"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Doğan Hızlan: Galeri Nev'in Müzekitap'ı

Doğan HIZLAN

Onbeş yılı aşkın bir süredir, Galeri Nev, İstanbul'da ve Ankara'daki galerilerinde açtığı sergilerle, yayınladığı katalog ve albümlerle Türk resmine, heykeline hizmet ediyor.

Görsel sanatlara verilen emekleri önemserim. Çünkü gözlerimize, bakış ufkumuza estetik kurallar yansımazsa, her türlü çirkinliğe tahammül edebiliriz. Rahatsız olmayız.

Aksi takdirde kötü yapılmış binalara, yıkıntılara gözümüz alışır.

İki ciltten oluşan Müzekitap'ın başında Haldun Dostoğlu ile Ali Artun'un ortak bir Önsöz'ü var:

‘‘2000 yılında dünyada müze yapıları, Türkiye'de ise müzesizlik tasaları yükselmektedir.

<ı>1950-2000 Türkiye'de Çağdaş Sanat başlıklı bu <ı>müzekitap, Galeri Nev'in aynı zamanda onbeşinci yılını doldurduğu 2000 yılını simgelemek üzere, 2000 eserin röprodüksiyonunu içermektedir.

<ı>Müzekitap tasarısının bir esin kaynağı da, şu sıralarda belki yayımlandığı zamandan (1947) daha güncel olan Andre Malraux'nun <ı>Hayali Müze'si olmuştur.

Ama daha da önemlisi, <ı>müzekitap, kapsadığı eserleri, sergilendikleri duvarlardan kurtararak sanatı düşünen herkesin ilgisine sunabilmek, kültürel hoyratlıktan esirgeyebilmek, sanatçılarını tarihle buluşturabilmek gibi umutlarla yayımlanmıştır.’’

* * *

ARİF DİNO ile başlayan Müzekitap, Emiel Hoorne ile tamamlanmaktadır.

Modern Sanat Müzesi olmayan bir ülkenin ayıbını belli oranda gideren bu tür çalışmaları destekliyorum.

Hiç olmazsa yıllar boyu Galeri Nev'de açılan sergilerde yer alan eserleri görebiliyor, sanatçıların hayatlarını öğrenebiliyoruz.

Belli bir galerinin seçim/bakış açısından da olsa Türk resminin, heykelinin ustalarının eserlerini iki ciltten izlemek mümkün.

Her gün onu aşkın sergi davetiyesi ulaşmakta elimize. Görsel beğeninin artması yönünden elbet sevindirici bir miktar.

Ancak bunların değerleri ve gezenlerin sayısı, resime ilginin azlığını göstermektedir bir yandan da.

Öğrencilerin belli günlerde, bu sergilere götürülmesi, resim ve heykel hakında onlara bilgi verilmesi bence sanat eğitiminin bir parçasıdır.

Oysa biz sadece çerçevesi muhteşem tablolaları salonlarımıza asarak, resme olan dekoratif sevgimizi ispatlarız.

Sergi gezmenin herkesin görsel beğenisini etkilediği gerçeğini unutmayalım.

* * *

MÜZEKİTAP, Türk resmine toplu bakış açısından yararlı bir kaynak.

X