Dünya devinden test kuruluşlarına önemli çağrı

Hürriyet Haber
17 Mayıs 2017 - 07:36Son Güncelleme : 17 Mayıs 2017 - 09:55

Yapılan araştırmalar, yasal sınırlar içerisinde kalmak koşuluyla, önde gelen markaların yıpranmış lastiklerinin, kalitesiz markaların yeni lastikleriyle neredeyse aynı performansı sergilediğini gösterdi. Michelin, lastik değerlendirmesi yapan test kuruluşlarına çağrıda bulunarak, yaptıkları testlerde sadece yeni lastikler kullanmak yerine yasal limit sınırında olan lastikleri de kullanmalarını istedi.

Lastikler aşındıkça lastik performansı ve yol tutuşunda da önemli değişiklikler meydana geliyor. Dünya lastik devi Michelin, aşınmış lastikler üzerine yaptığı testlerde ortaya ilginç sonuçlar çıktı. Yasal limite göre 1.6 mm aşınmış kaliteli lastiklerin ıslak zeminde frenleme mesafesinin bazı yeni lastiklerle neredeyse aynı olduğunu ortaya çıktı. Michelin'in Clermont'da bulunan Ladoux Test Merkezi’nde basın mensuplarının da katıldığı testlerde, şehir efsanesi haline gelen aşınmış lastiklerin yol tutuşunun kötü olduğunun doğru bir tanım olmadığını gösterdi.

Dünya devinden test kuruluşlarına önemli çağrı

Mevcut AB kuralları uyarınca yeni lastikler, gürültüye, yuvarlanma direncine ve ıslak hava performansına göre ölçülüyor. A - F arasında değerlendirilen her kategori arasında üç metreye kadar ıslak fren mesafesini beliyor. A dereceli lastik seti olan bir otomobilin, F dereceli lastiklerden 18 metre daha kısa fren mesafesi oluşuyor.

6 MİLYAR EURO ÇÖPE GİDİYOR

Yeni alınan bir lastiğin diş derinliği 6-8 mm arasında değişklik gösterirken, sürücüler hem kendi güvenlikleri hem de satıcıların yönlendirmesi nedeniyle genellikle diş derinliği 3 mm'ye inince lastiklerini değiştiriyorlar. Bu yanlış anlayış nedeniyle sadece Avrupa'da bir yılda 128 milyon ek lastiğin tüketilmesine neden olurken, çevreye etkileri incelendiğinde ise her yıl 9 milyon ton CO2 emisyonu ortaya çıkmasına neden oluyor. Çevresel etkinin yanı sıra lastikleri tamamen aşınmadan değiştirmek de tüketiciler için ciddi ve gereksiz maliyete neden oluyor. Ernst&Young’ın raporuna göre erken lastik değişimi, sadece bir yıl içerisinde Avrupa’da 6 milyar Euro ekstra maliyet anlamına geliyor.

Dünya devinden test kuruluşlarına önemli çağrı


LASTİK AŞINDIKÇA YAKIT MALİYETİ DÜŞÜYOR

Bilinenin aksine lastik 'kabaklaştıkça' yakıt tüketimi artar iddiası da yapılan testlerle çürütüldü. Diş derinliği azaldıkça aracın yakıt ekonomisi de iyileşiyor. Beş dolu depodan biri, sadece lastiklerinin yuvarlanma direnci için kullanılıyor. Yasal diş limitinde çıkarılan lastiğin yuvarlanma basıncı, yeni lastiğin yüzde 80’i oranındadır. Dolayısıyla lastiği yasal diş aşınma limitine gelinceye kadar kullanmak, sürücünün yakıt maliyetini de cüzdana dokunur bir şekilde etkiliyor.

'AŞINAN LASTİKLERİ TEST EDİN’

Michelin, dünyada profesyonel olarak her sene çeşitli markalara ait lastikleri değerlendirmesini yapan test kuruluşlarına çağrıda bulunarak, yaptıkları testlerde sadece yeni lastikler kullanmak yerine yasal limit sınırında olan lastikleri de kullanmalarını istedi. Böylece araç kullanıcıları sadece yeni lastiklerin değil, aşınmış lastiklerin de kalitesine göre nasıl bir performansı olduğunu daha iyi görecek. Yapılan başlıca testler arasında ise ıslak ve kuru zeminde frenleme, virajda yol tutuşu ve suda kızaklama bulunuyor.

Dünya devinden test kuruluşlarına önemli çağrı


‘SINIRA GELMEDEN LASTİKLERNİZİ DEĞİŞTİRMEYİN’

Michelin Islak Zemin Ar-Ge Müdürü Pierre Fraisse, Ladoux Test Pisti'nde yapılan uzun testler sonucunda kaliteli aşınmış ve ucuz yeni lastik arasındaki ıslak zemin üzerinde bir fark olmadığını belirtti. Fraisse, “Aşınmış lastiklerin hepsinin performansı aynı değildir. Aşınmış olmasına rağmen bazı premium lastikler, yeni ucuz lastiklere göre daha iyi fren mesafesi sağlarlar. Kullancıların çok önemli ve güvenli olarak gördükleri diş derinliği, ıslak zeminde frenlemede o kadar da önemli değildir” dedi.

Dünya devinden test kuruluşlarına önemli çağrı


Michelin Kuru Zemin Ar-Ge Müdürü François Fink ise yaptıkları araştırmalar sonucunda, kazaların %70’i kuru zeminde gerçekleştiğini belirtirken, kaliteli aşınmış lastiklerin yeni alınan ucuz lastiklere oranla daha kısa mesafede durduğunu açıkladı.

Michelin'in Teknik İletişim Yöneticisi Cyrille Roget, Ladoux Test Merkezi’nde yapılan testler sonrası basın mensuplarına yaptığı açıklamada, 'Lastiklerin performansı zaman içerisinde değişir ve sürücüler lastiklerin aşınmaya başladığını anlamaları zor olabilir. Lastiklerimiz 1,6 mm'ye kadar çalışacak şekilde tasarlandı. Sonuç olarak, müşterilerimize sınırına ulaşıncaya dek lastiklerini değiştirmemelerini söylüyoruz. Ne yazık ki tüm lastikler aynı şekilde değil. Bu yüzden yıpranmış lastikler için yeni bir derecelendirme sistemi ve performans standardı görmek istiyoruz' dedi.



    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı