Dünya devleri otomobillerini Türk kalıbıyla üretiyor

Ufuk SANDIK
29.12.2001 - 01:58 | Son Güncelleme:

Türk otomotiv sektörü, yaşanan krizlere göğüs germesinin yanısıra yeni yeni başarılara imza atıyor. İlk kez Türkiye'de üretip dünyaya yayılan araç başarısına şimdi de ‘kalıp’ eklendi. Tofaş, Ford Otosan ve Karsan, artık dünya otomotiv devlerine ‘kalıp’ ihraç ediyor.

Türk otomotiv sektörü, dünya ülkeleri için ürettiği otomobil, otobüs ve kamyonlardan sonra şimdi de otomotiv devleri için kalıp üretimi yapmaya başladı. Dünya otomotiv devlerinin fabrikalarında otomobil üretimi için kullandıkları kalıpları, başta Tofaş olmak üzere, Ford Otosan ve Karsan üretiyor.

Tofaş, Fiat, Lancia, Bertone ve Renault için kalıp üretiyor. Ford Otosan ise ünlü İngiliz 4x4 üreticisi Land Rover firması için kalıp ihraç ediyor. Land Rover'ın Solihull tesislerinde üretilecek yeni bir 4x4 aracın prototip kalıpları Türkiye'de Ford Otosan fabrikasında üretiliyor. Karsan da dev otomotiv firmalarına kalıp üretimi yapan firmalardan biri... Karsan, Tofaş ve Fiat için kalıp üretimi gerçekleştiriyor.

Tofaş CEO'su Jan Nahum, otomobilin dış parçalarının preslenmesinde kullanılan kalıpların Türkiye'de üretilmesinin, otomotiv sektörünün ulaştığı kaliteyi açıkça gösterdiğini söyledi. Türkiye'deki mevcut kalıp kapasitesini, Avrupalı üreticilerin taleplerini karşılamak için bir çalışma yürüttüklerini belirten Nahum, ‘‘Türkiye'deki kalıp kapasite fazlasını değerlendirmeyi düşünüyoruz. Bunun için kalıp üreten tüm firmaları ihracat için biraraya getireceğiz’’ dedi.

TOFAŞ

Jan Nahum, şöyle konuştu:

‘‘Fiat'ın yeni geliştirdiği bir MPV modeli ve eski Croma'nın yerine üretilecek yeni bir model ile Lancia modelinin kalıplarını üretiyoruz. Ayrıca Bertone tarafından geliştirilen yeni bir Alfa Romeo modeli için gerekli kalıplar Tofaş tesislerinde üretiliyor. Bunun dışında şu anda adını açıklayamacağım başka üretici firmalar da var. Motor kaputu, kapılar, arka kapı, bagaj kapağı gibi parçaların, hem iç hem de dış kısımlarının kalıplarını üretiyoruz. İç kısımlar, otomobilin içinde kalan bölümler ve kullanıcılar tarafından görülmeyen kısımlardır. Ancak bu parçaların kalıplarını üretmek oldukça zahmetlidir. Ancak, biz bütün bunları gelişmiş kalıp teknolojimiz sayesinde üretebiliyoruz.’’

FORD OTOSAN

Ford Otosan Genel Müdürü Turgay Durak, Land Rover'ın yeni geliştirdiği bir modelin prototip kalıplarının ilk bölümünü teslim ettiklerini söyledi. İkinci bölüm kalıpların üretim çalışmalarının devam ettiğini belirten Durak, ‘‘V227 projesinde; özgün bir aracın geliştirilmesi ve prototip üretim süreci konusunda Ford Grubu'nun bünyesine dahil olduk. Daha sonra yüzde 100 Ford bünyesinde yer alan Land Rover'a prototip kalıplarının üretimi çalışmalarına başladık. Bu iş 600 bin dolarlık küçük bir iş. Ama, seri üretim kalıplarıyla ilgili sunduğumuz bir teklif var. Bununla ilgili olarak bir niyet mektubu imzaladık. Bu gerçekleştiği taktirde 5.5 milyon dolarlık bir ihracat söz konusu’’ dedi.

Turgay Durak, Ford ve İtalyan firmalara da kalıp üretimi konusunda bazı teklifler verdiklerini, konuyla ilgili çalışmaların devam ettiğini belirtti.

KARSAN

Karsan Genel Müdürü Mehmet Can Karabağ, Avrupa'daki kalıp talebini Türkiye'deki kapasite fazlasıyla karşılanabileceğini söyledi. Tofaş'ın bu konuda önderlik yapıp Türkiye'deki atıl kapasiteyi değerlendirmeye çalıştığını belirten Karabağ, ilk teslimatlarını şubat ayında yapacaklarını kaydetti.


Kim, hangi markaya

kalıp gönderiyor?

<ı>Kalıbı gönderen Kalıbı alan

Tofaş Fiat

Tofaş Lancia

Tofaş Bertone

Tofaş Renault

Ford Otosan Land Rover

Karsan Fiat
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı