"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Doğan Hızlan: Soyutun duayeni ve bir İmece Sergisi

Doğan HIZLAN

Soyutun duayeni Ferruh Başağa'nın yeni çalışmaları, Yapı Kredi Kazım Taşkent Sanat Galerisi'nde sergileniyor.

Yıllardır tekrara düşmeyen bir ustalığın ürünleri.

Artık kurumlar sergi dolayısıyla katalog, albüm de yayınlıyorlar. Eski günlerde iki sayfalık kuşe kağıda basılmış davetiyeleri anımsadıkça, geldiğimiz noktada iyimser olmamak mümkün değil.

Resmin verdiği huzuru yaşadım Ferruh Başağa'nın sergisinde, önlerinde durarak mutlu olduğumu farkettim.

Sergiye girer girmez Ara Güler'in Ferruh Başağa fotoğraflarıyla karşılaşıyorsunuz.

Dilerim bu tarz bir sergileme, başka ressamlar için de uygulanır.

Sergi için hazırlanan katalogta Uğur Kökden'in 'Yitik Denizler Ressamı' yazısında; Başağa'nın resmine bilgili bir yaklaşımı bulabilirsiniz. Başağa'nın, resim için söylediği hem kendi resmi hem de soyut resim için önemli bir tanım:'Hayır! Resmimin arkasında ancak resim var!'

Melih Cevdet Anday, 'Ferruh Başağa'nın resimlerinde ben, Ege'deki güneşi ve denizi gördüm,' diye yazmış.

Duyduğum ferahlığı Anday, temellendirmiş.

Uzmanların, yazarların, eleştirmenlerin Ferruh Başağa hakkındaki yorumlarını bu katalogta bulabilirsiniz. Hayatını da.

Geçenlerde bir galerici dostum, Başağa'nın sergisinden yola çıkarak Türk resminin ekonomik değeri üzerine düşüncelerini iletti bana.

'Dikkat ettin mi,' diye söze başladı. 'Resimleri Türk parasıyla satılıyor.' O zaman, ressamın her zaman tekrarladığı bir düşüncesini hatırladım. Başağa'nın amacı daha çok eve resmin girmesiydi. Paradan önce sanatçı tutkusu geliyordu.

Neden modern resim müzayedesi yapılmıyor sorusuna da gene galerici dostum cevap verdi:

Çünkü satılan paraya alıcı bulmuyor da ondan.

Üstelik resim satış yöntemi, alıcıyı şaşırtıyor ve alışlardan uzak tutuyormuş.

Önce sergide yüksek bir fiyat konuyor, sonra bu fiyat galericinin deposunda iniyor, sonra da sanatçının atölyesinde üçüncü fiyata ulaşıyormuş.

Bilmiyorum, bu iddiaların tartışılması gerekir.

* * *

NİCE türküyü bize Ruhi Su sevdirdi, türkülerin toplumsal işlevini, ardındaki felsefeyi aramamızı bize o öğretti.

Ruhi Su'nun müziğini bir kez dinleyen onu unutmamıştır.

Ruhi Su Kültür ve Sanat Vakfı'nın AKM'de açtığı İmece sergisi, sanatçının sanatçıya olan sevgisini, saygısını simgeliyor.

Yüz elli dört ressam tablolarını sergiye getirmiş ve satıştan sonraki parayı da Vakıf'a bağışlamış.

Sevdiğiniz sanatçıların tablolarını, desenlerini gerçekten bu fiyata bir daha bulamazsınız. Resim severler için bu sergi bir fırsattır.

Üstelik amacını düşündüğünüzde, resim zevki ile birlikte İmece'ye katkıda bulunmanın da sorumluluk sevincini yaşayacaksanız.

Ilgın Su, projenin kendiliğinden oluştuğunu, önerinin Ruhi Su dostlarından geldiğini söyledi sergide.

Ruhi Su'nun unutulmadığının bir belirtisi.

* * *

Resmin, hayatınızdaki yerini ihmal etmeyin.

X

YAZARIN DİĞER YAZILARI