Gündem Haberleri

GÜNDEM

    Dijital notalara dikkat

    Hürriyet Haber
    11 Nisan 1998 - 00:00Son Güncelleme : 11 Nisan 1998 - 00:01

    Teknoloji harikası bilgisayarlar, küçük bir senfonik orkestra gibi davransalar da, duygu yaratamıyorlar. Ünlü müzisyen Atilla Özdemiroğlu, bu gerçeği göz ardı edenlerin müziği ilkelleştirdiğine inanıyor. Özdemiroğlu, bilgisayarla müzik arasındaki ilişkiyi Türkiye'nin önde gelen bilgisayar dergisi PCnet'e değerlendirdi

    Yıllardır, film ve reklam müzikleri yapan, yüzlerce şarkıya besteci ya da aranjör olarak imzasını atan Atilla Özdemiroğlu, müzik yaşamında yalnız mıydı? Tabii ki değildi. Ünlü müzik adamı nota yazarken ya da orkestrasyon yaparken bilgisayar teknolojinin tüm olanaklarından yararlandı. Bugünse yılların deneyimiyle, bilgisayar teknolojisini yanlış kullananların müziği ritmek bir hale getirerek ilkelleştirdiğini söylüyor. Özdemiroğlu, müzik ve elektronik konusundaki sorularımıza şu yanıtları verdi:

    Müzikte elektronik gelişmenin seyri nasıl oldu?

    Müzikte elektronik devrim, 1984'te müzik enstrümanlarıyla yaşandı. Bu aletler, ilk başta bir piyano klavyesi şeklinde düzenlenmişlerdi. Müzik notalarını, hangi şiddetle basılması gerektiğine dair bilgileri ve notada bir oynama olup olmadığını anlayacak programları içeriyorlardı ki, doğal müzikte notalar sabit değildir. Bu aletlere kaydırmaları yapabileceğiniz ek programlar aktarılabiliyordu. İlk başta kontrolörler çok basitti ve bunlar sadece enstrüman bazındaydı. Daha sonra kişisel bilgisayarlar bazında programlar gelişmeye başladı. Bu aletler, midi klavyelerde çalınan icra bilgilerini zaptedebiliyor ve biz de bu kayıtları işleyebiliyorduk. Çünkü son tahlilde hepsi numerik değerlerdi. Böylece, enstrüman üreticileri de bir sürü ses üretme teknikleri geliştirmeye başladılar. Doğal sesleri alıp tekrardan işleyen bir teknoloji gelişti.

    Bilgisayar teknolojisinin müzisyenler tarafından kullanılması müziği nasıl etkiledi?

    Bu durumun, müziğe hem olumlu, hem de olumsuz katkıları oldu. Olumlu yanlarından biri, eğitimli, orkestrasyon yapan müzisyenlerin, birdenbire müzik yapmak için stüdyo tutmak, müzisyen kiralamak gibi zorunluluklardan kurtulmalarıydı. Bir anlamda, midilerin gelişmesiyle müzik bilenler özgürlüğe kavuştular. Olumsuzluklarsa, müzik bilen bilmeyen herkesin bilgisayara saldırmasıyla başladı. Sanki bilgisayarın kendisi müzik yapıyormuş gibi yanlış bir düşünce doğdu. Oysa müzik bir bilimdir. Her şeyden önce bir insan duygusudur. En gelişmiş bilgisayar bile, duygu yaratamaz.






    Etiketler:
    

      EN ÇOK OKUNANLAR

        Sayfa Başı