Gündem Haberleri

    Devlet Demir Yolları 72 milyar dolarlık pazarda pay arıyor

    Çilem KAYA / SEUL
    22.05.2008 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Türkiye, Asya-Avrupa hattında demiryoluyla taşınan yıllık 75 milyar doları bulan yük pazarından daha fazla pay almak için yeni bir girişimde bulundu.

    Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü (TCDD), Dünya Demiryolları Birliğine (UIC), Doğu-Batı koridorunda ana güzergah olarak Türkiye’nin belirlenmesi için öneride bulundu.

    TCDD, demiryolu taşımacılığında koridor değişikliği yaparak Türkiye’yi "by-pass" etmeye çalışan İran ve Rusya’ya karşı yeni koridorları gündeme getirdi. Boğaz tüp geçit projesi Marmaray’ın yanı sıra Kars-Tiflis-Bakü, Van Gölü Kuzey Geçişi (Gölün kuzeyinden) ve Kars-Nahcıvan projelerinin hayata geçmesiyle Türkiye, 72 milyar dolarlık pazardan yüzde 10’a yakın pay alabilecek.

    Yeni koridorlar kulisi

    TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Güney Kore’nin başkenti Seul’de yapılan Dünya Demiryolları Birliği’nin (UIC) 72. Genel Kurulu’na katıldı. Karaman, toplantıda, Türkiye’nin demiryollarına yaptığı yatırımları anlatarak, UIC’nin 2009’da belirleyeceği yeni demiryolu koridorlarının Türkiye’den geçmesi için "kulis" yaptı.

    Türkiye gündeme alındı

    Asya-Avrupa arasındaki demiryolu taşımacılığında yer almak isteyen TCDD, Rusya ve İran’nın Türkiye’yi devre dışı bırakarak geçişleri kendi ülkelerinden sağlamak istemesine karşı harekete geçti. UCI’nin belirlediği "güvenli ve ekonomik" hatlar arasında yer almayan Türkiye, toplantıda yeni yatırımlarını anlattı. Karaman, toplantıda yapılan sunumlar ve görüşmelerin ardından Türkiye’den geçecek hatların gündeme alınmasının sağlandığını bildirdi.

    Türkiye karşı çıktı

    Toplantıda, Rusya ve İran kendi ülkelerinden geçecek hatların avantajlı olacağını öne sürdü. Toplantıda Basra Körfezi’ndeki yüklerin Irak ve Suriye’den Akdeniz’e taşınması da ele alındı. Bu yaklaşımlara Türkiye karşı çıktı. TCDD, yeni yatırımların hayata geçmesiyle Türkiye üzerinden geçecek hatların hem daha kısa hem de güvenli olduğunu bildirdi.

    Yollar kısalacak

    Hindistan, Çin, Pakistan, Bangladeş’ten gelerek Basra Körfezi’nde toplanan yüklerin, İran-Rusya hattı yerine, İran-Türkiye hattının kullanılmasıyla Avrupa’ya ulaşılması en az iki gün kısalacak. Basra Körfezi’nden Irak-Türkiye hattının kullanılması da Akdeniz’den gemilerle devam edecek alternatife göre daha avantajlı olacak. Ancak bu tekliflerin kabul görmesi için Boğaz Tüp Geçişi (Marmaray) ve Van Gölü Kuzey Geçiş Projesi’nin hayata geçmesi gerekiyor.

    72 milyar dolarlık pazar

    Karaman, Türkiye’nin önerisinin kabul görmesi için İran, Rusya, Almanya, Kore, Kazakistan, Japonya, Suriye ve Rusya yetkilileri özel görüşmeler yaptı. Karaman, Türkiye’nin önerisinin kabul görmesi halinde, 72 milyar dolarlık yük taşımacılığındaki pastadan Türkiye’nin de pay alacağını belirterek, şunları söyledi:

    Marmaray’ın önemi

    "İlk etapta yaklaşık 72 milyar dolar değerindeki paradan, Türkiye yüzde 5’lik bir pay, yani yaklaşık 3.5 milyar dolara gelir hedefliyor. Bu yüzden önem kazanan tüp geçit projesinin faaliyete geçmesiyle, Türkiye taşımacılıkta farklı bir konuma yükselecek. Bunu anlattık ve diğer ülkelerin dikkatini çektik. Değerlendirmeye alınan önerimiz gelecek yıl karara bağlanacak. Eğer tüp geçitin yan sıra Kars-Tiflis-Bakü, Van Gölü Kuzey Geçişi (Gölün küzeyinden) ve Kars-Nahcıvan projeleri de hayata geçerse, Asya’dan Avrupa’ya, Avrupa’dan Asya’ya taşınan yaklaşık 72 milyar dolarlık yük taşımacılığının yüzde 10’u Türkiye’de kalacak. Bu da uzun vadede, Türkiye’nin 7 milyar dolar gelir elde etmesi anlamına geliyor."
    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı