Dış kredi musluğuna ’çevreye saygılı ol’ kriteri de koydular

Nurten ERK TOSUNER
13.08.2006 - 00:00 | Son Güncelleme:

Uluslararası finans kuruluşları, Türkiye’deki şirketlere kredi kullandırırken, "çevreye saygı" kriterine de bakıyor. TAV Yatırım Holding, İstanbul Havalimanı İç Hatlar Terminali’ni yenilerken, dış cephedeki asbestleri ’sağlığa zararlı’ diye söktü. Bu söküm, TAV’a kredi veren Alman bankasının şartları arasında da yer aldı.

ULUSLARARASI kuruluşlardan dış finansman kullanmak isteyen firmalara artık kredi musluğu ’çevreye saygı’ şartı ile açılıyor. Türk firmalarına proje kredisi kullandıran uluslararası finans kuruluşları, krediyi sadece sağlamakla kalmıyor. Kredi açılan projeyi her ay tarafsız bir denetim kuruluşu tarafından tüm teknik ve çevresel yönleriyle incelettiriyor. Çevreye veya insan sağlığına zararlı madde kullanılıp kullanılmadığını, çevreye zarar verip vermediğini yerinde tespit ettiriyor. Ardından da bu kurumun vereceği rapora göre krediyi öngörülen dilimler halinde proje sahibine kullandırıyor. Bunun en güzel örnekleri TAV Yatırım Holding’in İstanbul Atatürk Havalimanı’nın İç Hatlarını yenileme projesi ve Ankara Esenboğa’daki yeni havalimanı projesinde yaşanıyor.

HER AÇIDAN DENETLENİYORUZ:

70 milyon dolarlık yatırımla İstanbul Havalimanı’nın İç Hatlar’ını yenileme projesini sürdüren TAV Yatırım Holding CEO’su Sani Şener, geçmişte asbest kullanılarak yapılan iç hatlar binasının dış cephesinin sökümünün uluslararası denetçiler tarafından kontrol edildiğini söyledi. Şener, 70 milyon dolar krediyi Alman Bankası HVB AG ve Garanti Bankası’ndan sağladıklarını belirterek, şöyle devam etti: "İngiliz mühendislik firması Matt Mc Donalds, kredi veren kuruluşlar adına bizi denetliyor. Ayda bir hem teknik, hem de paranın harcandığı yerler açısından denetleniyoruz. Yaptığımız işlerin uluslararası standartlara uygunluğunu her açıdan denetleyen bu kuruluşun onayı olmadan kredi kullanıma açılmıyor. İç hatlar binası da 1980’de yapılmış ve yapımında asbest kullanılmış. İzmit Atık Yakma ve Depolama Şirketi (İzaydaş) uzmanları tarafından söküldü ve bu maddeler yine onlar tarafından imha edildi. İç hatların dış cephesinin sökümü, imhası ve yeniden yapılması yaklaşık 5 milyon dolara mal oldu."

KREDİLER SÖKÜME BAĞLI:

Asbestin kanserojen bir madde olduğunu hatırlatan Şener, "2003 yılından sonra Türkiye’de de yapılan tüm inşaatlarda bu maddenin kullanımı yasaklandı. Bu tarz asbestli bir söküm kredilerin geleceğini bile belirliyor" dedi. Sani Şener, şöyle konuştu: "Projeleri yaptığımız her yerde yabancı kredi kullanıyoruz. Biz zaten uluslararası bir şirketiz. Bu sökümü gerektiği şekilde yapıyoruz. Ancak burada önemli olan bize 70 milyon dolar kredi veren kuruluşlar nasıl söküm yapacağımızın ve nasıl imha edeceğimizin kurallarını bile belirliyor. Krediler artık bir anlamda çevreye saygılı olmanıza bağlı."

TAV’ın yüzde 20’sini yabancılara satıyoruz

HAVALİMANI işletmeciliğinde ve yapımında bölgesel bir firma olmak istediklerini vurgulayan TAV’ın CEO’su Sani Şener, halka arz öncesinde TAV’ın yüzde 5 hissesini İslam Kalkınma Bankası’nın altyapı fonlarına, yüzde 5 hissesini de Kuveytli Havalimanı Fonu’na (GIH) sattıklarını bildirdi. Şener, "Japon ve Avustralyalı iki fonla görüşmelerimiz sürüyor. Bunların da herbirine yüzde 5’er hisse satacağız. Böylece yüzde 20 stratejik ortak alıyoruz" dedi. TAV Holding, bu yıl sonuna kadar hisselerinin yüzde 30’unu halka açmayı planlıyor. Şener, "SPK’nın uygun göreceği bir oranda ve tarihte halka açılacağız. Halka arz öncesi 15 Eylül’de 1 milyar dolarlık tahvil ihraç edeceğiz" dedi.

Esenboğa’da her ay ’TAV çevreye zarar veriyor mu’ incelemesi var

ALMAN HVB ve Garanti Bankası’ndan Ankara Esenboğa Havalimanı için de kredi kullandıklarını belirten Sani Şener, İngiliz mühendislik firmasının her ay Ankara’ya gelerek kontroller yaptığını söyledi. Şener, şöyle konuştu: "İngiliz firma yetkilileri, Esenboğa’nın çevresindeki bütün muhtarlara tek tek ’TAV çevreye, bitki örtünüze ya da sizlere zarar veriyor mu" diye soruyor. Şantiyelerdeki güvenlik önlemlerimize de bakıyor. Türk bankaları da artık proje finansmanında bunu uygular artık. Bu uluslararası kuralları uygulayanlar ayakta kalacak, uygulamayanlar. kalamayacak."

Uçaklara yerdeyken klima bağlanacak

SANİ Şener İç Hatlar binasında yolcu konforuna dönük çalışmaları şöyle anlattı: "Uçak yere indiğinde yolcuların inişini sağlayan körüklerin altına PCA sistemleri konuldu. Uçak yolcu alırken kendi jeneratörünü çalıştırırdı. Şimdi uçak dururken körükle klimaya bağlanır gibi olacak. Bu uçaklar için tasarruf, yolcu için konfor demek. Yolcular iniş çıkışta artık körüklerde boğucu sıcaklarla da karşılaşmayacak. Güvenlik ve tomografi cihazları da son kurallara göre yerleştirildi. Check-in kontuarları, giriş kapısı yenilendi. 24 saat yolcu olan bir mekanda bu çalışmaları nakış işler gibi yapıyoruz."
Etiketler:


EN ÇOK OKUNAN HABERLER

    Sayfa Başı