"Doğan Hızlan" hakkında bilgiler ve tüm köşe yazıları Hürriyet Yazarlar sayfasında. "Doğan Hızlan" yazısı yayınlandığında hemen haberiniz olması için Hürriyet'i takip edin.
Doğan Hızlan

Cumhuriyet Kızları’ndan biri daha aramızdan ayrıldı

TÜRKİYE’NİN ilk konser piyanisti, nice iyi piyanistin hocası, Türk Beşleri’nden besteci Ulvi Cemal Erkin’in hayat arkadaşı, meslektaşı, icracısı Ferhunde Erkin, 11 Temmuz günü aramızdan ayrıldı.

Öğrencisi Filiz Ali (*) "Kimdi Ferhunde Erkin?" sorusunun yanıtını şu satırlarla veriyor:

* Türkiye’nin ilk kadın konser piyanisti.

* Yirmi iki piyano konçertosunun Türkiye’deki ilk çalınışını gerçekleştiren piyanist.

* Otuz altı yıl Ankara Devlet Konservatuvarı’nda ve Gazi Eğitim Enstitüsü’nde piyanist yetiştiren öğretmen.

* Elli yıl aralıksız devam eden eşlikçilik kariyeri.

Sonuç: Devlet sanatçılığı ya da Atatürk’ün doğumunun 100. yıl armağanları dağıtılırken bile unutulma.

O zaman ressam Eşref Üren ile şair Cahit Külebi de bu haksızlığa isyan ederek yazdılar.

* * *

ÇOK şey borçlu olduğumuz "Cumhuriyet Kızları"ndan biriydi. Hangi alanda olursa olsun, o kuşak mükemmeli aradı. Bilgilerini, öğrendiklerini başkalarıyla paylaştılar.

98 yaşında ölen Ferhunde Erkin’in yaşamını okurken, bir insanın bunca işi yapmasına şaşırdım.

Hocalık, ev kadınlığı, konser piyanistliği. En çok kızdığı kelime, "canım sıkılıyor". O kuşağın canı sıkılacak ne vakti vardı ne nakdi. Soluk soluğa yaşadılar, çocuklarının ilacını verip, konsere zor yetiştiği anlar çoğunluktaydı.

Onlar bizim okuduğumuz, Batılı sanatçıların, müzikçilerin yaşamlarını sürmedi.

Uygar, kendisi de müzik yapan bir askerin iki çocuğundan biriydi. Kardeşi de kemancı Necdet Remzi Atak’tı. Babası Bandırma’da onlara öğretmen tutmuştu. Ferhunde Erkin ile kardeşi, küçük yaştan beri birlikte konser verdiler, Atatürk de zaman zaman dinleyicileri arasındaydı.

Çocukları, İçten ve Sevin’i, yetenekleri olduğu halde müzikçi yapmadı.

Ferhunde Erkin, bir söyleşisinde sanatçının yetişme koşullarından söz ediyor:

"Biliyor musunuz, sanatkár olmak için küçük yaşta yalnız istidat sahibi olmak káfi gelmiyor. Çocukların başında azim sahibi bir mürebbi olmalı, onlara azim aşılamalı. Sonra demir gibi bir disiplin lazım."

Babası öyleydi, Ferhunde Remzi piyanonun başında bayılıyor, babası annesine şöyle söylüyor: "Ayıldıktan sonra piyanonun önüne oturtursun".

* * *

BEN, Ferhunde Erkin’in Ulvi Cemal Erkin besteleri kayıtlarının bulunup CD’ye aktarılmasını bekliyorum. Eğer böyle kayıtlar varsa...

Katalogda (**) bir tane bulabildim ancak.

O kuşağı unutmayalım, hatta birbirimize hatırlatalım.



*) ’Ferhunde Erkin, Tuşlar Arasında...’, Filiz Ali, Sevda-Cenap And Müzik Vakfı Yayınları.

**) ’Türk Bestecileri Eser Kayıt Kaynakçası. Çağdaş Türk Müziği Bestecilerinin Eserlerinden Oluşturulan CD, Makara Bant ve Dat Kayıt Listesi’, Hazırlayan: Ersin Antep, Sevda-Cenap And Müzik Vakfı.
X