Devlet kültüre 40 milyar lira harcarsa

ECZACIBAŞI Yapı Ürünleri Grubu’nun başkanlığını kısa bir süre önce Hüsamettin Onanç’tan devralan Atalay Gümrah’ın davetiyle Vitra’nın son tasarımcısı Fransız Christophe Pillet ile Paris’te buluştuk.

Haberin Devamı

Pillet’den önce Ross Lovegrove, Matteo Thun, Defne Koz gibi ünlü tasarımcılarla çalışmış olan Vitra son 10 yıldır özellikle tasarım ve inovasyonla dünya pazarında yerini sağlamlaştırmayı başarmış durumda.
Nitekim Pillet’nin tasarladığı banyo koleksiyonunda Vitra’nın geliştirdiği “infinit” teknolojisinden yararlanmış.
Tasarımcının Paris’in yeni gözde semtlerinden Marais’de atölyesini de bu vesileyle ziyaret ettik.
Pillet, Lacoste, Givenchy, Cacharel, L’Oreal ve daha aklınıza gelecek çeşitli ünlü markalarla çalışıyor.
Dünyanın her köşesinde mağaza, otel, lokanta mekânları tasarlıyor.
İtalyan sanayisi için ileri teknoloji malzemeler çiziyor.
“Fransız Markası”nın dünyada tanınmasına katkıda bulunuyor.
Marais’deki son derece yalın ofisinde, Christophe Pillet’ye kulak verirken aklım İstanbul-Paris uçuşunda okuduğum gazete haberinde.
Buna göre, Fransız devletinin 2013 yılında kültür ve sanata ayırdığı bütçe 13,9 milyar euro.
Yani bizim paramızla 40 milyar liradan fazla.
Ocak başında Fransız Maliye ve Kültür Bakanlıklarına bağlı müfettişler tarafından yayınlanmış rapora göre, kültürün Fransız ekonomisine katkısı 57,8 milyar euro.
Bu da Fransa’nın gayri safi milli hasılasının yüzde 3.2’si ediyormuş.
Söz konusu oran tarım ve gıda sektörlerine eşit, telekomünikasyonun iki katı ve otomotiv endüstrisinin yedi katıymış.
Otomotiv endüstrisini yanlış okudum diye tereddüt edip birkaç kez kontrol ettim.
Doğruymuş.
Fransa’da kültür sektörü halen 670 bin kişiye istihdam sağlıyor.
Başka sektörlerde kültür alanlarında çalışanlarla birlikte bu sayı 870 bin kişiye ulaşıyormuş.
Fransız devletinin müze, sergi, sinema, görsel sanatlar, tasarım, yayıncılık, mimarlık gibi alanlarda harcadığı 13,9 milyar euro kendisine 57,8 milyar euro olarak dönüyor.
Hem ekonomisi yararlanıyor, hem Vitra’nın kapısını çaldığı Christophe Pillet gibi tasarımcıların yetiştiği bir “kültür-sanat” ikliminin oluşmasını sağlıyor.
Ayrıca bireyleri besleyen, geliştiren bir entelektüel ortama yol açıyor.
Biz Paris’te iken Cumhurbaşkanı Hollande’ın son ilişkisi gazete, televizyonlarda ilk haberdi.
Fransızların, dörtte üçü Cumhurbaşkanı’nın ilişkisinin sadece kendisini ilgilendirdiğini düşünüyormuş.
Büyük çoğunluk özel hayata saygıdan yana.
Devletin kültüre 13,9 milyar euro harcadığı bir ülkede vatandaşın Cumhurbaşkanı’nın aşk ilişkisine kafasına takmaması bence çok doğal.

Haberin Devamı

F1 patronunun banyosu İstanbul serisinden

Haberin Devamı

ATALAY Gümrah ile sohbette yabancı tasarımcılarla çalışmanın Vitra markasına katkısını sordum.
Gümrah’ın cevabına geçmeden önce bir noktayı hatırlatayım.
Vitra’nın dahil olduğu Yapı Ürünleri Grubu 75 ülkeye ihracat yapıyor ve cirosunun yüzde 65’i yurt dışından.
Gümrah’a dönersek, söylediğine göre, yabancı Pillet, Lovegrove gibi ünlü yabancı tasarımcılarla çalışmak Vitra’nın yabancı medyada yer bulmasına daha fazla olanak sağlıyor.
Nitekim F1 patronu Bernie Ecclestone, Wall Paper’da Vitra’nın İstanbul serisini gördükten sonra banyosu için sipariş vermiş.
“Yabancı medyanın bir yararı da yurt dışı projelerde yer almamızı sağlamak” diyor Gümrah.

Yazarın Tüm Yazıları