Hem evlerinden hem umutlarından oldular

Güncelleme Tarihi:

Hem evlerinden hem umutlarından oldular
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 20, 2016 21:22

UNESCO’nun birçok ülkedeki mülteci kamplarından aldığı verilerle hazırladığı raporun sonuçları korkutucu: Mülteci çocukların okula devam edememe olasılığı, mülteci olmayan çocukların tam beş katı. Eğitim göremeyen çocukların büyük bölümünü de kızlar oluşturuyor.

Haberin Devamı

Dünya İnsani Zirvesi (23-24 Mayıs) öncesi, Birleşmiş Milletler Eğitim, Bilim ve Kültür Örgütü (UNESCO) ve Birleşmiş Milletler (BM) Mülteciler Yüksek Komiserliği (UNHCR), ‘Bu konuda hiçbir mazeret söz konusu olamaz’ adlı yeni bir politika belgesi yayınladı.

Belgedeki verilere göre, mülteci çocuklarının sadece yüzde 50’si ilkokula, ergen mültecilerin de yüzde 25’i ortaokula devam ediyor. Belgede öne çıkan bulgular ise şöyle:

İŞTE ÇARPICI BİLGİLER

Mısır, İran İslam Cumhuriyeti ve Yemen’de mülteci kamplarında ilkokula devam oranları ortalama yüzde 80 iken Pakistan’da yüzde 40, Etiyopya’da yüzde 50.

Kenya, Pakistan ve Bangladeş’te 12-17 yaş ergen mültecilerin yüzde 5’inden azı ortaokula devam ediyor.

Okul yaşındaki Suriyeli mültecilerin Ürdün’de yüzde 50’si, Türkiye’de yüzde 30’u okula devam ediyor.

Haberin Devamı

Nijerya’da 42 kamptan 19’unda, radikal dinci terör örgütü Boko Haram saldırıları nedeniyle evlerini terk etmek zorunda kalan çocuklar eğitim göremiyor. Irak’ta çocuk ve ergenlerin sadece yüzde 32’si eğitim alıyor. Yemen’de çocukların sadece üçte biri okula devam edebiliyor.

KIZLARIN DURUMU VAHİM

2015’te Kenya’daki Kakuma kamplarında, ilkokul öğrencilerinin sadece yüzde 38’i kızdı. Pakistan’da mülteci kız çocukları arasında okulu bırakma oranı yüzde 90’lara kadar çıkıyor.

Irak’ta, Necef bölgesinde 15-17 yaş arası kız çocuklarının yüzde 81’i okula gitmiyor.

Afganistan’da kadınların sadece yüzde 1’i okuma-yazma biliyor.

POLİTİKA ÖNERİLERİ

UNESCO belgesinde, zorla yerinden edilenlerin tümünün, yerlerinden edildikten sonra üç ay içinde eğitime erişimlerinin sağlanması çağrısında bulunuldu. Hükümetler ve ortaklarına önerilen 4 ana politika ise şöyle:

1- Zorla yerinden edilmiş insanların eğitim haklarını ulusal yasalara ve politikalara dahil etmek.
2- Yerinden edilmiş çocukları ve gençleri ulusal eğitim sistemlerine katmak.
3- Çok çeşitli ihtiyaçları karşılamak üzere hızlandırılmış ve esnek eğitim seçenekleri sunmak.
4- Yeterli miktarda eğitilmiş ve motivasyonu yüksek öğretmenler sağlamak.

EĞİTİM ALAN KENDİNİ KORUR

Haberin Devamı

Irina Bokova (UNESCO Genel Müdürü): “Şimdiye kadar görülmedik sayıda insan zorla yerlerinden edildi ve bu durum eğitim sistemlerine çok büyük bir yük getirdi. Ancak bu çocuklar ve gençler için eğitim özellikle büyük bir önem taşıyor. Bu çocuklar ve gençler, sırf okula devam etmeleri nedeniyle insan kaçakçılığına, yasa dışı evlat edinilmeye, çocuk yaşta evlendirilmeye, cinsel istismara ve zorla çalıştırılmaya karşı daha iyi korunmuş oluyor.”

Filippo Grandi (UNHCR Mülteciler Yüksek Komiseri): “Diğer her yerdeki çocuklar gibi, mülteci çocukları da eğitim hakkına sahip. Savaş ve şiddet nedeniyle köklerinden koparılan çocukların daha da geri bırakılmaması esas. Bağış kurumlarını ve kalkınma kuruluşlarını, mülteci çocuklarını ve gençlerini ulusal eğitim sistemlerine dahil etme gayretlerini desteklemeye acilen davet ediyoruz

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!