pilot: Anlaşıldı. Takip ediyoruz.

16.43.20 Uçuş mühendisi: İki num... iki numaralı motorda arıza!..

16.43.22 Yangın alarmı ikazı

16.43.24 Uçuş mühendisi: İki numaralı motoru kes!..

16.43.27 Kopilot: Dikkat, badin badin!.. (Fransızlar hız göstergesine mucidinin adını veriyor; ikinci pilot hıza dikkat çekmeye çalışıyor)

16.43.30 Kaptan: Çek çek!.. (Bundan sonraki 8 saniye boyunca mürettebat birçok kez iniş takımlarından bahsediyor)

16.43.46 Kaptan pilot: İki numaralı motoru kesiyor musun?

16.43.48 Uçus mühendisi: Kestim.

16.43.49 İkinci pilot: Badin.

16.43.56 İkinci pilot: İniş takımları gelmiyor.

16.43.59 ila 16.44.03 arasında 3 kez GPWS (yere yakınlık ikaz sistemi) duyuluyor.

16.44.14 Kaptan pilot: Le Bourget, Le Bourget!.. (Paris'te ağırlıklı olarak iş jetlerinin kullandığı havalimanı)

16.44.20 De Gaulle Kule: Yangın alarmı, Concorde geri geliyor!..

16.44.28 Kaptan Pilot: Negatif, Le Bourget'yi deniyoruz!..

16.44.31 Kayıt kesiliyor.

Birkaç saniye sonra uçak De Gaulle'den 9.5 km uzaktaki Gonesse Oteli'nin üzerine düşüyor. Otel kısmen yıkılırken, 94 ton yakıt taşıyan uçak düşüş anında infilak ederek yanıyor. Kazada, uçaktaki 109 kişiyle oteldeki 4 kişi ölüyor.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!