"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Doğan Hızlan: Tiyatro hayat kadar farklıdır

Doğan HIZLAN

ULUSLARARASI İstanbul Tiyatro Festivali'ndeki oyunlar dünya sahnelerindeki yenilikleri, öncü yapımları bize sunuyor.

Klasikle modernin aynı zaman dilimi içinde seyredilmesi, hem tiyatro kavramına tarihi bir bütüncüllük içinde bakmamızı sağlıyor hem de mukayese yeteneğimizi tahrik ediyor.

Tiyatroyu dünya ölçeğinde zevk ıskalamıza yerleştiriyor.

Böyle uluslararası bir festival olmasaydı, sözgelimi Shakespeare'in Hırçın Kız'ını Royal Shakespeare Company'den seyredemezdik, Robert Wilson'ın Önceki Günler'indeki modern lezzeti tadamazdık.

Tiyatro meraklısı, hiç bir oyunu kaçırmayan, seyrettiğini eleştiri süzgecinden geçirecek niteliğe, donanıma da sahip olan bir dostum bana öyle söyledi.

Dünya tiyatrosunun önemli eserlerini, kişilerini, bu festivalde izleyebiliyoruz, dolu salonlar da bunun göstergesi değil mi?

Gerçekten de öyle.

Hırçın Kız'ın kapısında Sevda Şener'le konuşuyorum. Ankara'dan tiyatro dünyasının bilim ve dramaturg kesiminden seçkin dostlarıyla birlikte İstanbul'a gelmiş, onların kimisi, bilet veya davetiye bulma telaşındaydılar.

O an bir seyirci, dinleyici için en heyecanlı anlardır.

Muhsin Ertuğrul Tiyatrosu'nun önünde her kuşaktan tiyatro sever kalabalığı var. Üstelik günlerden cumartesi.

Ferhan Şensoy'un Fişne Pahçesu temsilinde de sıcağa rağmen, Ses Tiyatrosu'nun o güzel salonu doluydu.

Robert Wilson'ın Önceki Günler'inde Atatürk Kültür Merkezi'nin büyük salonunda tek boş yer yoktu.

* * *

YERLİ tiyatroların yıl içinde sergiledikleri oyunla festivale katılmaları üzerine biraz düşünmek gerekiyor. Sezon içinde bir çok kişi o oyunu gördüğü için festivalde ilgi göstermiyor. Bazı salonlardaki seyirci azlığını böyle açıklamak gerekiyor.

Eski oyunla katılanlara bir hatırlatmada bulundum.

Yerli tiyatrolarımızın da yeni oyun sahnelediklerinde seyirci sayısı bakımından daha başarılı olacağını tahmin ediyorum. Ayrıca, yeni oyunlar, festival esprisine daha uygun geliyor bence.

Robert Wilson'ın Önceki Günler'i üzerine Güher ve Süher Pekinel ile konuştuk. Umberto Eco'nun İtalyanca metni konusunda aynı görüşü paylaşıyoruz.

Her ne kadar Robert Wilson, metinle sahne arasında bir bağ kurulmamasını istese de, biz gene de metni anlamaktan/algılamaktan yanayız.

Metin inglizce veya Türkçe olsaydı, bunu daha geniş bir seyirci topluluğunun algılaması mümkün olabilirdi.

Önceki Günler'in Türk seyircisi için unutulmaz sahnesi, Semiha Berksoy'un sahneden şarkı söyleyerek geçmesiydi.

Dilerim bu sahne tutkusu hiç bitmesin, içindeki sahne ateşi sönmesin.

* * *

DEĞİŞİK anlayışlardaki tiyatrolar, hayatın farklılığını sahneye getiriyor.

Sanırım tiyatroyu ve hayatı seven için Tiyatro Festivali bulunmaz bir fırsat.

X