Dünya ısındı, Rusya sınır koydu, Türk denimi sıkıştı

Sadi ÖZDEMİR
17.01.2007 - 00:00 | Son Güncelleme:

Rusya'ya yılda 1 milyar dolarlık ihracat yapan Türk denimciler (kot kumaşı), hem global ısınmanın hem de bu yıl başından itibaren uygulanmaya başlanan 19 dolar referans fiyat uygulamasının negatif etkilerini aşmaya çalışıyor.

TÜRK denim (kot kumaşı-pantolonu) sektörü Rusya pazarındaki konumunu korumak için yeni bir strateji geliştirdi. 1 Ocak 2007 itibariyle başlayan "pantolonda referans fiyat" uygulaması ve global ısınma nedeniyle Rusya’ya ihracatta bu yıl zorlanacak olan denimciler, her yıl Moskova’da yaptıkları Jeanshow Fuarı’nı bu yıl iki kere düzenleyecek. 16-17 Ocak’ta gerçekleşen fuara 29’u Türk 42 firma katılırken, 6-8 Haziran’da düzenlenecek yılın ikinci Jeanshow Fuarı’na daha fazla katılımcı bekleniyor.

REKABET ÇOK KIZIŞTI: Türkiye Denim Sanayicileri ve İşadamları Derneği (DENİMDER) Başkanı Nedim Özbek, Rusya pazarına yılda 1 milyar dolarlık denim sattıklarını belirterek, "Rusya pazarı bizim içim çok önemli. Bu pazardaki konumumuzu korumak zorundayız. Ocak başından itibaren Rusya pantolonda 19 dolar referans fiyat uygulaması başlattı. Bu uygulama ile Rusya’da üretimi özendirmek istiyorlar. Bu pazara ürün satan ülkeler açısından rekabet çok kızıştı. Biz de hem Moskova’daki pazarlama faaliyetlerimizi yoğunlaştırıyoruz hem de Ruslar’ın şu anda ’alışveriş için en çok gittikleri ülkelerde’ mağaza ve showroom yatırımlarına yöneliyoruz" dedi.

HAVALAR BURADA DA SORUN: Türk denim sektörünün iç pazarda havaların sıcak gitmesinden olumsuz etkilendiğini hatırlatan Nedim Özbek, Rusya’da da hava sıcaklıklarının mevsim normallerinin çok üzerinde seyrettiğini ve denim hazır giyim ürünlerinde satışı olumsuz etkilediğini anlattı. Özbek, "Bu nedenle satışlar şimdiden yüzde 10 kadar geriledi. Rusya için artık daha çok çaba harcamamız gerekiyor" diye konuştu. Bu yıl Moskova’da ilk kez aynı yıl iki Jeanshow Fuarı düzenleyeceklerini belirten Nedim Özbek, "Üçüncü Jeanshow Fuarını 5-7 Eylül’de Kiev’de yapacağız" diye konuştu.

Fabrikaları taşımak istemiyoruz

DENİMDER Başkanı Nedim Özbek, denim sanayicileri olarak, Türkiye’de üretmeye çok önem verdiklerini belirterek, "Biz rekabette başarılı olmak için pazarlamaya ağırlık veriyoruz. Maliyetleri düşürmek için üretimimizi yurtdışına taşımayı düşünmüyoruz. Çünkü ülkemizin istihdama ihtiyacı var" dedi. Özbek, daha önce de maliyet hesapları ile birçok üreticinin yurtdışına gittiğini ancak varlığını sürdüremediğini söyledi.

Yurtdışı fuara teşvik var şirketler yine de zorlanıyor

JEANSHOW
Fuarı’nı düzenleyen uluslararası fuarcılık şirketi Türkel Fuarcılık A.Ş. Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Işıl Yazgan, 2006’da yurt dışında 25 fuarcılık organizasyon şirketinin DTM izniyle fuarlar düzenlediğini belirterek, şunları söyledi: "Bu şirketlerin düzenlediği fuar sayısı 170’i buldu ve 200 bin metrekarelik alanda gerçekleşti. Bu fuarlara 3 bin 500’e yakın şirket katılarak tanıtım yaptı. Ancak 2007’de bu rakamların büyümesini beklemiyoruz. Aslında yurt dışı fuarlara katılım ücretinin yüzde 60’ı devletimiz tarafından karşılanıyor. 15 bin dolar ve 60 metrekareye kadar destek sürüyor."

Referans fiyat nedir

BİR
pazara kalitesiz ve maliyet hesaplarına uymayan düşük fiyatlarda ürün girişini engellemek için ’en az fiyat’ uygulaması. Örneğin, Rusya’ya ihraç edilecek denim pantolan 19 dolardan daha düşük fiyatta olamaz.
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı