Gündem Haberleri

    Ders çalışmanın püf noktaları

    Hürriyet Haber
    25.01.1999 - 00:00 | Son Güncelleme:

    Öğrenciler, günlerinin büyük bölümünü ya ödev yapmaya ya da sözlü ve yazılı sınavlara hazırlamak için dersane veya okul dışı çalışmalara ayırıyor. Ancak, binlerce öğrenci ödev hazırlama ve derste başarıyı yakalayamadıklarından şikayetçi oluyor.

    Derste başarıyı yakalayabilmek bilgi, beceri ve alışkanlıkların edinilmesiyle gerçekleşiyor. Ancak, öğrencilerin büyük kısmı ödev hazırlama ve temel bilgi ve becerilerden yoksunlar. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi'nden Prof. Dr. Adil Türkoğlu, 'Yaşadıkça Eğitim' dergisinde yayınlanan makalesinde başarıyı artırmak için etkili ders çalışma yöntemlerini ele aldı. Prof. Dr. Türkoğlu yaptığı çalışmada, derste başarıyı yakalamanın püf noktalarını ele alırken, yapılmaması gerekenleri de sıraladı.

    PRATİK TAVSİYELER

    45 dakikalık çalışmayı 10 dakika dinlenme izlemeli. 1 saatlik çalışma sonucunda ise 15 dakika dinlenmeli.

    Uzun süren aralıksız çalışmalarda hatırlama eğrisi düşer. Öğrenme olmayınca da sıkıntı başlar. Dinlenme aralıklarında zihin öğrendiklerini sağlamlaştırıyor. Geç ve zor öğrenilen derslerde sık tekrar yapılmalı

    Tekrar yapılmadığı zaman öğrenilenlerin yüzde 70-80'i unutuluyor.

    Hatırlanma ve ezberlenmesi gereken sözcük, kavram, terim, formüller öğrencinin eğilimine göre ya sık sık yazarak öğrenilmeli, ya da sık sık hızla okunarak beyne yerleştirilmeli

    Önce düzgün ve anlayarak okumayı öğrenmeli.

    Çözemediğiniz problemler üzerinde ısrar etmeyin. Bir arkadaşınız ya da öğretmeninizden yardım isteyin

    Ödevlerin yapılması ve sınavlara hazırlanma hazırlanan bir çizelge ile günlük programlara bağlanmalı

    Eğlenmeye, dinlenmeye, sevdiklerinize zaman ayırmak disiplinsizlik değil.

    Konuyu öğreneceğinize önce kendinizi inandırın

    Öğrenmenin en iyi olduğu yer sınıftır. Derslerde öğretmenleri dikkatli ve isteyerek dinlemek gerekiyor. Dersi iyi dinleyen öğrenci evde çalışmadan da yüzde 40 avantaj sağlıyor. Bir gün önce konuyu okuyan, dersi dikkatli dinleyen, dersten sonra da anlatılanları kısaca tekrarlayan öğrencinin başarı oranı yükselir.

    Uyku, yemek, oyun, dinlenme ve spor saatlerini iyi düzenleyen öğrenci normal bir başarı gösterir.

    ÇALIŞMA YERİ

    Ödevlerin iyi yapılması, sınava iyi hazırlanması için çalışma yerinin önemi büyük önem taşıyor. Öğrencinin imkanı varsa, ayrı bir odada veya kendi odasında çalışması öneriliyor. Odanın sade döşenmesi, yeterince aydınlatılması ve ısıtılması gerekiyor. Sokaktan gelen aşırı gürültüler, ev içinde yüksek sesle yapılan konuşmalar, radyo ve televizyon yayınları genellikle dikkatin dağılmasına yol açar. Resim, elişi, dokuma gibi daha uygulamalı derslerle ilgi ödevler hafif bir müzik eşliğinde yapılabilir.

    Ancak, zihin çabasını özellikle yoğun bir dikkat ve düşünmeyi gerektiren ödevlerin radyo dinleyerek veya televziyon seyrederek yapılması sakıncalı olur

    Uzmanlara göre verimli çalışma için öncelikle masanın cam kenarında olmaması gerekiyor. Öğrenci dışarı ile ilgisini kesmeli ve derse kendini yoğnu olarak vermeli. Masada her türlü malzeme olmalı. Kalem, cetvel, silgi pergel, bir masa lambası.

    SANDALYE

    Sandalye ne çok rahat, ne de çok sert rahatsız edici olmalıdır. Az oynak sandaliyeler tercih edilebilir. Çalışmak için en elverişli durum kollar ve dirslekleri masa üzerine yaslamaya olanak veren sandalye tipidir. Bazı aileler de, oda azlığı nedeniyle öğrenciler için çalışma odası ayıramayabilir. Bu durumda oda yerine salonda ya da bir odada çalışma köşesi hazırlanmalı. Köşeye masa ve sandalye konulmalı.

    Planlı okuma teknikleri

    Bir kitabın ne gibi konuları kapsadığını anlamak için 'İçindekiler' bölümü dikkatle gözden geçirilmeli

    Giriş ve sonuç bölümleri mutlaka okunmalı

    Eğer varsa yan başlıklara bakılmalı ve özet kısmı okunmalı

    Bölüm ya da yazı dikkatle ve belirli hızla paragraf paragraf okunmalı

    Çizelge, grafik, şekil, harita gibi materyal de dikkatle incelenmeli

    Ödev hazırlama ve ders çalışma sırasında öğrencilerin yazılı kaynaklardan yararlanmaları için sık sık not almaları gerekiyor. Not alırken belli bir planla yapılmalı, alınan notlar, mümkün olduğu kadar kısa olmalı, not alırken öğrenci kendi sözcük ve deyimlerine öncelik tanımalı

    OKUMADA BAŞARIYI ARTIRMANIN FORMÜLÜ

    Her sözcüğün, cümlenin, paragrafın anlamının kavranmasına çalışılmalı

    Anlaşılmayan bir sözcük, bir deyim ve bir terim için sözlüğe bakılmalı

    Okuma hızı, okuma amacına ve okunan eserin niteliğine göre ayarlanmalı

    Müzik tamam televizyon asla

    Ders çalışmaya isteksiz başlamamalı

    Yatarak, uzanarak ders çalışılmamalı. Bu durumda genellikle uyku başlar, uyunmasa bile gevşeme olur. Sandalyede oturuluyorsa ayaklar masaya konarak kitap okunabilir.

    Müzik dinleyerek, bazı dersler çalışılabilir. Klasik müzik fen derslerini çalışma sırasında dinlenebilir. Ders çalışmak için gerekli olan dikkatin müzikle bölüşüldüğü durumlarda öğrenmenin daha az gerçekleştiğini unutmayın

    Televizyon seyrederek ders çalışılmaz. Aynı anda iki işlemi birden gerçekleştirmek olanaksız. Televizyon izlenirken derse ara verilmeli

    Aç olarak ders çalışılmamalı. Açlık, yorgunluk, sıkıntı ve isteksizlik yaratır

    Özelikle kız öğrenciler diyet yapmamalı. Diyet için yaz ayları tercih edilmeli

    Uykusuz ders çalışmak yararsızdır. Uyku, psikolojik ve biyolojik bir olaydır. Uykusuz kalan öğrenci kendini çalışmaya veremez. Uykusuzluk yorgunluğa neden olur.

    Ders çalışırken hayal kurulmamalı. Hayal kurmaya devam ediliyorsa ders çalışmayı bırakmalı

    Banyo yapmak yararlıdır. Öğrenci kendini hafif hisseder. Banyo yapılmıyorsa yüz yıkamak yararlıdır.



    Etiketler:
    

    EN ÇOK OKUNAN HABERLER

      Sayfa Başı