Doğuda şeker batıda çikolata

Hürriyet Haber
03 Ağustos 2012 - 00:00Son Güncelleme : 02 Ağustos 2012 - 14:27

Ramazan Bayramı’nın yaklaşması ile hareketli günler yaşayan şekerleme ve çikolata sektörü, yılda ortalama yüzde 10 büyüme gerçekleştirerek 3.1 milyar dolarlık ciroya ulaştı.

Türkiye’nin ikram geleneğinin bölgelere göre değişiklik göstermeye başladığını ifade eden Şekerleme ve Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu Başkanı Zekeriya Mete, “Doğu ve Güneydoğu’ya gittikçe bayramlarda ikram edilen ve hediye amaçlı satın alınan ürün portföyü şekere doğru yönelmiş durumda. Bunun yanı sıra Marmara ve Ege’de ise çikolatayı tercih ediyor. Özellikle Marmara Bölgesi çikolata tüketiminin yüzde 45’ini elinde bulunduruyor” dedi.

Türkiye’de yıllık çikolata ve şekerleme tüketiminin kişi başı 2 kilogram olduğuna dikkat çeken Zekeriya Mete, bayramlarda ise kişi başı tüketimin 1 kilogramı bulduğuna dikkat çekti.

İhracat hedef 2.5 milyar dolar

Sektörde ihracatın önemli ölçüde arttığını da belirten Zekeriya Mete, “2012 yılında sektördeki ihracat hedefi 2.5 milyar dolar oldu. Başlıca ihraç ülkeleri, Avrupa Birliği, Kuzey Afrika ülkeleri, Rusya, Suudi Arabistan, ABD, Türki Cumhuriyetleri Orta Doğu ve Uzak Doğu’dur. Endüstriyel üretime geçişin tarihi çok eski değil. 80’li yıllarla birlikte ticaretin gelişmeye başlaması, teşvik uygulamalarının artması doğal olarak yatırımların da artmasına neden oldu” dedi. Bu gelişmelerin sadece sektörün değil, ilişkili diğer sektörlerin de büyümesini katkı sağladığını ifade eden Zekeriya Mete, “Bu sektörler arasında ham madde, yardımcı madde ve ambalaj malzemeleri üreten sektörleri sayabiliriz. Bugün çikolatanın beşiği kabul edilen Belçika ve Avusturya’ya çikolata ihraç eder hale geldik” dedi. Sektörünün Ar-Ge ve inovasyon çalışmalarına yaptığı yatırımlara da dikkat çeken Zekeriya Mete, “Çikolata ve şekerleme sektörü diğer sektörlerden açık ara önde gittiği gibi, kaliteli ve dünya standartlarında üretim yönünden birçok ülkeden de ileridir” dedi.

Merdiven altı üretime dikkat

Türk çikolata ve şekerleme sektörünün en önemli sorunlarından birinin de merdiven altı üretim olduğuna dikkat çeken Zekeriya Mete, “Türkiye’de sektörün en büyük sorunu kayıt dışı üretim alanları. Bununla sektör çok ciddi mücadeleler verdi. Ancak burada çok fazla başarılı olunamadı. Şimdi yavaş yavaş tüketici bilinçlenmeye başladı. Gelir seviyesi de arttıkça tüketici artık markalı ürünleri almayı tercih ediyor” dedi.

Eskiden bakkalların bayramlarda bu ürünleri tezgah üstlerinde sattıklarını ifade eden Zekeriya Mete, “Kilo fiyatı diğer ürünlere göre daha uygun çikolata ve şekerler yok satardı. Ancak artık tüketici bilinçlenmeye başladı. Bu ürünlerin lezzet ve sağlık bakımından markalı ürünlerle kıyaslanamaz olduğunun farkına vardı. Bu da sektöre yatırımları arttırıyor. Son birkaç yılda bu alanda önemli gelişmeler gözlemleniyor. Markalı ürünlere talep arttı. Merdiven altı üretim artık sona yaklaşıyor. Tüketici sağlıklı ürünleri tüketmeyi tercih ediyor” şeklinde konuştu.

Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı