Devlerin yeni gözdeleri hipermarketler ve finans

Hürriyet Haber
21.01.1999 - 00:00 | Son Güncelleme: 21.01.1999 - 00:01

Bir zamanlar, Türkiye'nin dev holdinglerinin gözdesi olan otomotiv, tekstil, çimento gibi sektörler artık üvey evlat muamelesi görüyor. Rekabetin artması, kârlılığın düşmesi, siyasi ve ekonomik krizden çok çabuk etkilenmeleri gibi nedenlerde dolayı ikinci plana atılan bu sektörlerin yerini finans, alışveriş, gıda gibi sektörler aldı.

80'li yıllarda Türkiye'nin dev holdinglerinin gözdesi olan sektörler 1990'lı yıllarda gözden düştü. Dev holdinglerin eskiden gözdesi olan otomotiv, tekstil, çimento gibi sektörler artık ikinci plana itildi. Yeni yatırımların çoğalması, rekabetin artması, kârlılığın düşmesi, siyasi ve ekonomik krizden çok çabuk etkilenmesi gibi nedenlerden dolayı, günümüzde bu sektörler üvey evlat muamelesi görüyorlar. Gruptaki ağırlıkları azalıyor.

Artık dev holdingler, krizlerden en az etkilenen, pazar potansiyeli büyük olan, amortismanının çok çabuk karşılandığı sektörlere yöneliyorlar. Bu sektörlerin başında da alışveriş ve perakendecilik ve finans sektörü geliyor. Büyük gruplar ayrıca enerji ve iletişim sektörlerine de yatırım yapmak istiyorlar. Devler 2000'li yıllara ilişkin uzun vadeli planlarını artık bu gözde sektörlerde yoğunlaştırıyorlar.

KOÇ'UN GÖZDELERİ

Bunun en güzel örneğini Koç Grubu'nda görmek mümkün. Koç Grubu, son yıllarda daha kârlı olan alışveriş, gıda, bankacılık ve finans sektöründeki faaliyetlerini artırıyor. Bunun yanı sıra 90'lı yıllara kadar en kârlı ve gözde olan otomotiv grubundaki şirketlerini ise ikinci plana atıyor. Bu sektörlerde kârlılığın azalması, grubun ağırlığını diğer sektörlere vermesine neden oluyor.

Koç'ta düne kadar grubun lokomotifleri, beyaz eşya ile otomotiv sektöründe faaliyet gösteren şirketlerdi. Beyaz eşya hâlâ grubun lokomotifleri arasında yer alıyor. Otomotivde de, hem Tofaş-Fiat hem de Ford-Otosan'da büyük yatırımlar yapılıyor. Ancak, bu şirketlerin grupta eski havaları yok.

Koç'un yeni gözde şirketleri ise alışveriş sektöründe faaliyet gösteren Migros ve finans sektöründeki Koçbank, gıda sektöründeki Maret, Sek, Pastavilla. Migros'un krize rağmen sağladığı yüksek cirolar, grubun bu sektörü ilk sıralara yerleştirmesinde etkili oldu.

SABANCI'NIN MARKETLERİ

Aynı değişim, Sabancı Grubu'nda da yaşanıyor. Düne kadar çimento sektöründe büyüyen, 90'lı yılların başında otomotiv sektöründe büyük yatırımlara imza atan Sabancı, son yıllarda perakende alışveriş zincirleri ve gıda başta olmak üzere yeni sektörlerde büyümeyi hedefliyor.

Fransız hipermarket zinciri Carrefour ile ortak olan Sabancı, 2000'li yıllarda hipermarketlerinin sayısını artırmayı hedefliyor. Sabancı'nın eski gözdeleri çimento ve tekstil ise eski önemini yitirmiş gibi gözüküyorlar.

ECZACIBAŞI'NIN HEDEFİ

İlaç ve sıhhi tesisat sektöründe yoğunlaşan Eczacıbaşı Grubu da önümüzdeki günlerde banka sahibi olarak finans sektörüne girmeye hazırlanıyor. Grup 2000'li yıllarda şu anda bulunduğu sektörler dışında finans sektöründe de büyümeyi hedefliyor.

ANADOLU GRUBU

1990'lı yılların başında özellikle otomobil ithal ederek biradan sonra otomotivde de söz sahibi olan Anadolu Grubu da gözde sektörlerini değiştirenler arasında yer alıyor. Anadolu Grubu, son yıllarda ekonomik ve siyasi krizlerden çok çabuk etkilenen otomotivin gruptaki ağırlığını azalttı, finansa öncelik verdi.

DOĞUŞ GRUBU

İnşaat sektörüyle büyüyen daha sonra otomotiv ve finansla büyümesini sürdüren Doğuş Grubu, son olarak en canlı sektörlerinden biri olan alışveriş sektörüne girdi. Doğuş, daha önce Fransız Continent'le alışveriş sektörüne girmiş, ancak bu ortaklıktan ayrılmıştı. Doğuş Grubu, şimdi de Tansaş'ın hisselerini alarak, alışveriş sektörüne yeniden dönüş yaptı.



Etiketler:


    EN ÇOK OKUNANLAR

      Sayfa Başı