Devler yeni yıla nasıl giriyor

Güncelleme Tarihi:

Devler yeni yıla nasıl giriyor
Oluşturulma Tarihi: Aralık 30, 1999 00:00

Nurten ERK
Haberin Devamı

Yeni bin yılın Koç'u

Yeni milenyuma girerken devler

Dünya yeni bir bin yılı heyecanla beklerken, Türkiye'nin dev grupları milenyum vizyonlarını çoktan belirledi. Önümüzdeki 100 yılın bilgi çağı olacağını gözünönde tutan Koç, Sabancı gibi dev grupların gönlünde yatan sektörler ise yüksek teknoloji gerektiren sanayi, enerji, telekomünikasyon, finans ve tüketim... Bu yılı 10 milyar dolarlara ulaşan cirolarla kapatan Türkiye'nin bu dev gruplarının öncelikli hedefi ise kendi markalarını yaratmak ve dünyanın her yerinde Türkiye merkezli global bir şirket olabilmek.

KOÇ Topluluğu, 2000'li yıllara 10.6 milyar dolarlık ciroyla merhaba demeye hazırlanıyor. Koç Topluluğu, önümüzdeki yüzyılda yatırımlarını ‘‘bilgi çağı’’nı dikkate alarak yönlendirecek. Koç Topluluğu, üçüncü bin yılda teknoloji geliştirmeye ağırlık verecek.

2000'li yılları yaklaşık 10.6 milyar dolarlık ciroyla karşılamaya hazırlanan Koç Topluluğu, hedef, strateji ve yatırımlarını belirlerken önümüzdeki 100 yılın bilgi çağı olacağını gözönünde tutuyor.

Koç Topluluğu'nun hedefi, Türkiye merkezli bölgesel global bir şirket olmak. Bu amaçla Koç, Türkiye içinde sürdürdüğü mevcut işlerdeki konumunu korumayı sürdürürken, bazı işlerini de yurtdışında büyütmeye çalışacak. Güçlü olduğu alanlar ile yeni pazarlara girecek ve Türkiye'nin geleceğinde çok önemli yer alacak yeni iş alanlarına yönelecek.

Koç Topluluğu 2000'li yıllara ülkenin geleceğine olan güveni simgeleyen büyük yatırım planı ile giriyor. 1998 yılında 660 milyon dolar, 1999'da 860 milyon dolarlık yatırım gerçekleştiren Koç, 2000 yılında da 960 milyon dolarlık yatırıma imza atacak. Grubun 1.2 milyar dolarlık enerji yatırımıyla birlikte toplam yatırımları 3.7 milyar doları bulacak.

Geride bırakmaya hazırlandığımız 1999 yılında yaşanan ekonomik durgunluğa ve sıkıntılara rağmen yatırım programına devam eden Koç Topluluğu, bu yatırımlar sonucunda 2003 yılında 3.2 milyar dolar ihracat hacmine erişilmesi planlanıyor.

Koç Topluluğu, 43 bin 500 çalışanı, 11 bin bayisi, 2 bin 800 yan sanayicisi ve 2 bin 20 servisi ile yeni milenyuma hazırlandı. Koç'un üst düzey yönetimi, bilgi çağında teknolojik gelişmeleri adapte ederek uyum sağlayamayan kuruluş ve kişilerin hızla sistemin dışında kalacaklarına inanıyor. Yüksek teknoloji ile çalışmayan sanayinin saf dışı kalacağına inanan Koç, markaların uluslararası ticaretle ön plana çıktığını ve piyasa değerlerinin arttığını vurguluyor.

2000'DE DE BÜYÜYECEK

Koç Topluluğu, 2000 yılı için büyüme hedefini ise en az yüzde 10 olarak belirledi. Enerji, telekomünikasyon, finans ve tüketim sektörleri Koç Topluluğu'nun 2000'li yıllarda öncelik vereceği alanlar olarak açıklandı.

Ağırlık verdiği iki ana faaliyet alanı olan otomotiv ve dayanıklı tüketimde yatırımlara devam edecek olan Koç, yurtiçinde liderlik vasfını korurken, dış pazarlarda da büyümeyi hedefliyor.

Bugün de genel portföyde denge sağlamak için finansman, gıda ve perakende mağazacılık işlerinin daha hızlı büyütülmesi, rekabet gücü yüksek yeni işlere girilmesi birincil hedef olarak öngörülüyor. İkincil hedef ise yeni bin yıla girerken yeni iş alanı olarak hedeflenen enerji ve telekomünikasyonda büyümek.

Koç’un yatırım profili

OTOMOTİV: 2000 yılı sonunda üretime başlayacak olan İzmit'teki Ford Otosan Fabrikası'nda 100 bin adet ticari araç üretilecek ve büyük kısmı ihrac edilecek. Bu toplam 700 milyon dolarlık bir yatırım. Hedef yılda 1 milyar dolarlık ihracat. Tofaş'ta ise 250 milyon dolar tutarındaki ‘‘dünya aracı projesi 178’’ gerçekleştirildi. Türkiye'de piyasaya sunulan bu araçların modelleri Avrupa'ya ihrac edildi. Devreye girmiş ve önümüzdeki dönem devreye girecek Rusya, Polonya, Fas ve Mısır'daki fabrikalara Türkiye'de üretilen ana parçalar ihrac edilecek.

DAYANIKLI TÜKETİM: Avrupa'nın 6. büyük beyaz eşya üreticisi konumunda olan Dayanıklı Tüketim Grubu, Avrupa'da 7.5 milyon hanede Koç ürünleri ile mevcut. Koç, İngiltere, Fransa, Almanya, Polonya ve İspanya'da dağıtım şirketlerini birleştirdi. Böylelikle daha büyük yapıya sahip bir oluşum sağlanmış ve verimliliğin daha artması öngörüldü.

TÜKETİM: Topluluğun Tüketim Grubu'ndaki lokomotifi Mİgros 1999 sonunda 300'e ulaşan Türkiye'deki mağaza sayısını 2004 yılında 1250'ye ve yurtdışındaki mevcut 8 mağazasını 40'a çıkarmayı hedefliyor. Moskova'da RamEnka şirketine ait iki büyük alışveriş merkezi ve Ramstore hipermarketi yer alıyor. Azerbaycan'da 5 Ramstore mağazası, Kazakistan Alışveriş Merkezi ve Ramstore mağazası bulunuyor.

FİNANSAL HİZMETLER: Koçbank, 2002 yılında mevcut 78 şubesini 100'e çıkarcak. Hollanda'da bulunan Koçbank Nederland N.V.'ye ek olarak Azerbaycan'da birKoçbank ve Özbekistan'da bir leasing şirketi kurulacak.

ENERJİ: Koç Topluluğu'nin enerjideki hedefleri ise şöyle: ‘‘Türkiye'nin kurulu elektrik üretim kapasitesinin yüzde 10'unu üretmek ve dağıtımında yer almak. Türkiye'de kullanılacak gazın en az yüzde 5'ini temin etmek ve pazarlamak. Yap-İşlet-Devret modeliyle ihaleye çıkarılacak 7 santral ihalesine Koç Topluluğu teklif verecek.’’

TELEKOMÜNİKASYON: Koç, açılacak ihalelere katılmayı hedefliyor. Elektronik ticaret konusu ise gelecek dönemde Koç'un üzerinde yoğunlaşacağı alanlardan birisi olarak gösteriliyor.

Koç Grubu’nun üçüncü bin yılı yakalama planı

Üçüncü bin yıla girerken Koç Topluluğu, ana stratejisinin birinci ayağını teknoloji geliştirmek ve teknolojik kapasitesini yükseltmek olarak belirledi. Teknoloji ve dış pazarları geliştirmek için gereğinde yeni yabancı ortaklıklar kurulabilecek ve teknoloji, dış pazar ve finansman sağlayacak alanlarda yabancı ortaklıklara açık olunması kararlaştırıldı. Koç, 1999'da ArGe ve ürün geliştirmeye 160 milyon dolar harcadı.

Koç'un stratejisinin ikinci önemli ayağı ise markalarını daha da güçlendirerek uluslararası ticari ortama taşımak ve ihracatını bu markalarıyla yapmak oluşturuyor. Arçelik, Beko ve Ramstore markaları bunun en başarılı örnekleri olarak gösteriliyor.

Koç'un stratejisinin üçünçü ayağı ise yurtdışında pazar geliştirmek ve pazara hakim olmak oluşturuyor. Faaliyetlerinin büyük çoğunluğu Türkiye merkezli olan Koç, başta Avrupa olmak üzere yeni pazarlar üzerinde yoğunluğunu artırınca değişmeye başladı. Öncelikle, ‘‘doğal gelişme pazarları’’ olarak nitelendirilen pazarlar hedef alındı. Bu pazarlar, Türkiye'yi çevreleyen coğrafi bölgedeki ülkeler, Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Doğu Avrupa ülkeleri ve Batı Avrupa olarak belirlendi. Ayrıca, çeşitli sektörlerde fırsat olarak görülen alanlarda, coğrafi olarak uzak olan ABD ve Çin gibi pazarlar da değerlendirilmesine karar verildi.

Servis sanayinin kurulup geliştirilmesini de planlayan Koç, Pazarlama ve dağıtım için yeni organizasyonlar da oluşturacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!